پروفسور پرویز کردوانی، پدر علم کویرشناسی ایران در گفتوگو با خبرنگار ایسنا در این رابطه افزود: شرکت ما در انتخابات اقتدار کشور را نشان میدهد.
وی با اشاره به وضعیت تولید علم در کشور، با بیان اینکه در ایران «مقاله» و «اختراع» بیش از حد تولید میشود و تصور میکنیم این «علم» است، اظهار کرد: تولید زیاد مقاله و اختراع اشتباه است؛ چراکه ما با تضعیف بنیان خانواده و آموزش و پرورش به دنبال تولید علم هستیم.
کردوانی با تاکید بر اینکه کودک قبل از رفتن به مدرسه در خانواده آموزش میبیند و در مدرسه از طریق روشهای آموزشی و پرورشی به تدریج با علوم روز آشنا میشود، خاطر نشان کرد: پژوهش از پایان دوره ابتدایی آغاز میشود و تا پایان دبیرستان ادامه دارد و در زمانی که جوانان وارد دانشگاه میشوند، باید به آنها توجه بیشتری صورت گیرد.
پدر علم جغرافیای ایران با اشاره به رویکرد کشورها برای توجه به جوانان مستعد، یادآور شد: در بسیاری از کشورها مانند آمریکا زمانی که فرد وارد دانشگاه میشود، شرکتها و بخشهای صنعتی به دنبال دانشجویان برتر هستند تا از همان سال اول آنها را بورسیه کنند و در اروپا و آلمان نیز روال بر این است که اگر فردی در رشتهای مانند کشاورزی تمایل به ادامه تحصیل دارد و به آن علاقهمند است، باید قبل از آنکه وارد دانشگاه شود، به مدت یک سال کار کشاورزی انجام دهد.
این محقق اضافه کرد: برای این منظور قراردادهایی با کشاورزان منعقد میشود و سالیانه 10 تا 15 دانشجو در این مزارع مشغول به فعالیت میشوند. چنین دانشجویانی زمانی که وارد دانشگاه میشوند، حتی ایرادات اساتید را گوشزد خواهند کرد و این چنین رویکردی موجب خواهد شد تا اساتید همواره در جریان علم روز قرار گیرند.
کردوانی، نوآوری را اساس فعالیتهای دانشجویان در دانشگاهها ذکر کرد، گفت: عدم برنامهریزی متمرکز نیز از دیگر رویکردهای دانشگاههای دنیا است و این امر بر خلاف شیوه اجرا شده در کشور است.
به گفته پدر علم کویرشناسی، رشتهای مانند کشاورزی در مناطق حاصلخیز و رشتههای مرتبط با صنعت نفت در مناطق نفتخیز باید راهاندازی شوند، ولی در حال حاضر در حالی دانشجویانی در این رشتهها تحصیل میکنند که حتی یک چاه نفت را ندیده و آشنایی با فعالیتهای زراعی ندارند.
دکتر کردوانی تاکید کرد: ما باید در کلاسهای درس به گونهای مطالب را ارائه دهیم که دانشجو با عشق و علاقه سر کلاسهای درس حاضر شود.
این استاد نمونه دانشگاه تهران با انتقاد از نحوه برنامهریزی در آموزش عالی، تاکید کرد: به نظر میرسد به جای برنامهریزی، «برنامه به همریزی» صورت میگیرد؛ مثلا با آغاز تدریسم در دانشگاه 14 واحد اضافه شد و در زمان برنامهریزی بسیاری از این دروس حذف شدند که نمونه آن رشته «برنامهریزی روستایی» است که با حذف این درس اکنون حتی یک درس در مقطع دکتری نیست که با شرایط روستاهای کشور تطبیق داشته باشد.
کردوانی، کم سوادی دانشجویان و نبود واحدهای عملی را از دیگر معضلات کشور نام برد و اضافه کرد: 23 دانشجو داشتم که هیچ کدام از آنها با بافت و ساختار روستاها آشنا نبودند و این دانشجویان هر چند که نمونه شوند ولی در آینده که قرار است برنامهریزی روستایی کنند، تبحر لازم را ندارند.
وی با اشاره به طرح «کاداست» (طرح سند دار کردن اراضی و تعیین کاربری آنها) خاطرنشان کرد: در حالی این طرح از سوی کارشناسان در حال اجرا است که تاکنون این افراد کار کشاورزی انجام ندادهاند و از سوی دیگر در دانشگاهها پیشرفت دانشجو و استاد به انتشار مقاله خلاصه شده است.
کردوانی با اشاره به نحوه انتشار مقالات ISI اظهار کرد: دانشجویان پس از دفاع از رساله دکتری خود حتی بدون آنکه آشنایی با زبان انگلیسی داشته باشند، آن را ترجمه کرده و در قبال پرداخت پول، آن را منتشر میکنند.
وی با طرح این سوال که افزایش آمار رشد علمی از کجا ناشی میشود، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، مقالات تبدیل به اختراع و اختراع به تولید منتهی میشود، ولی در ایران اگرچه از نظر تولید علم در دنیا اول هستیم، اما نمیتوانیم بگوییم از نظر تولید فناوری هم اول هستیم و لازم است دولت آینده به این امر نیز توجه داشته باشد.
تحقیقاتی که مورد بیمهری قرار میگیرند
بنیانگذار و رئیس مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران، با اشاره به برخی از ادعاها در زمینه عدم حضور در انتخابات این رویکرد را ناشی از یأس مردم از وضعیت موجود دانست و یادآور شد: مردم مشاهده میکنند در حوزه «ریزگردها» ما همچنان مشکل داریم.
وی در ادامه به برخی از دستاوردهای محققان در حوزه «محیط زیست» و «کاهش ریزگردها» اشاره کرد و گفت: بسیاری از تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده، مورد بی توجهی قرار گرفته است، ولی همین افراد محقق در خارج از کشور با همین تحقیقات به درجات بالای علمی خواهند رسید.
وی با اشاره به تاکیدات مسؤولان بر ارتباط دانشگاه و صنعت، با طرح این سوال که مگر تولیدات کشور منحصر به صنعت میشود، یادآور شد: مهمترین زمینه فعالیت کشور کشاورزی است، ولی هرگز از ارتباط دانشگاه با کشاورزی سخنی به میان نمیآید.
کردوانی به اقدام واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در زمینه گذراندن یک واحد عملی در زمینهای کشاورزی، گفت: اعتراضاتی از سوی دانشجویان صورت گرفت، در حالی که با اجرای این طرح گام موثری در رشته کشاورزی برداشته میشد.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران در حوزههای آب، آلودگی هوا، شرایط روستاها و شهرها در وضعیت بدی قرار دارد، افزود: این وضعیت نامطلوب ناشی از عملکرد بد کارشناسان است و اگر کارشناسان کارآمد بودند، وضعیت امروز ما بهتر بود.
کردوانی در ادامه به بیان وضعیت عملکرد در حوزه برداشت آبهای زیر زمینی پرداخت و گفت: تاکنون چاههای مجاز و غیر مجاز زیادی ایجاد شده و امروز به «تشنگی» رسیدیم، ضمن آنکه از زمان انقلاب اسلامی تاکنون 5 میلیون هکتار جنگل از بین رفته و اخیرا نیز اعلام شده است که از یک سال قبل تاکنون یک میلیون هکتار جنگل از بین رفته است.
وی اضافه کرد: آنقدر در زمینه استفاده از جنگل افراط شده که قانون وضع کردند تا از جنگلها استفاده نشود که این هم کار اشتباهی است؛ چراکه برای موجودات زنده چون گیاهان و حیوانات که تکثیر شونده هستند، نباید چنین قوانینی وضع شود.
انتهای پیام