به گزارش ایسنا، رحمت اله حافظی در جمع دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه باید در انتخابات پیش رو مشارکت حداکثری داشت تا خروجی صندوق آراء به خواست عموم مردم نزدیک تر شود، اظهار کرد: فرایندهای نظارتی توسط شوراهای اسلامی شهر و روستا تعریف نشده است از این رو همه شوراها سردرگم هستند زیرا پاشنه آشیل نظام شورایی، نبود مدیریت مطلوب برای نظارت است. از 34 بند از وظایف قانونی تعریف شده برای شوراها، بیش از 50 درصد وظایف، نظارتی است.
وی با بیان اینکه مدل و ساختار علمی و تعریف شده برای حصول نظام درآمدی در شوراها وجود ندارد و به همین دلیل 50 درصد از درآمدهای شهر به سمت درآمدهای ناپایدار سوق یافته که ناشی از تغییر کاربری و فروش تراکم است، اعلام کرد: همین امروز و در هیاهوی انتخابات، کاربری ویلاهای مسکونی شهرک غرب به اداری و دفاتر شرکت ها در حال تغییر است، این اقدام یعنی نابودی شهرک غرب. متاسفانه شهرداران مناطق درآمدزایی ناپایدار را هنر خود می دانند و از شهردار تهران در ازاء حصول درآمد از این طریق، انتظار پاداش دارند. این روند نابود کننده شهر، برای این است که ساختار علمی و استاندارد کسب درآمد و نظارت بر نحوه کسب آن وجود ندارد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بودجه ریزی عملیاتی باید در شهرداری تهران اجرایی شود، گفت: از این منظر هیچ حساب و کتابی در شهرداری تهران وجود ندارد زیرا شورا مدلی بر نظارت بر درآمدها ندارد.
حافظی درباره تبصره های بودجه شهرداری تهران نیز گفت: مگر می شود تبصره بودجه از اصل بودجه بیشتر باشد؟ کل بودجه سال جاری، 19 هزار میلیارد تومان بوده اما عدد تبصره های آن بیش از این رقم است همچنین شاهد هستیم که سقف اختیارات شهردار در معاملات بسیار بالا است. طبق قانون نباید اختیارات شهردار بیش از یک وزیر باشد اما درعمل می بینیم که این اختیارات صد برابر بیشتر است.
این عضو شورای شهر تهران درباره برخورد شورای شهر نسبت به گزارش حسابرسی از شرکت و سازمان های شهرداری و مناطق 22 گانه شهر تهران نیز اظهار کرد: حجم عظیم اطلاعات از وضعیت حسابرسی مالی شهرداری تنها در یک جلسه نیم روزه در شورای شهر بررسی، تصویب و در نهایت اعلام می شد و نهایتا تکلیف می شد که "آقای شهردار نسبت به رفع ایرادات حسابرس اقدام شود". اما با تلاش تعدادی از اعضای شورا، گزارش حسابرسی سال 93 و تلفیق صورت های مالی سال 90 شهرداری، بند به بند قرائت شد اگرچه خروجی کار همان جمله معروف بود. متاسفانه میلیاردها تومان پول جابجا می شود و با مدیریت بر شورا، به راحتی از کنار این موضوع عبور می شود و تنها از شهردار خواسته می شود که نسبت به رفع ایرادات حسابرس اقدام کند.
وی ادامه داد: با تلاش فراوان بعد از قرائت گزارش تلفیق سال 90، شهرداری مکلف شد متخلفین را به دادگاه معرفی و نتیجه را هر سه ماه یک بار به شورای شهر گزارش کند اما با وجود گذشت بیش از ده ماه هنوز یک گزارش به شورا ارسال نشده است.
حافظی با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در طول چهار سال گذشته، گفت: انتقال خط تولید کارخانه ایرفو به خارج شهر، توقف فعالیت معادن شن و ماسه در منطقه 18، ارتقاء کیفیت آب شرب در تهران به خصوص در مناطق جنوبی، پایش میوه و سبزیجات و مواد غذایی، تبدیل سوخت مازوت نیروگاه بعثت تهران به گاز، تعطیلی خط آلاینده تولید آسفالت شهرداری، تلاش بر صیانت از باغات و فضای سبز شهر تنها بخشی از اقدامات این کمیسیون در دوره چهارم شورای شهر تهران است که در راستای ارتقاء سلامت شهروندان صورت گرفت.
حافظی با بیان اینکه شورای دوره پنجم نمی تواند از فضای مطالبه گری که در دوره چهارم ایجاد شد، عبور کند، افزود: اگر شورای پنجم تعلل کنند حتما مورد بازخواست مردم قرار خواهد گرفت.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه داشتن تخصص، شرط لازم برای حضور افراد در شورای شهر هست اما شرط کافی نیست، اعلام کرد: فردی ریاست شورای شهر تهران را سالها برعهده دارد که دارای مدرک عالی در بخش معماری و شهرسازی است اما مشاهده می کنیم که با مصوبه برج باغ ها، تمامی باغات شهر را به نابودی کشاندند از این رو اعتقاد دارم تخصص، شرط اصلی نیست.
براساس اعلام دفتر این عضو فعلی شورای شهر، وی با اشاره به اینکه یک عضو شورای شهر تهران در یک دوره چهار ساله، 240 میلیون تومان حقوق دریافت می کند اما حاضر است میلیاردها تومان هزینه انتخاباتی کند، تاکید کرد: در دور قبل فردی 400 میلیون تومان از بانک شهر وام گرفت که البته موفق به حضور در شورا نشد، باید دید که پشت این صندلی های سبز چه خبر است که افراد برای ورود به لیستها میلیاردها تومان پیشنهاد می دهند.
انتهای پیام