چاوشی: باید برای صیانت از رای مردم تلاش کنیم

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه باید برای صیانت از اعتماد مردم و رأی آنها و جلوگیری از بروز شبهات تلاش کنیم گفت: همه با هر گرایش سیاسی باید در چارچوب قانون عمل کنیم.

به گزارش ایسنا، سید شهاب الدین چاوشی  در نشست هیأت­ های نظارت و اجرایی شهر تهران اظهار کرد: این نظام از ابتدا تحت ولایت ائمه معصومین(ع) و ولایت فقیه شکل گرفته است امروز وظیفه ما برای صیانت از نظام الهی جمهوری اسلامی، مضاعف است. فرمانداران و بخشداران قبل از اینکه مجری انتخابات باشند، مسئولان قانونی تأمین امنیت عمومی مردم در شهرستان­‌ها و بخش‌ها هستند و انتخابات در بستر و فضایی امن، به مشارکت حداکثری خواهد انجامید.

وی در ادامه افزود: براساس توصیه ­های امام (ره) و رهبری معظم به لحاظ شرعی و اعتقادی ما موظفیم که مردم را از طریق ایجاد محبت و علاقه و نه از روی اجبار به پای صندوق­ های رأی بیاوریم. حضور حداکثری مردم در پای صندوق­ های رأی نشان دهنده تقویت نظام سیاسی جمهوری اسلامی، سبب توسعه اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی است. به عنوان نمونه برگزاری انتخابات سال 94، آزمون موفقی از همدلی و تلاش بیطرفانه و مخلصانه هیأت­های اجرایی و نظارت در چارچوب قانون بود.

چاوشی ادامه داد: اعتماد عمومی جامعه که همانا بقای نظام جمهوری اسلامی به آن وابسته است و همچنین دفاع از منزلت بین­ المللی نظام جمهوری اسلامی همگی مؤلفه­‌های مهمی هستند. در کنار این موارد، رهبری معظم بر سلامت انتخابات تأکید داشتند. حفظ اعتماد عمومی مردم نسبت به عملکرد نظام جمهوری اسلامی و کارگزاران آن از اولویت­‌های ستاد انتخابات استان است و در همه مراحل برگزاری انتخابات باید مجدانه برای صیانت از اعتماد مردم و رأی آنها و جلوگیری از بروز شبهات تلاش کنیم.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران همچنین با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی با بکارگیری حجم زیادی از نیروهای انسانی، که به طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر در امر انتخابات هستند، امکان هیچ­گونه تبانی و تقلبی وجود ندارد خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حساس منطقه و رجزخوانی و تهدیدات دشمنان قسم خورده نظام و همچنین برگزاری توأمان انتخابات شوراهای شهر و روستا و با تنوع و کثرت قابل توجهی از داوطلبین، مسئولیت و تلاش تمامی دست­ اندرکاران اعم از مجریان و ناظران و سایر عوامل، مضاعف و دوچندان است.

وی ادامه داد: دو توصیه اساسی و مهم امام (ره) و رهبری معظم را درخصوص انتخابات همواره باید سرلوحه عملکرد خویش قرار دهیم و رأی مردم را میزان و حق­ الناس بدانیم، تا علاوه بر جلب اعتماد مردم نسبت به سلامت انتخابات، ثبات سیاسی نظام هم بیش از پیش با اعتماد مردم تقویت گردد. مشارکت و حضور پرشور مردم عامل مهم تقویتِ اعتبار و منزلت بین ­المللی هر کشوری محسوب می­ شود و هیچ نسخه­ ای مانند انتخابات که با عدد و رقم، وزن افکار سیاسی جامعه را نمایان می ­سازد، برای سلامت نظام شفابخش نخواهد بود. همه شما مسئولین و دست ­اندرکاران باید بدانید که مهمترین ویژگی و شاخصه برای جلب اعتماد عمومی، خصلت «امانتداری» است. رأی مردم سبب صیانت از ثبات سیاسی کشور، مرزها و امنیت ملی ماست و این بزرگترین دستاورد برای آخرت ما خواهد بود.

چاوشی با اشاره به اینکه نکته مهم دیگری که مورد تأکید مقام معظم رهبری می ­باشد، امنیت انتخابات است گفت:  در نظام‌های سیاسی مختلف، انتخابات به عنوان فرصتی استثنایی برای تخلیه هیجانات انباشته شده سیاسی در جامعه است و مرسوم است که هر 3 یا 4 سال یک­بار دریچه ­ای گشوده می­ شود و بخشی از فشارها و نگرانی­ هایی که مردم به آن دچار هستند با تغییر جو سیاسی، آزاد می­ شود. اگر این هیجانات از مجرای صحیح ­اش آزاد نشود، منجر به شورش­‌های کورِ اجتماعی می ­گردد و خطرات جدی برای موجودیت نظام سیاسی در پی خواهد داشت بنابراین ما باید اکنون بردباری و مدارا را در جامعه بالا ببریم و فضا و بستر مناسب را برای اظهارنظر تمامی افراد با پرهیز از نقض حرمت­ ها و حریم ­ها، ایجاد و مهیا کنیم. اظهارنظرها باید براساس چارچوب­ها و ظرفیت ­های قانونی ابراز شوند. امنیت ملی ما امروز مهمترین رکن نظام است و این امنیت با حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات، قوام و استحکام می­ یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در نگاه دینی و مذهبی ما، تلاش برای کسب قدرت زمانی مطلوب است که این قدرت صرف خدمت به جامعه و کسب رضایت حق تعالی گردد. همه کاندیداها چه در عرصه شوراها و چه در عرصه ریاست جمهوری باید  با این انگیزه ورود پیدا کنند. فضای مناسب برای مشارکت حداکثری مردم فضایی است که به دور از هرگونه تنگ ­نظری و انگ زدن باشد. باید با رفتار مدارا آمیز، نشاط را به فضای انتخابات وارد کنیم. وظیفه ما مسئولان داغ کردن تنور انتخابات است، آن کسی که باید نان را بچسباند، مردم و رأی مردم است و هر نانی که توسط مردم پخته شود، برای همه ما ارزشمند و محترم است. اگر مشی و نگاهمان به این صورت باشد، هیچ عاملی نمی­ تواند ما را از مسیر اصلی حرکتمان دور کند.

رییس ستاد انتخابات استان تهران همچنین با بیان اینکه باید به خاطر داشته باشیم که همه، صرف نظر از اختلاف و تفاوت در گرایشات سیاسی، شیعه امیرالمؤمنین(ع) هستیم و جهت‌­گیری ‌ها و سلیقه­‌های مختلف سیاسی در بین افراد نباید موجب از بین رفتن وحدت کلمه که همواره مورد تأکید امام (ره) بود، بشود افزود: هر فردی به اندازه ظرفیتش از مذهب و مکتب فیض می‌­برد. هر کسی بنا بر توانایی ‌هایش حتماً در جایی مصرف دارد و به کار می‌­آید و نباید فکر کنیم  اگر کسی منش و عقایدش با ما متفاوت است دیگر نباید به کاری گمارده شود. باید تلاش کنیم دوستداران اهل­ بیت و نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه هر روز بیشتر و انبوه‌­تر شوند. یکی از بهترین راه ‌های نفوذ و عمیق­‌تر شدن حساسیت مردم نسبت به نظام اسلامی، افزایش دلبستگی آنها نسبت به نظام است. آن چیز که جامعه کنونی ما بیش از پول، ثروت و تسلیحات نظامی به آن نیاز مبرم دارد، وحدت و همدلی است.

وی با بیان اینکه در جریان انتخابات باید بیشترین مدارا و همدلی به خرج دهیم خاطرنشان کرد:‌ وجود هیأت­‌های نظارت به معنی خطاکار بودن مجریان نیست بلکه یک مکانیزم قانونی جهت حفظ اعتماد ملی و منزلت بین ­المللی ماست و وجود این هیأت ‌ها به نوعی مکمل کار سایر بخش­هاست.

چاوشی در پایان گفت:‌همه ما با گرایشات، خواسته­‌ها و نظرات مختلف اما با اعتقاد و در چارچوب قانون، اخلاق و مدنیت و عمل به مرّ قانون باید نهایت سعی و همکاری را در جهت برگزاری انتخاباتی شکوهمند و سالم به کار بگیریم زیرا که این انتخابات بی­ تردید می­ تواند موجب تقویت نظام سیاسی و اقتدار ملی نظام جمهوری اسلامی شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96022516209
  • خبرنگار : 71480