مدیر اداره‌کل موزه‌ها تشریح کرد

چرا هر فضای تاریخی به موزه تبدیل می‌شود؟

برخی بناها یا کاخ‌های باقیمانده از گذشته، امروز به موزه تبدیل شده‌اند، موزه‌هایی بدون استانداردِ واقعی یک فضای موزه‌ای؛ اما مدیرکل موزه‌ها معتقد است برای آشنایی مردم با این بناها نیز باید به آن‌ها چنین کاربری‌هایی را داد.

به گزارش ایسنا، این یک پرسش است که چرا بناهای تاریخی که برای ایجاد موزه استانداردهای لازم را ندارند، به موزه با کاربری‌های متفاوت تبدیل می‌شوند، موزه پوشاک سلطنتی یا موزه هنرهای زیبا و حتی ساختمان‌های کوچک قرار گرفته در مجموعه باغ موزه سعدآباد!

باغ – موزه بودن فضای اطراف این مجموعه‌ها، دما و رطوبت استاندارد خاص برای هر کدام از بناهایی که امروز به عنوان موزه استفاده می‌شوند و حتی فضاهای سبز موزه‌ای هر کدام معیارهایی هستند که به اعتقاد برخی از موزه‌داران این فضاها را به عنوان یک فضای موزه‌ای قبول نمی‌کنند.

محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی در این زمینه به ایسنا می‌گوید: اعتقاد راسخ ما این است که هر کاخ یا بنای تاریخی، تا حد امکان باید به موقعیت اولیه خود تبدیل شود، مانند کاخ ملت یا کاخ سبز تا مردم فضای واقعی این بناها را ببینند. بنابراین حتی‌الامکان باید مانند فضاهای اولیه باشند.

او با این وجود ادامه می‌دهد:‌ از سوی دیگر، برخی کاخ‌های موجود در سعدآباد حتی قبل از انقلاب بدون استفاده، خالی یا در حال مرمت بودند و اشیائی در آن‌ها وجود نداشته که بتوان از آن‌ها به عنوان کاخ موزه استفاده کرد، مانند موزه پوشاک سلطنتی یا موزه استاد فرشچیان. از سوی دیگر، برخی بناهای مجموعه سعدآباد مخصوص تدارکات و پشتیبانی برای خانواده پهلوی بودند و هیچ جاذبه‌ای در حالت عادی برای دیدن نداشتند.

وی تاکید می‌کند: به همین دلیل تلاش کردیم با دادن برخی کاربری‌ها به این نوع بناهای تاریخی در مجموعه سعدآباد، آن‌ها را برای نمایش عمومی آماده کنیم.

سرپرست مجموعه‌ فرهنگی تاریخی سعدآباد توضیح می‌دهد: در مجموعه‌های فرهنگی-تاریخی مانند سعدآباد، بعضا ساختمان‌هایی وجود دارند که برای خدمات، پشتیبانی، انبار آذوقه یا حتی انتظامات در دوره‌های حکومتی قبلی استفاده می‌شدند و امروز هیچ جاذبه‌ای برای دیدن ندارند، بنابراین معتقدیم برای نمایش این نوع فضاها باید فکری برای موقعیت‌شان داشت و سپس آن‌ها را برای بازدید آماده کرد.

او معتقد است: ایجاد موزه‌هایی با کاربری‌های مختلف مانند مرکز اسناد، موزه عکس یا موزه لباس مناسبت‌ترین کاربری برای این نوع موزه‌ها هستند.

برای شناخت هر دوره‌ی تاریخی به کدام شهر برویم؟

وی همچنین با تاکید بر این‌که هر بنایی که در هر کدام از دوره‌های تاریخی ساخته شده باید نشان دهنده همان دوره تاریخی در دوره معاصر باشد، ادامه می‌دهد: نگاه‌مان این است که «سعدآباد» باید یک مکان برای پهلوی‌شناسی باشد، «کاخ گلستان» به مکانی به عنوان قاجارشناسی و «نیاوران» مکانی برای شناساندن دوره پهلوی دوم تبدیل شود.

او بیان می‌کند: از سوی دیگر اگر کسی بخواهد دوره‌ی صفوی یا قبل از قاجار را ببیند باید به اصفهان سفر کند یا برای شناخت دوره‌ی زندیه باید به شیراز برود و حتی دوره افشار را می‌توان به صورت کامل در مشهد شناخت.

می‌توان برای موزه‌ها محوریت و محدودیت مشخص کرد

سرپرست مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد اظهار می‌کند: باید تلاش کنیم سعدآباد ۵۰ سال دیگر نیز در همین حالت باقی بماند تا باغ‌آرایی در دوره پهلوی یا معماری این دوره برای همیشه باقی بماند.

او اضافه می‌کند: یکسری از فضاها که امروز دیگر کارایی ندارند می‌توانند موزه آلبوم‌خانه یا موزه عکس قاجار باشند تا برای شناخت مردم از دوره‌های مختلف قابل استفاده باشند. در واقع اگر بتوانیم حتی هنر مدرن و هر چه که مربوط به عصر پهلوی است را به همان صورت داشته باشیم یک اتفاق خوب است، بنابراین می‌توان برای این مجموعه کاخ‌ها محوریت و محدودیت مشخص کرد.

مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی ادامه می‌دهد: ما نمی‌توانیم یک کاخ جدید ایجاد کنیم اگر قرار است اتفاقی رخ دهد باید یک موزه ایجاد کنیم. این اتفاق درست مانند اتفاقی است که در همه موزه‌های دنیا نیز رخ می‌دهد. ۸۰ درصد موزه‌های دنیا یا ساختمان‌هایشان به حالت اولیه برمی‌گردند و کاربردی بناهایی‌شان موزه است.

او محوطه‌ی جهانی تخت‌جمشید را نیز از این قضیه مستثنی نمی‌داند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96011906524
  • خبرنگار : 71191