گزارش سال ۲۰۱۷ مجمع جهانی اقتصاد

چشم‌بادامی‌ها، یکه‌تاز رشد گردشگری در آسیا

در گزارش جدید سازمان جهانی اقتصاد از شاخص رقابت‌پذیری گردشگری، کشورهای آسیای شرقی با پیشی گرفتن از رقبای خاورمیانه و آسیای مرکزی، بهترین عملکرد را به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش ایسنا، در حالی که مقاصد گردشگری چون امارات با سرمایه‌گذاری و تبلیغات هنگفت سعی بر توسعه گردشگری خود دارند، نتایج گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد درباره شاخص رقابت‌پذیری در عرصه گردشگری و سفر حاکی از آن است که کشورهای آسیای شرقی گام‌های بسیار مثبت و رو به جلویی در راستای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در گردشگری برداشته‌اند.

کشور ژاپن در فهرست ۱۳۶ کشور جهان با بالاترین شاخص رقابت‌پذیری در گردشگری پس از کشورهای اسپانیا، فرانسه و آلمان و بالاتر از بریتانیا و ایالات متحده، جایگاه چهام را به خود اختصاص داده است.

این کشور آسیای شرقی سالانه پذیرای بیش از ۱۹.۷ میلیون گردشگر خارجی است که درآمد سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار را برای آنها به ارمغان می‌آورد. صنعت گردشگری سهم ۲.۶ درصدی معادل ۱/۶ میلیارد دلار در اقتصاد ژاپن دارد و بیش از ۱.۲۲ میلیون شغل در این کشور مستقیما به آن وابسته است.

ژاپن صدرنشین منطقه آسیا-اقیانوسیه در فهرست شاخص جهانی رقابت‌پذیری گردشگری است و نسبت به سال ۲۰۱۵ رتبه جهانی خود را پنج پله ارتقاء داده است و از لحاظ سیستم حمل و نقل زمینی و فن‌آوری اطلاعات و تکنولوژی با قرار گرفتن در رده دهم جهان، یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشورهاست.

این کشور پیرفته از لحاظ حمل ونقل هوایی نیز رتبه ۱۸ جهانی را داراست و به خوبی پذیرای رویدادهای سفر و گردشگری است و در میان ۲۰ کشور اول جهان در زمینه محیط کسب و کار تجاری است. زیرساخت‌های خدمات گردشگری نیز در این کشور و در مجموع جایگاه مناسبی دارد و ۲۸ است.

شاخص‌های توسعه گردشگری ژاپن

دومین کشور آسیایی که بالاترین رتبه را در فهرست شاخص رقابت‌پذیری گردشگری و سفر دارد، هنگ‌کنگ است که رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داده است.

این کشور آسیای شرقی سالانه از حدود ۲۶.۸ میلیون گردشگر خارجی میزبانی می‌کند که درآمد حاصل از آن به ۳۶ میلیارد دلار می‌رسد. صنعت گردشگری نیز در این کشور سهم قابل ملاحظه ۸ درصدی را در تولید ناخالص ملی به خود اختصاص می‌دهد که سهم ۲۵ میلیون دلاری در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند.

نکته قابل توجه درباره هنگ‌کنگ این است که این کشور در حوزه‌های توسعه حمل ونقل زمینی و دریایی و همچنین محیط کسب و کار تجاری و آمادگی فن آوری اطلاعات در رتبه ۱ جهانی قرار دارد و در شاخص‌ توسعه حمل و نقل هوایی و همچنین امنیت و ایمنی رتبه ۵ را در گزارش مجمع جهانی اقتصاد از رقابت‌پذیری در گردشگری وسفر داراست.

اولویت دادن به سفر و گردشگری و سلامت وبهداشت نیز به ترتیب در هنگ کنگ در رتبه جهانی ۹ و ۱۲ قرار دارد. زیر ساخت ارائه خدمات گردشگری نیر در هنگکنگ موقعیت نسبتا متوسطی دارد و ۳۱ جهان است.

شاخص‌های توسعه گردشگری هنگ‌کنگ

کشور سنگاپور نیز پس از هنگ‌کنگ و اتریش در رتبه ۱۳ شاخص جهانی رقابتپذیری گردشگری و سفر قرار دارد. سنگاپور سالانه ۱۲ میلیون گردشگر خارجی دارد و درآمد ۱۶.۷ میلیارد دلاری از محل آنها کسب می‌کند.

ضمن این که صنعت گردشگری ۴.۸ درصد تولید ناخالص ملی معادل ۱۳.۹ میلیارد دلار اقتصاد این کشور را به خود اختصاص می‌دهد و ۱۵۸ هزار شغل در این کشور ایجاد کرده است. 

بررسی عملکرد این کشور در حوزه رقابت‌پذیری گردشگری حاکی از آن است که سنگاپور از نقطه نظر پذیرش بین‌المللی رتبه ۱ جهانی را در اختیار دارد، رتبه ۲ جهانی در زمینه اولویت دادن به سفر و گردشگری، محیط کسب کار تجاری و توسعه حمل نقل هوایی و دریایی، رتبه ۵ در حوزه منابع انسانی و بازار کار، رتبه ۶ امنیت و ایمنی و همچنین حمل و نقل هوایی از جمله نقاط بارز و مثبت در راه توسعه گردشگری این کشور است که موجب شده این کشور کوچک در میان ۱۳۶ کشور جهان جایگاه سیزدهم را در شاخص رقابت‌پذیری گردشگری وسفر در سطح جهان از آن خود کند.

چین که بزرگرین گروه گردشگران بین‌المللی در جهان است و به بیانی دیگر منبع اصلی تامین گردشگر خارجی است، در رتبه ۱۱ شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری جای گرفته است. این کشور خود یکی از بزرگترین مقاصد توریستی در جهان محسوب می‌شود و سالانه پذیرای بالغ بر ۵۶.۸ میلیون گردشگر خارجی است که درآمد ۱۱۴ میلیارد دلاری را برای آنها به ارمغان می‌آورد.

گردشگری و سفر ۲.۱ درصد از تولید ناخالص ملی این کشور معادل ۲۲۴ میلیارد دلار را تشکیل می‌دهد. همچنین ۲۲.۴ میلیون شغل در چین به صورت مستقیم به این صنعت وابسته است.

جایگاه این کشور در گزارش امسال شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری نسبت به سال ۲۰۱۵ دو پله ارتقاء یافته و در حالیکه تنها ۵ درصد از مردم این کشور دارای گذرنامه هستند، بزگترین منبع تامین گردشگر در جهان هستند و در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۲۷ میلیون سفر از چین به کشورهای دیگر انجام شده است.

چین که دارای رتبه استثنائی ۱ از لحاظ منابغ فرهنگی و رتبه ۵ منابع طبیعی در جهان است، در بخش‌های توسعه حمل و نقل زمینی و زیرساخت‌های ارائه خدمات گردشگری نیازمند سرمایه گذاری بیشتری است. یکی دیگر از علل رشد گردشگری خارجی در چین افزایش اولویت دادن به مقوله سفر و گردشگری است، گرچه این کشور می‌تواندرقابت‌پذیری گردشگری خود را با افزایش ظرفیت اقامتی در شهرهای کوچک‌تر و پرداخت بیشتر به موضوع پایداری محیطی ارتقاء بخشد.

شاخص‌های توسعه گردشگری چین

کره‌جنوبی نیز دیگر کشور آسیایی است که در جمع ۲۰ کشور برتر جهان در گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد از شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری قرار دارد و این کشور نیز از منطقه آسیای شرقی است.

کره‌جنوبی یکی از کشورهایی است که با صود ۱۰ پله‌ای بیشترین پیشرفت‌ها را داشته و خود را به رتبه ۱۹ فهرست شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری رسانده است. این کشور در ۸ شاخص اصلی شرایط خود را بهبود داده و بیشترین پیشرفت را در حوزه رقابت‌پذیر قیمت داشته که با صعود ۲۱ پله‌ای به رتبه ۸۸ جهانی رسیده است.

کره جنوبی سالانه ۱۳.۲ گردشگر خارجی دارد که درآمد ۱۵ میلیارد دلاری را در سال برای آن‌ها به همراه دارد. سهم ۱.۸ درصدی گردشگری در تولید ناخالص ملی این کشور برابر با ۲۴.۱ میلیارد دلار است. ضمن این که گردشگری منبع تامین ۵۶۱ هزار شغل در این کشور است. از بارزترین شاخص‌های مرتبط با صنعت گردشگری در کره جنوبی می‌توان به امادگی فناوری اطلاعات و تکنولوژی (رتبه ۸)، سلامت و بهداشت (۲۰)، زیرساخت حمل و نقل زمینی و دریایی (۱۷) و زیرساخت حمل و نقل هوایی با رتبه جهانی ۲۷ اشاره کرد.

ترجمه گزارش از: حسین شایسته

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ / ۰۱:۱۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96013014303
  • خبرنگار : 71454