جوانی تقابل و جدال دو نسل

یک روانشناس و استاد دانشگاه در کاشمر با بیان اینکه تحولات اجتماعی کنونی و سرعت تغییرات فرهنگی و علمی به حدی است که تصمیم گیری جهت سازگاری و همراهی با آن تحولات را مشکل می‌سازد، گفت: پدران و مادران بسیاری هستند که ناامیدانه جهت رفع مشکلات رفتاری جوانان خود به آزمایش و خطا دست می‌زنند.

دکتر محمدرضا ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به مناسبت ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان اظهار کرد: افراد مضطرب به تکرار دوربسته ارتباطات خود با فرزندانشان می‌پردازند و از این نکته غافلند که تحولات جهان کنونی گوی سبقت را از تصورات و رفتارهای سنتی آنان گرفته است.

ابراهیمی با بیان این که جوانان امروز با درهم شکستن مرزهای جغرافیایی به فراسو می‌اندیشند، افزود: تقابل و رودرویی دو نسل اکنون بیش از همه دوران‌های دیگر چهره خود را نشان داده به طوری که نمود این درگیری و جدال را هم اکنون در رفتارهای جوانان مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نسل گذشته جوانان امروز را در مجموعه فشرده شده‌ای از بایدها و نبایدها، آرزوها، تصورات و اندیشه‌های سنتی محدود نموده و از سویی نسل جدید با طغیان در برابر والدین آنها را به مبارزه و جنگ فر ا می‌خواند، افزود: نسل طغیانگر کنونی به امید آینده‌ای بهتر جهت پیشرفت و کمال، امال و آرزوهای نسل قدیم را به سخره گرفته و با نگاهی نقادانه به گذشته تلاش می‌کند راه آینده را هموار سازد.

این استاد دانشگاه با اعلام اینکه دوره جوانی آغاز بحران محسوب می‌شود، اظهار کرد: در بسیاری از مواقع ترکیبی از کودکی و بزرگسالی در رفتار جوانان مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه نتایج و پژوهش‌ها نشان می‌دهد روند هویت یابی جوانان در منطقه کاشمر تحت تأثیر چند عامل مهم قرار دارد که مهم‌ترین نکته تقابل و جدال دو نسل است، بیان کرد: این عامل به ویژه در منطقه کاشمر به دلیل وجود تفکر سنتی و پایبندی به رسومات گذشته بسیار ریشه دارد و به نظر می‌رسد وابستگی‌های خانوادگی و تعلقات فامیلی و التزام به سنت وجه غالب رفتارهای اجتماعی مردم منطقه را تشکیل می‌دهد.

ابراهیمی ادامه داد: چنانچه عوامل بیرون منطقه فاقد قدرت و توانایی تأثیر گذاری باشند روند هویت یابی جوانان منطقه به آرامی طی می‌شود کما اینکه در سال‌های گذشته چنین جریانی حاکم بوده، اما وضعیت کنونی منطقه حاکی از تأثیر پذیری شدید عوامل اجتماعی و فرهنگی به دلایل گوناگونی نظیر مهاجرت، امکانات ارتباطی رسانه‌ای جمعی در اکثر مناطق و روستاها ، افزایش سطح تحصیلات و همچنین توسعه سطح توقعات و خواسته‌های مردم است.

وی با بیان اینکه چنین شرایطی خود به خود درگیری و تقابل دو نسل را شدت بخشیده و فاصله میان آن‌ها را وسیع‌تر می‌سازد، گفت: هم اکنون شباهت بسیار چشم گیری بین نوجوانان این منطقه با جوانان شهرهای بزرگ وجود دارد و در نتیجه همان رفتار جوانان شهرهای بزرگ در جوانان کاشمر و سایر شهرهای منطقه مشاهده می‌شود.

وی افزود: با این تفاسیر چنانچه در روند هویت یابی جوان خللی وارد شود و جریان طبیعی دوران گذر جوانی مسیر عادی خود را طی نکند بحران های شدید اجتماعی را در سال های بعد نظاره گر خواهیم بود.

جوانان در یک سردرگمی هویتی و بدون الگو

در ادامه سارا سپهوند، کارشناس ارشد جامعه شناسی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: جوانی زمانی از سن محسوب می شود که تمام آینده و سرنوشت انسان ها در این دوران اتفاق می افتد. کشور ما نیز دارای جمعیت جوانی بالغ بر 60 درصد از جمعیت کل جامعه است.

سپهوند با بیان اینکه دغدغه‌های جوانان در حال حاضر بیشتر از گذشته است اظهار کرد: اشتغال، تحصیل، ازدواج، هویت اجتماعی و ... از مشغولیات ذهنی جوانان امروزی است که برای هر کدام از آنها مجبور به سعی و تلاش زیادی است.

وی افزود: مقایسه کردن جوانان این زمان با دوران گذشته کاری اشتباه است، چون عواملی مانند جامعه، توقعات اجتماعی، شکل زندگی و افکار جوانان در این زمان تغییر تدریجی داشته است.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی عوامل اقتصادی را مهمترین مشکل جوانان دانست و گفت: مشکلات و مسائل اقتصادی که بر سر راه جوانان وجود دارد به حدی زیاد است که آنها را بر سر یک دو راهی قرار می دهد. به عنوان مثال؛ یا باید قید ازدواج را بزنند و یا تلاش های سختی انجام دهند که به نتیجه ای برسند.

سپهوند عنوان کرد: هیچ فردی نمی‌داند که میزان حقوق او کفاف شروع یک زندگی مشترک را میدهد یا نه. این عدم ثبات و نداشتن آرامش منجر به ترس از ازدواج و مشکلات روحی جوانان می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات جوانان ما ریشه در نظام آموزشی جامعه نیز دارد ابراز کرد: جوان ما با معضلی به نام کنکور رو به رو است و با ورود به دانشگاه با یک مدرک تحصیلی مواجه می شود که در جامعه برای تخصص وی هیچگونه برنامه ریزی نشده است و شغلی در راستای رشته تحصیلی او وجود ندارد.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی با اشاره به بیکاری جوانان گفت: آمار بالای بیکاری در بین جوانان باعث شده است آنان به مواد مخدر و فضای مجازی روی آورند و دچار افسردگی و  خشونت در رفتار  شوند و از طرف دیگر نگرانی والدین از آینده جوان خود را به همراه داشته باشد.

سپهوند با بیان اینکه به جوانان نخبه توجه و اعتماد نمی شود اظهار کرد: توجه نکردن مسئولان نسبت به نخبگان و بکار نگرفتن آنان در رأس امور کشور باعث شده که مدیران با فکرهای سنتی، کشور را اداره کنند و به جوانان نخبه در عرصه مدیریت با ایده های جدید اعتماد نکنند.

وی با اشاره به مهاجرت جوانان به خارج از کشور عنوان کرد: امروز ما با معضلی به عنوان فرار مغزها مواجه هستیم که روز به روز بر تعداد جوانانی که به دلیل مشکلات جامعه از کشور خارج می شوند افزوده می شود.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی با بیان اینکه توجه به هنر، سرگرمی و تفریحات جوانان در کشور ما کمرنگ است، گفت: به عنوان مثال توجه به هنر به خصوص موسیقی در جامعه ما کمرنگ است، این در حالی است که موسیقی می تواند نقش موثری برای جوان امروزی به عنوان یک هنر و سرگرمی داشته باشد.

سپهوند در پایان با اعلام اینکه جوانان در جامعه الگو ندارند، اظهار کرد: جوانان ما در یک سردرگمی هویتی و بدون الگو به سر می برند، در صورتی که فرهنگ ما سرشار از اسوه ها و الگوهای ارزنده است.


انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96021811563
  • خبرنگار :