به گزارش ایسنا به نقل از انگجت، سازمان ناسا سالانه دهها میلیارد دلار بودجه دولتی دریافت میکند و این بودجهها افزایش نیز مییابد.
اما این موضوع در رابطه با شرکتهای خصوصی فعال در عرصه فضا صدق نمیکند و تامین بودجه آنها بر عهده مالکان آنهاست. از طرف دیگر با توجه به هزینهبر بودن فعالیتهای فضایی ناسا نیز ترجیح میدهد ماهوارههای خود را با استفاده از موشکهای این شرکتها به فضا بفرستد.
جف بزوس مالک شرکت بلواوریجین که موسس آمازون نیز هست قصد دارد بخشی از هزینههای شرکت خصوصی فضایی خودش را با فروش سهام فروشگاه اینترنتیاش تامین کند.
بلواوریجین در زمینه تولید موشکهای چندبارمصرف فعالیت میکند و قصد دارد مسافران فضایی را تا سال آینده به مدار زمین ببرد.
بزوس در کنفرانس سمپزیوم فضای کلورادو گفت: مدل تجاری من برای بلو اوریجین این است که سالانه یک میلیارد از سهام آمازون را بفروشم و مبلغ آن را در بلو اوریجین هزینه کنم و به همین دلیل مدل تجاری من کاملا اصولی است.
چندی پیش این شرکت از کپسول جدید خود که برای مسافرت به فضا طراحی شده رونمایی کرد و اعلام شد که هزینه هر بلیط برای سفر با آن به فضا 300 هزار دلار خواهد بود.
بزوس در بلندپروازی فضایی خود تنها نیست و رقیبی سرسخت به نام الون ماسک دارد که مالک اسپیسایکس است و موشک فالکون 9 را با موفقیت بازیابی کرده و مجددا مورد استفاده قرار داده است.
انتهای پیام