معاون گردشگری استان فارس:

نباید آلمان‌ها را از دست بدهیم/ دنبال بیمه راهنماها هستیم

معاون گردشگری استان فارس گفت:‌ خون گردشگران آلمانی برای ما رنگین‌تر نیست، پیگیری وضعیت آن‌ها بودیم چون با توجه به حساسیت زیاد گردشگران آلمانی، حفظ چهره‌ی ایران در برابر هجمه‌های احتمالی بسیار اهمیت داشت، وگرنه که به همان اندازه وضعیت راهنما و راننده‌ی تورهای گردشگری برای ما مهم است و ما همچنان پیگیر راهکاری برای بیمه شدن راهنماها و به رسمیت شناختن شغل آن‌ها هستیم.

سید موید محسن‌نژاد در واکنش به گزارش ایسنا درباره‌ی وضعیت راهنما و راننده‌ی ایرانی پس از سانحه‌ی واژگونی مینی‌بوس گردشگران آلمانی در این استان که با عنوان «خون آلمان‌ها رنگین‌تر از ما بود؟ » در این خبرگزاری منتشر شد، گفت: در زمان انتقال مصدومان آن حادثه به بیمارستان مرودشت، معاون استاندار فارس و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در یک نوبت و بنده به عنوان معاون گردشگری در نوبت‌های دیگر از آن‌ها دیدار داشتیم و با گردشگران آلمانی به لحاظ حساسیتی که وجود داشت و ممکن بود آن حادثه اثرات منفی برای کشورمان داشته باشد، صحبت کردیم و تلاش شد آن‌ها با رضایت و خاطری خوش سفرشان را در ایران به پایان ببرند. نگاه و برخورد طبیعی آن‌ها نیز با این حادثه جالب بود، چرا که معتقد بودند این اتفاق ممکن بود حتی در کشور خودشان هم رخ دهد. خوشبختانه این گردشگران با رضایت ایران را ترک کردند و این برای ما اهمیت زیادی داشت.

وی اضافه کرد: دیدار از همکاران‌مان (راننده و راهنما) در آن تور نیز اهمیت داشت، ما پیگیر احوال آن‌ها بودیم و حتی عیادت هم داشتیم. انتقال آن‌ها از محل حادثه به بیمارستان شیراز با هلی‌کوپتر نیز به خاطر پیگیری‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بود، ولی در آن حادثه مساله‌ای وجود داشت که نباید غافل می‌شدیم، آن اتفاق در برهه‌ای برای اتباع کشور دیگری رخ داد که ممکن بود هجمه‌های زیادی برای کشورمان داشته باشد، بنابراین باید رسیدگی و توجه بیشتری نشان می‌دادیم که این به منزله‌ی اهمیت دادن به خارجی‌ها نیست. ما حتی در آن سانحه وارد بحث درمان آن گردشگران نشدیم، بلکه می‌خواستیم چهره‌ی ایران را که این همه برای آن تلاش شده، حفظ کنیم.

محسن‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: مسؤولان استان فارس بر مبنای تکلیف و وظیفه‌ی خود عمل کردند، چرا که آلمانی‌ها گردشگرانی حساس هستند، این نکته را بخش خصوصی و ایرانیان مقیم آلمان که اتفاقا ارتباطی با گردشگری نداشتند، به ما یادآور شدند. ما هم نمی‌خواستیم به خاطر این اتفاق که ممکن است در هر نقطه از جهان رخ دهد، این بازار را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: زمانی که از راهنما عیادت کردم، در وضعیت جسمی خوبی به سر نمی‌برد، نگرانی زیادی از بابت آسیب احتمالی ناحیه سر و هوشیاری ایشان داشتم که خوشبختانه درجه هوشیاری خوبی داشت و تا زمانی که در بیمارستان شیراز بود، پیگیر و در جریان احوال ایشان بودم تا این‌که مطلع شدم خانواده‌اش به انتقال از این بیمارستان تصمیم گرفته‌اند که دیگر از حیطه اختیار ما خارج است. از راننده هم عیادت کردم که متاسفانه آسیب زیادی از ناحیه‌ی لگن دیده بود و خانواده‌اش تصمیم داشت او را به بیمارستانی خصوصی برای عمل جراحی و ادامه درمان منتقل کند. موضوع آن است که وقتی آژانس توری را فروخته و راهنما و راننده‌ای را برای اجرای آن اختیار کرده، موظف است مسؤولیت این عوامل را کامل به عهده بگیرد و آن‌ها را در جریان سفر، بیمه کند.

معاون گردشگری فارس گفت: ما هم باور داریم راهنمایان، سربازان خط مقدم گردشگری هستند، ولی متاسفانه چالش‌های قانونی درباره هویت شغلی و بیمه آن‌ها وجود دارد که پیگیری‌هایی از طریق نمایندگان مجلس برای پیدا کردن راه‌کارهای قانونی به منظور رفع خلاء شغلی و بیمه آن‌ها درحال انجام است.

محسن‌نژاد اظهار کرد: صرف نظر از آمار کشور، تنها در استان فارس ۱۲۹۶ راهنمای دارای کارت وجود دارد، یعنی سه تا چهار برابر بیشتر از جمعیت کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری. ما چگونه می‌توانیم آن‌ها را بیمه کنیم. باید راه‌کار جدی‌تری را در مجلس پیدا کنیم تا شغل آن‌ها به رسمیت شناخته و ردیف اعتباری برای بیمه آن‌ها تعیین شود. برای اجرای این طرح و ایده باید دولت و مجلس کمک کنند تا این خلاء قانونی سریع‌تر برطرف شود.

در پی واژگونی مینی‌بوس گردشگران آلمانی با ۱۸ سرنشین که هفته گذشته در استان فارس رخ داد، دو گردشگر جان باختند و ۱۶ تن دیگر مصدوم شدند. گردشگران آلمانی دو روز پس از آن حادثه به کشور خود بازگشتند، اما راهنما و راننده‌ی آسیب‌دیده در آن حادثه همچنان در بیمارستان تحت درمان هستند.

نوید کاشانی، یکی از راهنماهای گردشگری که به تازگی با راهنمای آن گردشگران آلمانی (داریوش قاسمی) دیدار داشته، به ایسنا گفته: این راهنما به خاطر آسیبی که دیده برای یک فصل کامل، کار خود را از دست داده است

او شرایط حاکم برای راهنما را مطلوب توضیف نکرده و یادآور شده که بیشتر راهنماها بیمه نیستند و فقط زمانی که در مسیر و در خودرو همراه تور حضور داشته باشند و دچار سانحه شوند، از طریق صورت حسابِ راننده بیمه می‌شوند. یعنی اگر در هتل از پله سقوط کنند و یا دچار سوانحی غیر از این شوند، هیچ بیمه‌ای از طریق آژانس ندارند. در سفرهای خارجی نیز به واسطه قوانین سفارتخانه‌ها بیمه داریم. آن دسته از راهنماها هم که بیمه هستند تمام هزینه‌ها را خودشان می‌پردازند، ما هر سه ماه یک‌بار بیشتر از ۷۰۰ هزار تومان بابت بیمه پرداخت می‌کنیم که شامل حق بیکاری نمی‌شود.

حمیدرضا اسلامی ـ عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی که ۲۵ سال است به عنوان راهنمای آلمانی زبان در این حرفه فعالیت دارد نیز با اشاره به وضعیتی که راهنماهای گردشگری دارند، اظهار کرده است: متاسفانه در گذشته راهنماهایی بوده‌اند که به دلیل بیماری و نه حالا صرفا سوانح رانندگی از کار افتاده و بیکار شده‌اند و تا امروز هیچ حمایتی از آن‌ها و خانواده‌شان نشده است.

وی گفته: راهنمایان گردشگری پوششی با عنوان "بیمه بیکاری" ندارند و اگر روزی از کار افتاده شوند، از هیچ حمایتی برخوردار نیستند و اگر تا کنون اقدامی برای حمایت از راهنمایان آسیب دیده شده، بیشتر حالت سلیقه‌ای و وجدانی داشته است.

مرتضی رحمانی‌موحد ـ معاون گردشگری کشور  که به ایسنا گفته پیگیر این ماجرا بوده و در ادامه، وظیفه و تعهدات آژانس مجری آن تور را در برابر راهنما و راننده، پیگیر خواهد شد، هفته گذشته نیز خبری مبنی بر اعلام موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعطای بیمه راهنمایان گردشگری اعلام کرده و گفته بود که برای جلب این موافقت راهی چهار ساله پیموده‌ که سیاست‌هایی به عنوان برنامه و راهبرد برای آن ترسیم شده است. معاون گردشگری بیشتر از این جزییاتی از توافق اولیه با وزارت کار نگفته و تکلیف حرفه و بیمه راهنمایان گردشگری همچنان در ابهام به سر می‌برد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96022013115
  • خبرنگار : 71021