به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این پروژه، میدیا فرجنژاد - نوازنده تار و آهنگساز موسیقی ایرانی - پروژهای را با نام «عصیان» طراحی کرده و قرار است از امروز (۲۲ اسفندماه) بهمدت یک سال، آن را به سرانجام برساند.
این پروژه شامل چند قطعه موسیقی با محوریت تار است که بهصورت صوتی و تصویری ضبط و به تفکیک منتشر میشود. در نهایت نیز تمام این آثار در قالب یک آلبوم به بازار ارائه خواهد شد.
نخستین قدم در این پروژه، قطعه «تارَنگ» است که امروز (۲۲ اسفندماه) بهصورت صوتی و تصویری منتشر میشود و در اختیار علاقهمندان به موسیقی قرار میگیرد.
میدیا فرجنژاد درباره انگیزه خود از طراحی این پروژه، گفت: دیر زمانی است که فضایی خالی را در موسیقی ایران احساس کردهام که ذهنم را درگیر خود کرده است؛ فضایی که هم از نغمهها و جانمایههای موسیقی ایرانی استفاده کند و هم بهلحاظ شیوه نوازندگی، از تکنیکهای نوین نوازندگی بهرهمند باشد.
او اظهار کرد: متاسفانه ما به اشتباه «تکنیک» را تنها در متر و سرعت نوازندگی خلاصه میکنیم که باید بدانیم سرعت در نوازندگی فقط بخشی از تکنیک است و بخش مهمتر، ظرایف و نتهای زینت و استفاده صحیح از موتیفهای مضرابی و انتخاب انگشتگذاری و استفاده صحیح از فاصلهها و بسیاری از مفاهیم دیگر است که به مجموع آن، تکنیک میگوییم. بهدنبال این هستم که آثاری ارائه شوند که نوازنده بتواند در عینِ داشتنِ تکنیک، احساسش را به مخاطب منتقل کند و سونوریته صحیحی نیز داشته باشد. این همان فضای خالی است که من آن را احساس کردم.
این نوازنده بیان کرد: به همین دلیل، قطعاتی را برای سازم (تار) نوشتهام که این ویژگیها تا جای امکان در آنها رعایت شده است، یعنی نغمههای ایرانی در این قطعهها شنیده میشود؛ آن هم در مایههایی که تقریبا در موسیقی ایرانی فراموش شدهاند. مثلا همین «تارَنگ» که امروز بهعنوان هدیه نوروزی منتشر میشود، در آواز «بیات ترک» ساخته شده، «بیات ترک» جزیی لاینفک از موسیق ایرانی است که مدتی است اهالی موسیقی نسبت به آن کم توجهاند.
او ادامه داد: اجرای نغمههای ایرانی در کنار تکنیک بهروز و مدرن، یعنی حرکت کردن بین مدرنیته و سنت. میخواهم تا جای امکان این آثار را بهصورت صوتی و تصویری تهیه و هر ماه یک قطعه را منتشر کنم. در نهایت هم همه آثار را در کنار بخشی شنیدهنشده، بهصورت آلبوم منتشر کنم. در تلاشم تا قطعات را نُتنویسی کنم تا به شکل کتاب و رپرتواری قابل تدریس، در اختیار علاقهمندان قرار بگیرد.
آهنگساز آلبوم «جرس» گفت: علاوه بر قطعه «تارنگ»، قطعه دیگری نیز با عنوان «پرسه» در حال آماده شدن است که در آواز اصفهان نوشته شده است.
او درباره زمان ساخت هر قطعه تاکید کرد: ترجیح میدهم هر قطعه را با فاصلههای زمانی بنویسم تا بر احساسات و روحیاتم در زمانهای مختلف منطبق باشد.
فرجنژاد درباره حضور دیگر سازها در کنار «تار» توضیح داد: فعلا بنا بر این است که در چند اثر نخست تکنوازی تار ضبط شود، اما قصد دارم تا سراغ سازهای دیگر هم بروم و با آنها هم همنشینیهایی داشته باشم، البته سازهایی که تا کنون همنوازی با آنها کمتر تجربه شده، بهعنوان مثال، سازی مانند قیچک و بالابان که کمتر به آنها پرداخته شده است.
او گفت: اگر همنوازی با ساز دیگری در موسیقی ایرانی باشد، باید دنبال شاخصه متفاوتی در این زمینه باشم. در این تجربهها به دنبال فضاهایی جدید و متفاوت هستم. مثلا دونوازی تار و چنگِ ایرانی را تا کنون کمتر تجربه کردهایم و ممکن است این فضاها را تجربه کنم، چراکه کشفنشدههای بسیاری در این میان برایم وجود دارد.
فرجنژاد بیان کرد: مثلا ما سازهای بسیاری در جنوب کشور داریم و تنها زمانی سراغشان میرویم که فضای موسیقی جنوب را بخواهیم. در حالی که همه این سازها بر ردیف موسیقی ایرانی تاثیرگذار بودهاند و وظیفه یک مولف این است که این ویژگیها را دریابد و رپرتوارهایی براساس ویژگیهای سازهای دیگر هم طراحی کند.
قطعه «تارنگ» بهصورت تصویری و صوتی را میتوانید در ادامه ببینید و بشنوید.
انتهای پیام