به گزارش ایسنا، امیرحسین صفرقلی دبیر گروه مطالعات و برنامهریزی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به تدوین شناسنامه 44 محور اصلی فناوری در حوزه دریایی گفت: با شناسایی نیاز سازمانهای دریایی جلسات کارشناسانه ، با حضور حداکثری نمایندگان سازمانهایی همچون کشتیسازیها، کشتیرانیها، شیلات، صنایع فراساحل، گردشگری و ... برگزار شد که در نتیجه آن در اواخر سال 94 توانستیم 44 محور اصلی فناوری در حوزه دریا را شناسایی شد و از این میان، 15 محور فناوری دریایی منتشر خواهد شد.
دبیر گروه مطالعات و برنامهریزی ستاد دریایی با بیان اینکه تهیه نقشه راه فناوریهای دریایی را در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان دریایی از پاییز 93 آغاز کردیم، گفت: این کار یکی از اولویتهای اصلی این ستاد بود به همین منظور از همه سازمانهای مختلفی که در حوزه دریا نقشآفرینی میکنند و مرتبط با دریا هستند برای همکاری دعوت به عمل آوردیم که با پذیرش آنها جلسات ابتدایی با حضور 18 سازمان مختلف دریایی آغاز شد.
دبیر گروه مطالعات و برنامهریزی در ادامه افزو: با شناسایی 11 حوزه کلان فناوری، برای هر کدام با حضور سازمانها، اساتید دانشگاهی و فعالان دریایی پانلهای خبرگی برگزار کردیم که نتیجه این پانلها دستهبندی 11 حوزه نامبرده به 44 محور شد.
صفر قلی با تاکید بر اهمیت تهیه شناسنامه محورهای فناوری گفت: به منظور رسیدگی به وضعیت فناوری در حوزه دریا نیازمند تهیه شناسنامه محورهای فناوری بودیم تا در نهایت بتوانیم تحلیل و بررسی دقیقتری انجام دهیم، و با برنامهریزی منسجم تر بهترین تصمیم در جهت توسعه فناوریهای اولویت دار را بگیریم.
وی با بیان اینکه در سال 95 به کمک اساتید دانشگاه روی تدوین شناسنامه محورهای فناوری تمرکز کردیم، اعلام کرد: از اساتید درخواست کردیم با توجه به تخصص و تمایل خود، یکی از 44 محور را انتخاب کنند و در فرمتی استاندارد و قالبی مشخصشده به تدوین شناسنامه محور مورد نظر خود بپردازند. البته فرمت استاندارد و قالب مشخص را به آن دلیل انتخاب کردیم که در پایان همه گزارشات یکپارچه باشد.
وی با بیان اینکه اساتید تاکنون در 27 محور مختلف ثبت نام کردهاند و به کمک یک تیم از دانشجویان خود به تهیه گزارشات در محور مرتبط میپردازند، تصریح کرد:در سال گذشته کارگاههای آموزشی تدوین شناسنامه محورهای فناوری را نیز برگزار کردیم تا موانع، مشکلات و ابهامات اساتید محترم در جهت تهیه شناسنامههای مذکور رفع شود.
صفرقلی با اشاره به اینکه طبیعتاً هیچ گزارشی خالی از خلل و نقص نخواهد بود، گفت: به همین منظور پس از آماده شدن گزارشات، جلسات کمیتههای تخصصی در هرکدام از محورها تشکیل خواهد شد. هدف از تشکیل این جلسات که متشکل از اساتید، متخصصان دریایی و نمایندگان سازمانهای مرتبط است، نقد و بررسی گزارشات تهیه شده و رفع کمبودها و اشکالات احتمالی آن خواهد بود.
دبیر گروه مطالعات و برنامهریزی ستاد دریایی خاطرنشان کرد: در پایان سال گذشته، گزارش 15 محور از 27 محور واگذار شده به اساتید، آماده بود که پیشبینی میشود تا پایان فصل بهار با تأیید کمیتههای تخصصی این گزارشات نهایی و منتشر شوند.
وی افزود: در هر محور سعی شده اولویتهای پژوهشی و صنعتی شناسایی شوند تا بتوان براساس آن و همکاری سازمانهای ذیربط پروژههای مطالعاتی، تحقیقاتی و صنعتی را با هدف توسعه فناوریهای مرتبط تعریف کرد.
صفرقلی درباره مقایسه محورهای مختلف در ایران و کشورهای دیگر گفت: یکی از اهداف این کار، این است که بتوانیم مقایسه درستی بین کشور خودمان با کشورهای دیگر داشته باشیم. به همین ترتیب تاکنون برایمان محرز شده است که در برخی محورها پیشرفت بسیار خوبی داشته و در منطقه حرف اول را میزنیم و در بین کشورهای پیشرو نیز رتبه خوبی داریم اما در بعضی از محورها نیز وضعیت خوبی نداشته و نیاز به توسعه هرچه سریعتر داریم.
انتهای پیام