هاشمی که در انتخابات پنجم شورای شهر تهران تایید صلاحیت شده است، در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به مشکل بافت فرسوده در تهران با بیان اینکه در بحث بافتهای فرسوده ما با چند مساله مواجه هستیم، گفت: بافت فرسوده سه ویژگی اصلی دارد، نخست ناپایداری بنا، دوم ریزدانگی، قطعات کوچک وناهمگون ساختمان وسوم نفوذناپذیری بافت وعدم دسترسیهای مناسب ومعابر استاندارد است که در این میان علاوه بر بافتهای فرسوده گذشته شاهد فرسوده وناپایدارسازی نیز هستیم.
عدم جذابیت نوسازی بافتهای فرسوده و سوق دادن فعالان اقتصادی به سمت مال سازی
وی با بیان اینکه کیفیت نازل و پایین ساخت بنا بخصوص در مناطق جنوب شهر و محروم تهران و عدم نظارت مناسب فنی موجب شده است تا ساختمانها «زود فرسوده شده» یا از ابتدا بدون کیفیت استاندارد ساخته شوند، گفت: یکی دیگر از مشکلات عدم جذابیت نوسازی بافتهای فرسوده برای سازندگان وسرمایه داران است که به علت صدور مجوزهای بی رویه بلندمرتبه سازی وتراکم فروشی در مناطق شمالی و مرکزی شهر که بازده اقتصادی بهتری دارند طبیعتا سازندگان و فعالان اقتصادی حوزه ساخت وساز به جای تمایل به نوسازی بافتهای فرسوده به سمت برجسازی یا مال و مجتمع تجاری سازی در مناطق مرغوبتر شهر رفتهاند ومساله سوم عدم ارائه تسهیلات مناسب وفراهم کردن شرایط زیست مطلوب در بافتهای فرسوده است.
وی افزود: وقتی شما در یک بافت فرسوده ، ساختمانی را نوسازی میکنید اما کلیت این بافت فاقد شرایط زیست مناسب است، زیرساختها وجود ندارد، تسهیلات فرهنگی و ورزشی وتفریحی وفضای سبز وجود ندارد ، ساختمان نوسازی شده جذابیتی ندارد و تبدیل به بستری برای بروز ناهنجاریهای اجتماعی می شود، در مجموع میتوان گفت که ما برای حل معضل بافتهای فرسوده نیازمند نگاهی جامع و کلان هستیم.
سهم ناچیز شهروندان از تراکم فروشی
دور معیوب فرایند توسعه شهر
مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران با اشاره به ساخت و سازهای انبوه در تهران با بیان اینکه دور معیوبی که در فرایند توسعه شهر در دهه های اخیر اتفاق افتاده ، این است که ما برای تامین هزینههای مدیریت شهری و فعالیت عمرانی تراکم فروشی میکنیم و با استفاده از درآمد این تراکم ، بزرگراه میسازیم و این تراکم موجب افزایش ترافیک در حاشیه این بزرگراهها میشود و در نتیجه ترافیک وآلودگی وضعیتی مشابه یا بدتر از قبل از احداث بزرگراه را پیدا می کند، گفت: وضعیت امروز مناطق یک تا 4 تهران به خوبی نشان دهنده نتایج این رویکرد است، در حالیکه با رویکرد چابک سازی و کاهش هزینههای اداره شهر، اولویت دادن به حمل ونقل عمومی و توزیع جذابیت زندگی و تفریح به صورت متوازن در شهر از تزاحم و فشار بر برخی نقاط شهر جلوگیری می کنیم و شاهد هستیم در هیچ از کلانشهرهای توسعه یافته جهان ، شاهد تراکم فروشی وشهرفروشی بی رویه نیستیم، نکته مهم در این میان سهم ناچیز شهروندان از فروش تراکمی است که بار سنگین و ناهنجاریهای درازمدت زیستی تولید می کند، اگر شما به اندازه 100 واحد ارزش اقتصادی تراکم خارج از طرح تفصیلی واگذار شود، آنچه بصورت واقعی وارد چرخه مدیریت شهری می شود بیش از 30 واحد نیست وبخش عمده آن ، بصورت تخفیف یا رانت عاید واسطه ها ودلالان میشود.
نیاز به تغییر رویکرد در حوزه فرهنگی و اجتماعی داریم
وی مورد مشکلات فرهنگی و آسیبهای اجتماعی شهر نیز با بیان اینکه به صورت اصولی شهر باید انسان محور باشد نه ساختمان محور یا خیابان محور، گفت: لذا ما با یک پیش فرض غلط مواجه هستیم که ماموریت مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی شبیه سایر دستگاههای فرهنگی واجتماعی حاکمیتی است، در حالی که وظایف و ماهیت بخش فرهنگی شهرداری با سازمان تبلیغات اسلامی متفاوت است، شهرداری از بودجه حاکمیتی تغذیه نمیکند بنابراین نباید صرفا به شعارها و فعالیتهای تبلیغاتی یکسویه بپردازد که هزینه محور تلقی شود، بلکه مدیریت شهری یک سازمان مردم نهاد است و رویکرد فرهنگی آن نیز باید مردم نهاد باشد، بدین معنا که مدیریت شهری در حوزه مسایل فرهنگی واجتماعی به فراهم کردن زیرساختها و بسترها بپردازد و محور فعالیت خود مردم و تشکلهای مردم نهاد باشند و بخش فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری نقشی تسهیل کننده و حامی را ایفا کنند، مجموع اعتباراتی که در بخش فرهنگی واجتماعی شهرداری تهران هزینه می شود بالغ بر 2000 میلیارد تومان است که بیشتر از بودجه چند وزارتخانه وسازمان فعال در این بخش است که وظایف اصلی حاکمیتی بر دوش آنهاست. ما نیاز به تغییر رویکرد در حوزه فرهنگی واجتماعی واعتماد به مردم وتفویض فعالیتها به شهروندان داریم.
هاشمی با اشاره به حمل ونقل عمومی بویژه مترو و تاکید بر استفاده از روشهای نوین حمل ونقل با بیان اینکه واقعیت آن است که طی دهه های اخیر بخش عمده اعتبارات عمرانی مدیریت شهری، صرف توسعه شبکه بزرگراهی شده است که معضلاتی نظیر ترافیک وآلودگی هوا را به دنبال آورده است، گفت: در حالی بایستی سیستم حمل ونقل عمومی که شامل چند بخش حمل ونقل انبوه با اتکا به ریل( مترو) ، و خطوط مکمل این شبکه انبوه با استفاده از تراموا، اتوبوس، حمل ونقل کابلی در اولویت باشد هستیم و باید به سوی این روش حرکت کنیم تا شهروندان برای عدم استفاده از خودروی شخصی جایگزین جذاب، منظم، امن و ارزانی در دسترس داشته باشند.
انتهای پیام