به گزارش ایسنا، بنای تاریخی «دفینه» در خیابان ولی عصر (عج) بلوار میرداماد تهران، یکی از بناهای تاریخی در اختیار بنیاد مستضعفان است که یکی از شاهکارهای معماری برگرفته از مکتب «فرانک لوید رایت» نامیده میشود.
به دنبال خبرهای منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر تخریب داخلی این بنای تاریخی، ادارهکل میراث فرهنگی استان تهران، در قدم نخست شهریور سال گذشته در نامهای به مسئولان متولی ساختمان دفینه، درخواست کرد تا از هر اقدامی در این بنای تاریخی جلوگیری شود و پس از حدود هشت ماه، بار دیگر نامهنگاریها در این زمینه آغاز شده است.
سپیده سیروسنیا، معاون میراث فرهنگی ادارهکل میراث فرهنگی استان تهران در این زمینه به ایسنا توضیح داد: به نظر میرسد در داخل ساختمان کار میکنند و قصد استحکامبخشی دارند، تا جایی که میدانیم یکسری دیوارها و سقفها را حذف کردهاند.
وی با اشاره به نامهنگاری این اداره کل در اوایل شهریور ماه سال گذشته به مدیر امور موزههای بنیاد و شهرداری منطقه ۳ برای توقف کار، آنهم در زمانیکه این اتفاق در مراحل اولیه بود گفت: همچنین در آن زمان در نامهای به بنیاد مستضعفان درخواست کردیم تا با توجه به اینکه این مکان جزو بناهای واجد ارزش است؛ طرحهای استحکامبخشی خود را به تائید میراث فرهنگی برسانند، اما متاسفانه از آن زمان تا امروز هیچ اتفاقی نیفتاده و کماکان به کارشان ادامه میدهند.
او همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که به نظر میرسد شهرداری منطقه نیز با این اقدام مشکل دارد و در این زمینه ورود پیدا کرده، اما آنها همچنان کارشان را ادامه می دهند.
سیروسنیا گفت: روز گذشته - جمعه ۱۵ اردیبهشت - نیز یگان حفاظت میراث فرهنگی وارد عمل شده، اما نه یگان و نه کارشناسان میراث فرهنگی نتوانستند وارد ساختمان شوند تا وضعیت را بررسی کنند.
اعتباری برای ثبت این بنای تاریخی نداشتیم
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران همچنین دربارهی علت ثبت نشدن این بنای تاریخی تا امروز یا دستکم تا شهریور سال گذشته که با بنیاد مستضعفان نامهنگاری شده است، توضیح داد: مشکل ما مساله تامین اعتبار برای پروندههای ثبتی است. در معاونت میراث فرهنگی استان تهران فقط یک کارشناس برای ثبت داریم و تا امروز اگر چند پرونده ثبتی یا کار تعیین حریم و عرصه هم در استان تهران تهیه و انجام شده، فقط به کمک چند دانشجو بوده است، که آنها خودشان راغب به این کار بودهاند.
سیروسنیا تاکید کرد: متاسفانه هیچ اعتباری برای تهیه پرونده ثبتی و تهیه حریم به ما داده نمیشود، عملا زمانی که بودجه نباشد یا باید مشاور بگیریم یا کمک تا بتوانیم این کارها را انجام دهیم. معاونت میراث استان تهران نیز با یک نفر نیرو امکان انجام چنین کارهایی را ندارد. اگر یک استان دیگر میتواند در طول سال چند بنا را ثبت کند، به این دلیل است که چندین نیرو در بافت تاریخی و دفتر ثبت خود دارد، و فقط این کار را انجام میدهند.
او همچنین به وجود دفتر محورفرهنگی تاریخی تهران که تا سال ۸۵ با مدیریت اسکندر مختاری در بافت تاریخی تهران فعالیت میکرد و بخش عمدهای از پروندههای ثبتی را با اعتبار مشخص تهیه میکرد،اشاره کرد و گفت: متاسفانه چندین سال است که هیچ اعتباری در حوزه ثبت و حریم به ما داده نشده است.
نامهنگاریها با بنیاد مستضعفان را از سر میگیریم
وی بار دیگر به نامهنگاریهای انجام شده توسط این ادارهکل با امور موزههای بنیاد مستضعفان در شهریور سال گذشته تاکید کرد و گفت: امروز هم در حال این کار هستیم، از سوی دیگر با شهرداری نیز هماهنگ شده و مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران آقای خسروآبادی نیز با آنها در این زمینه صحبت کرده است.
به گفتهی وی در نامهی در دست تهیه این اداره کل به امور موزههای بنیاد بحث حقوقی و لزوم ارسال طرحها برای این ساختمان تاکید میشود.
او گفت: تا زمان ارسال طرحها و تائید توسط میراث فرهنگی باید کار در این بنای تاریخی متوقف شود.
سریعا پرونده ثبتی ساختمان دفینه را تهیه میکنیم
سیروسنیا ادامه داد: تا امروز ظهر (شنبه) تلاش میکنیم یک پرونده ثبتی تهیه کنیم و برای محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی بفرستیم.
به گزارش ایسنا، بنای تاریخی معروف به ساختمان «دفینه» نخستین موزه تخصصی و دائمی سکه و اسکناس در ایران بود که هفدهم تیرماه سال ۱۳۷۶ توسط اداره موزههای بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی افتتاح شد، تا اینکه در سال ۱۳۸۵ به پارک ارم منتقل شد.
به گزارش ایسنا، هشتم شهریور ماه سال گذشته در نامهی رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران به فخرالدین سلیمانی شهردار منطقه سه تهران، «حسن کاری»، رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان، سرهنگ عبدالرضا امیدی، فرمانده یگان حفاظت استان تهران و شکوفی مدیر امور موزههای بنیاد مستضعفان خواست تا ادامه کار بازسازی این بنای تاریخی تا زمان بررسی طرح و اعلام نظر این اداره کل متوقف باشد، در این نامه به ارزشهای معماری،کالبدی و آرایههای معماری این بنای تاریخی که در ردیف آثار واجد ارزش تهران قرار گرفته، اشاره شده بود.
انتهای پیام