بروکسل امروز میزبان کنفرانس بین‌المللی حمایت از پناهجویان سوری

در پی ادامه جنگ سوریه و افزایش تعداد آوارگان، کنفرانس دو روزه‌ای امروز(سه شنبه‌) با حضور کشورهای جهان در بروکسل برای کمک به پناهجویان سوری برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربیه نت، سازمان ملل خواهان تامین مبلغ هشت میلیارد دلار در سال جاری برای مقابله با بحران پناهجویان سوری به عنوان یکی از "بدترین بحران‌های انسانی در جهان" شده است.

این در حالی است که نگاه‌ها متوجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای اروپایی حامی این پناهجویان است.

اتحادیه اروپا نیز متعهد به پرداخت مبلغ ۱.۲ میلیارد یورو (معادل ۱.۲۸ میلیارد دلار) برای سال ۲۰۱۷  شده است. دیگر کشورهای اروپایی نیز برای پایبندی به تعهدات خود که در جریان کنفرانس لندن در فوریه ۲۰۱۶ آنها را متوقف کردند، تحت فشار خواهند بود.

همزمان میرای ژرار، نماینده کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل در لبنان تاکید کرد: شرایط پناهجویان سوری چند سال پس از مهاجرت بدتر شده است و آنان اکنون با تنش‌های اجتماعی بیشتری در کشورهای میزبان مواجه هستند. وضعیت این پناهجویان تنها مشکل یک کشور نبوده بلکه مشکل همه است.

ژرار با اشاره به وجود برخی احساسات تنفر از اتباع خارجی در کشورهای میزبان گفت: در حال حاضر شاهد افزایش تنش‌ها میان گروه‌های مختلف بوده و می‌بینیم برخی گروه‌ها علیه دیگری دست به تظاهرات می‌زدند.

وی افزود: پناهجویان سوری هنوز هم در شرایط بدی به سر می‌برند و بخشی بزرگی از آنها توان تامین نیازهای اولیه معیشتی خود را ندارند.

این مسئول کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل در لبنان ادامه داد: بخشی بزرگی از این نشست دو روزه بر بودجه‌های اختصاص یافته برای حمایت از تاسیسات حیاتی، بهبود خدمات و ایجاد فرصت‌های شغلی متمرکز خواهد بود.

طبق گزارش سازمان ملل بیش از یک میلیون آواره سوری در لبنان به سر می‌برند که بیش از یک چهارم جمعیت لبنان را تشکیل می‌دهند اما مسئولان لبنانی تعداد پناهجویان سوری را حدود ۱.۵ میلیون تن می‌دانند.

پیش بینی می‌شود سعد حریری، نخست وزیر لبنان در نشست دو روزه بروکسل درخواست ۱۰ میلیارد دلار کمک برای پناهجویان سوری را مطرح کند.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا در سند پایانی که درباره سوریه در لوکزامبورگ منتشر کرد بر ادامه حمایت‌هایش از مخالفان سوری و کمیته عالی مذاکرات به عنوان هیاتی در مذاکرات ژنو تاکید و اعلام کرد: اتحادیه اروپا از تغییر در رویکرد کمیته عالی مذاکرات درباره دوره انتقالی و نیز تلاش‌های این کمیته برای تقویت کرسی مخالفان در مذاکرات حمایت می‌کند.

اتحادیه اروپا در ادامه طرف‌های سوری را به پیوستن بدون پیش شرط و سازنده به سند پیشنهادی فرستاده ویژه سازمان ملل دعوت کرده و از شیوه کمیته عالی مذاکرات در مورد توافق بر سر یک هیات بزرگ نمایندگان و نیز طرح پیشنهادات مناسب و عملی استقبال کرد.

در این سند از دمشق برای ارائه طرح‌های ویژه در انتقال سیاسی جامع و واقعی دعوت و تاکید شد، روند سیاسی باید کامل جامع و همه جانبه باشد تا همه گروه‌های جامعه سوریه در آینده و طرح آشتی در کشورشان مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96011504066
  • خبرنگار : 71496