استاندار کردستان با اشاره به مراسم دراویش:

اجرا و تماشای این مراسم محدودیتی ندارد

استاندار کردستان با بیان این که هیچ جرم سازمان یافته‌ای تاکنون در این استان شکل نگرفته و کردستان منطقه‌ای امن محسوب می‌شود، تاکید کرد: اجرای مراسم و آیین‌های فرقه‌های مذهبی از جمله دراویش نه تنها هیچ محدودیت و ممنوعیتی ندارد، بلکه جاذبه‌ای برای گردشگران است.

به گزارش ایسنا، عبدالمحمد زاهدی در جریان برگزاری تور آشناسازی رسانه‌ها با ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی استان کردستان در نشستی خبری که شامگاه روز پنجشنبه ٣١ فروردین ماه برگزار شد، به تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی که دلیلی برای گردشگری شده است، اشاره کرد و افزود: کشور ما به خاطر همین تفاوت‌ها، ظرفیت بالایی در گردشگری داخلی دارد و استان کردستان که مرکز مناطق کردنشین محسوب می‌شود از این قاعده مستثنی نیست. شمال بدون شرجی، جنگل، مناطق کوهستانی و دره‌ها، دامنه‌ها و دشت‌های زیبا و آثار باستانی در دیوان دره و بیجار همگی از جاذبه‌های خاص استان کردستان است که به لحاظ مطالعات تاریخی و جذب گردشگر قابل توجه است.

وی اضافه کرد: دف نوازی یکی از امور اساسی و اصلی زندگی مردم این منطقه است، موسیقی جزوی از زندگی مردم کردستان به شمار می‌آید، دیدن این آداب و رسوم در مناسبت‌های مختلف برای کسانی که در سایر استان‌ها زندگی می‌کنند، حتما جالب خواهد بود.

اجرای مراسم دراویش ممنوعیتی ندارد

زاهدی همچنین با تاکید بر اینکه اجرای آیین‌های مذهبی فرقه‌های دینی در کردستان هیچ محدودیت و ممنوعیتی ندارد، اظهار کرد: در این استان دراویشی همچون نقشبندیه در خانقاه‌های خود به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های خاصی را اجرا می‌کنند که حضور در مراسم آنها برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی می‌تواند، باشد.

او در پاسخ به سوالی درباره وجود تناقضاتی بین این اظهارات و اعمال برخی محدودیت‌ها از سوی بعضی نهادها در برخورد با گردشگرانی که به قصد شرکت در آیین‌های منتسب به دراویش و یا سایر فرقه‌ها به کردستان سفر می کنند، تاکید کرد: هیچ محدودیتی در این باره وجود ندارد، ما حتی خودمان امنیت را برای حضور گردشگران در این مراسم‌ها و مناسبت‌ها برقرار می‌کنیم.

استاندار کردستان توضیح داد: در گذشته بسیاری از برنامه‌ها تعطیل بود که اکنون احیا شده است، مثل جشنواره تئاتر خیابانی مریوان که سال ١٣٦٥ در زمان بمباران شیمیایی راه افتاد، اما بعدها تعطیل شد تا اینکه آن را دوباره احیا کردیم. تئاتر کردی سقز نیز همینطور بود و البته جشنواره آوای کردی لیلاخ، از ابتدای سال ٩٥ تا کنون نیز ٧٠ کنسرت در کردستان برگزار شده است.

وی در ادامه بیان کرد: با وجود تصور بدی که متاسفانه از کردستان وجود دارد و تا اسم آن می‌آید همه ذهن‌ها به سمت ناامنی می‌رود، اما مهمان نوازی مردم این منطقه که خود یک جاذبه به شمار می‌آید، مثال زدنی است.

جرم سازمان یافته‌ای در کردستان تا به حال شکل نگرفته

زاهدی با بیان اینکه کردستان ششمین استانی است که در آن به لحاظ سیاسی و امنیتی مسوولیت دارد، گفت: در کردستان جرم سازمان یافته، باندِ قتل، تجاوز و سرقت نداریم، حتی خبری از باند بزرگ مواد مخدر نیست. اگر سرقتی باشد معمولا توسط افراد نیازمند اتفاق افتاده است. در هر حال جرایم سازمان یافته‌ای وجود نداشته است.

وی مصداقی در تایید برقراری امنیت در این منطقه ذکر کرد و افزود: تابستان گذشته شاهد بودم، در گردنه تَتِه که نقطه صفر مرزی است، مسافرانی غریبه چادر برپا کرده بودند و هیچ اتفاقی هم نیافتاد.

او اضافه کرد: مردم زیادی برای خرید به بانه سفر می‌کنند هیچ وقت شنیده نشده از آنها زورگیری شده باشد، از همان دست اتفاقاتی که در برخی نقاط کشور رخ می دهد.

زاهدی با تاکید بر اینکه کردستان امن است، به خصوص برای مسافران، اظهار کرد: متاسفانه تصویر بدی از کردستان در ذهن مردم شکل گرفته، به نحوی که هر اتفاقی در غرب کشور رخ می‌دهد به نام کردستان تمام می‌شود، مثل داستان کول برها که در منطقه سردشت آذربایجان غربی رخ داد و به اسم کردستان تمام شد. حتی سیل اخیر را هم به این استان منتسب کردند، متاسفانه این اشتباه گاهی از سوی برخی رسانه‌ها سر می‌زند. چندوقت پیش یک نشریه محلی خبری درباره قتل سه زن در منطقه کردستان منتشر کرد درحالیکه اتفاق در ایلام و کرمانشاه نیز رخ داده بود و فقط یک مورد آن به کردستان ارتباط داشت.

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنانش مرز را یکی از جاذبه‌های گردشگری برشمرد و گفت: معمولا مرز را جاذبه نمی‌داند، درحالیکه یکی از قطب‌های گردشگری خرید می‌تواند باشد. بخش عمده‌ای از مسافران برای خرید به بانه و مریوان سفر می‌کنند که می‌توان روی این قسمت بیشتر متمرکز شد.

او درباره ایجاد مناطق آزاد در کردستان نیز توضیح داد: قبل از این دولت دو منطقه ویژه اقتصادی و آزاد در بانه و مریوان تصویب شده بود که مسوولیت بانه را به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرده بودند و مریوان را بخش خصوصی در اختیار گرفته بود که برای تملک زمین در آن با مشکل مواجه شد و کار را رها کرد، اما اکنون ما زمین این منطقه را تملک کرده‌ایم و درحال ایجاد زیرساخت در آن هستیم.

منطقه آزاد کردستان راه نجات کول برها

وی اضافه کرد: طرح منطقه آزاد بانه و مریوان ١٢ سال پیش مطرح شده، اما مسکوت مانده بود و جز اقدام اولیه هیچ مطالعه دیگری روی آن صورت نگرفته بود، ما پیگیری کردیم تا طرح در شورای عالی مناطق آزاد و همینطور دولت تصویب شد. در دور گذشته دو بار طرح به مجلس ارائه شد که رد کردند، اما دوباره طرح به مجلس ارائه شده که امیدواریم در این دور تصویب شود.

زهدای در بیان علت رد شدن چنین طرحی در مجلس، اظهار کرد: دولت در یک لایحه ٧ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی را برای تصویب به مجلس ارائه می‌دهد که در کمیسیون مربوطه تعداد آنها به ٨٠ منطقه افزایش می‌یابد و در ادامه هم طرح در صحن علنی مجلس رد می‌شود. مخالفان کل این لایحه را با ٨٠ منطقه رد کردند، ولی اکنون یک فوریت این تصویب شده و در کمیسیون اقتصادی هم رای آورده که زمینه تصویب را آسان‌تر کرده است.

او سپس به بیمه کول‌برها اشاره کرد و افزود: بیمه آنها از طریق صندوق عشایری انجام شده است، ضمن اینکه تحت بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند که برای خانواده‌هایشان نیز مزیت دارد.

استاندار زاهدان معتقد است: ایجاد مناطق آزاد در کردستان مساله کول بری را حل می‌کند، چون برای این قشر شغلی قانونی و آبرومند ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96020100062
  • خبرنگار : 71021