به گزارش ایسنا، «گاردین» نوشت: مرکز تحقیقاتی «نیلسن» اعلام کرده با توجه بیشتر کودکان و نوجوانان انگلیسی به کتابهای چاپی، فروش کتابهای دیجیتالی در سال ۲۰۱۶ شاهد چهار درصد کاهش بوده و این دومین سال متوالی است که چنین آماری به دست میآید.
طی سال گذشته میلادی، بیش از ۳۶۰ میلیون جلد کتاب ـ اعم از چاپی و غیرچاپی ـ که ارزش آن به ۱۰۰ میلیون پوند میرسد، در انگلستان به فروش رسیده است. آمارها نشان میدهد با این وجود که فروش کتابفروشیها ۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش داشته، فروش کتابهای دیجیتالی چهار درصد کمتر شده است.
براساس گزارش «نیلسن»، میزان فروش کتابهای دیجیتالی از ۵۶۳ میلیون پوند به ۵۵۴ میلیون پوند کاهش داشته است. اما درباره کتابهای چاپی این رقم از دو میلیارد و ۷۴۰ میلیون پوند به دو میلیارد و ۷۶۰ میلیون پوند رسیده است.
بررسی آمار فروش پنج ناشر بزرگ «پنگوئن رندم هاوس»، «هچت»، «هارپر کالینز»، «پن مکمیلان» و «سیمون و شاستر» در سال ۲۰۱۵ نیز همین نتیجه را تایید کرد؛ در آن سال فروش کتابهای دیجیتالی این انتشاراتیها ۲.۴ درصد کاهش پیدا کرد.
برخی استقبال از کتابهای رنگآمیزی بزرگسالان و آثار پرطرفدار ادبیات داستانی همچون «دختری در قطار» نوشته «پائولا هاوکینز» و «برو دیدهبانی بگمار» رمانی از «هارپر لی» را دلایل بالا رفتن آمار فروش کتابهای چاپی دانستهاند.
اما موسسه «نیلسن» استقبال از کتابهای حوزه کودک و علاقه بیشتر نسل جوان به کتابهای چاپی را به عنوان دلایل افزایش فروش کتابهای چاپی در مقایسه با آثار دیجیتال ذکر کرده است. تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام شده بود، نشان داد ۶۲ درصد افراد ۱۶ تا ۲۴ سال کتاب را به نسخههای دیجیتالی ترجیح میدهند. اکثر این افراد دلیل انتخاب خود را اینگونه بیان کردند: دوست دارم کتاب را در دست بگیرم.
«نیلسن» اعلام کرد ۵۰ درصد فروش کل آثار ادبیات داستانی به کتابهای دیجیتالی اختصاص داشته و این رقم درباره آثار ادبیات داستانی کودکان تنها چهار درصد بوده است.
یکی از مسئولان این موسسه پژوهشی همچنین گفت که جوانترها کتابهای دیجیتالی را به عنوان زنگ تفریحی در زمان استفاده از دستگاهها و شبکههای اجتماعی به حساب میآورند.
انتهای پیام