مجید فرقانی با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، با اشاره به تاخیرهای اخیر پروازهای فرودگاه مشهد اظهار کرد: در رابطه با پروازهای فرودگاه مشهد بدسلیقگیهایی رخ داد، زیرا پروازی که دارای حدود 7 ساعت تاخیر بود را میتوانستیم با پذیرایی جزیی و بیرون آوردن مسافران از هواپیما مدیریت کنیم و به مسافران آرامش دهیم، چنانچه بسیاری از شکایتها در پروازهای اخیر ناشی از ماندن مسافران در هواپیما بود.
وی بیان کرد: در شرایطی که چنین اتفاقاتی رخ میدهد باید به دنبال آسیبها و زیرساختهایی گشت که منجر به وقوع چنین اتفاقاتی میشود تا از دوباره رخ دادن آنها جلوگیری کرد. باید اذعان کرد که بخشی از این مشکلات به زیرساختهای گردشگری برمیگردد.
دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان با بیان اینکه این اتفاق منحصر به فرودگاه مشهد و فرودگاههای ایران نیست، خاطرنشان کرد: نمونه این امر بسیار در دنیا اتفاق میافتد، چنانچه مشاهده کردیم که چند سال پیش به دلیل فوران یک آتشفشان در ایسلند، در مدت یک هفته تا 10 روز، حدود 100 هزار پرواز در اروپا کنسل شد.
وی با بیان اینکه این اتفاق قطعا بار اول نبوده و بار آخر نیز نخواهد بود، افزود: ممکن است علاوه بر شرایط جوی، شرایط بحرانی دیگری نیز رخ دهد، اما آنچه که مشخص است این است که این مشکلات به زیرساختهای حمل و نقل هوایی و گردشگری برمیگردد و باتوجه به محدودیتهایی که در دوران تحریم برای ورود تجهیزات هواپیمایی وجود داشت، این شرایط به وجود آمد.
هنوز شرکتهای هواپیمایی موظف به پرداخت خسارت نشدند
فرقانی درباره شرکتهای هواپیمایی که در تاخیرهای اخیر پروازهای فرودگاه مشهد مقصر شناخته شدند، عنوان کرد: نمایندگان کمیسیون اصل نود دو روز قبل مذاکراتی با نمایندگان شرکتهای هواپیمایی داشتند که البته در خصوص پرداخت خسارت هنوز چیزی به شرکتها ابلاغ نشده است.
وی در مورد ورود نمایندگان به مساله تاخیر پروازها، گفت: ورود نمایندگان به این مساله میتواند مثبت تلقی شود و نشان میدهد که نمایندگان حساسیتهای مردم و جامعه را تشخیص دادند، اما ما همچنان تاکید داریم که قوانین باید بهروز شوند زیرا بهروز شدن قوانین به نفع همه است.
برجام بر توسعه صنعت هوایی بسیار تاثیر گذاشت
دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان با اشاره به تاثیر برجام بر توسعه صنعت هوایی گفت: گشایشهایی که از حدود دو سال اخیر در حوزه سیاسی رخ داد بسیار بر توسعه صنعت هوایی کشور و شاخههای دیگر صنعت گردشگری تاثیر گذاشت، در واقع باید اشاره کرد که برجام بسیار در این صنعت تاثیرگذار بود و سد بزرگی از برابر توسعه ناوگان کشورمان برداشته شد، ما کشوری بودیم که بزرگترین شرکت هواپیمایی در منطقه را داشتیم و به طور یقین برازنده ماست که به همان شرایط بازگردیم.
ناهماهنگی بین شرکتهای هواپیمایی و شرکتهای خدمات فرودگاهی سبب تاخیرهای پروازهای فرودگاه مشهد شد
وی در خصوص تجهیزات عملیات یخزدایی فرودگاه مشهد، گفت: در اتفاقات چند روز اخیر فرودگاه مشهد، باند فرودگاه آماده بود اما ناهماهنگیهایی که بین شرکتهای هواپیمایی و شرکتهای خدمات فرودگاهی که عملیات یخ زدایی را انجام میدهند سبب این اتفاق شد. حجم مسافرانی که در سالنها بودند آنقدر زیاد بودند که سبب شد تعداد مسافرانی که در داخل هواپیما بودند را از هواپیما خارج نکنند و اینگونه برخی مسافران ساعتها در هواپیما ماندند.
فرودگاه مشهد به هتل فرودگاهی نیاز دارد
فرقانی در پاسخ به این پرسش که چرا شرکتها، خدمات اقامتی برای مسافرانی که پروازشان دچار تاخیر شده است، ارائه نمیکنند گفت: این مساله به زیرساختهای ما بازمیگردد، ما زیرساختهایی مانند هتل فرودگاهی نداریم و یک شرکت فرودگاهی اقدام به ساخت هتل فرودگاهی نمیکند، ساخت آن جزو وظایف فرودگاه نیز نیست، اما ساخت یک هتل فرودگاهی میتواند جزو امکانات و خدماتی باشد که رتبه یک فرودگاه را بالا میبرد چنانچه فرودگاه امام(ره) دارای 2 هتل فرودگاهی است و این امکان اقامتی در بسیاری از فرودگاههای دنیا وجود دارد.
دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان با تاکید بر اینکه ما موقعیت ویژهای در منطقه داریم، افزود: نزدیک به 90 درصد مسیر پروازهای ترانزیت از غرب به شرق دنیا و بالعکس از خاک ایران میگذرد در این زمینه فرودگاه امام(ره) میتواند به عنوان فرودگاه مرکز به پروازهای عبوری خدمات ارائه کنند، اگر روند توسعه به همین شکل که اکنون عزم آن وجود دارد ادامه یابد کمتر از یک دهه میتوانیم به شرایطی که فرودگاههای امارات، ترکیه و قطر دارند برسیم.
وی با بیان اینکه فرودگاه مشهد بهترین فرودگاه کشور به لحاظ سازه، شکل ظاهری و حتی مساحت است، افزود: با بهرهبرداری از ترمینال خارجی این فرودگاه که اکنون عملیات اجرایی آن آغاز شده است حدود 63 هزار متر مربع به سالنهای فعلی فرودگاه افزوده خواهد شد.
شرایطی که یک فرودگاه میتواند عنوان "بینالمللی" داشته باشد
فرقانی در خصوص شرایطی که یک فرودگاه میتواند عنوان "بینالمللی" داشته باشد، اظهار کرد: اطلاق عنوان بینالمللی وابسته به چند آیتم است، اینکه چند شرکت هواپیمایی در این فرودگاه تردد میکنند آیا پروازهای برنامهای منظم بین مقاصد خارجی وجود دارد یا خیر، در اطلاق این عنوان موثر است. همچنین بخشی از امکانات خاص مسافران خارجی باید در فرودگاه بینالمللی رعایت شود این امکانات در جهت رفاه و سرعت دادن به خدمات مسافران است، که شامل افزایش گیتهای ورود، گیتهای چک گذرنامه و گیتهای چک بار است.
دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان افزود: اکنون عزم توسعه صنعت فرودگاهی وجود دارد که البته نیازمند منابع، سرمایهگذاری و همکاری نهادهای مختلف است.
وی با اشاره به اینکه فضای باند فرودگاه با داخل شهر بسیار متفاوت است، بیان کرد: در آنجا سرعت وزش باد بیشتر و یخزدگی زودتر اتفاق میافتد، من تصور نمیکنم وقوع مشکلات اخیر در فرودگاه به خاطر امکانات فنی باشد بیشتر مشکلات به عدم هماهنگی بازمیگردد، البته نباید بزرگنمایی صورت گیرد در این فرودگاه روزانه 200 پرواز تردد میکند.
فرقانی با بیان اینکه معتقدم ما دچار نقص قوانین در حوزه صنعت هوایی هستیم گفت: قوانین قبلی باید اصلاح شود، در شرایطی که یک تور به مسافر فروخته میشود هواپیما آماده پرواز میشود، اما امکان پرواز وجود ندارد لذا نمیتوانیم بگوییم که شرکت هواپیمایی شرایط لازم را فراهم نکرده و باید خسارت بدهد، زمانی که امکان وقوع بحران وجود دارد مسافران باید قبول کنند که سفر در شرایط نامساعد آب و هوایی ریسک است و ممکن است پروازها تاخیر کند یا ابطال شود.
وی ادامه داد: اینکه خسارت نرفتن مسافر را چه کسی بدهد حلقه گمشده ای است که باید مشخص شود، در واقع باید گفت که مسافران باید این ریسک را بپذیرند در صورت تاخیر بیش از 8 ساعت شرکتها موظفند که خدمات اقامتی مانند هتل فرودگاهی به مسافران بدهند.
دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان در خصوص آزادسازی قیمتهای بلیت هواپیما گفت: آنچه اکنون به آن عمل میشود متنوعسازی نرخ است و نه آزادسازی قیمت. مسافر باید بداند که وقتی بلیتی را به قیمت 300 هزار تومان خریداری میکند ممکن است همین بلیت در مسیر بازگشت به 30 هزارتومان فروخته شود. آزادسازی قیمت به معنی آن است که عرضه و تقاضا هستند که قیمت بلیت را مشخص میکنند اگر آزادسازی به شکل کامل اجرا شود به نفع مسافران و شرکتهای هواپیمایی خواهد بود.
قوانین صنعت هوایی باید بهروز شوند
وی با بیان اینکه برخی از قوانین در مدتها قبل و با شرایط قبل وضع شدند، گفت: قوانینی که وجود دارد، شرایط توسعهای که اکنون حاکم است را در نظر نگرفته است. معتقدم که قوانین باید به طور مداوم بهروز شوند و باتوجه به شرایط روز به نیازهای مردم پاسخ دهند.
فرقانی با اشاره به قوانین تاخیر پروازها، گفت: اگر تاخیر پروازی بیش از دو ساعت باشد، در صورتی که مسافر انصراف دهد شرکت هواپیمایی موظف است که پول را به طور کامل به بازگرداند، اگر پرواز بیش از دو ساعت تاخیر داشته باشد و 5 ساعت بعد انجام شود و مسافر این تاخیر را بپذیرد شرکت هواپیمایی خسارتی نمیپردازد.
وضعیت استرداد هزینه بلیت پروازهای چارتری شفاف نیست
وی با بیان اینکه یکی از چالشهای موجود عدم شفاف بودن وضعیت استرداد هزینه بلیتهای داخلی وخارجی پروازهای چارتری است، گفت: این موضوع که آیا پروازهای چارتری قابل استرداد است یا نه، هنوز شفاف نیست سازمان هواپیمایی کشور معتقد است که قابل استرداد است، اما زمانی که مسافران به شرکتهای هواپیمایی مراجعه میکنند، شرکتها عنوان میکنند که باید به قانون خاص آن شرکتها در این زمینه مراجعه شود، زیرا خود شرکتها قوانینی را برای استرداد وضع کردند، در صورتی که قوانین در این حوزه باید واحد باشد.
فرقانی عنوان کرد: این عدم شفافیت در صورت تاخیر و به خصوص ابطال پروازهای خارجی همواره مشکلساز است، از آنجایی که سازمان هواپیمایی کشور تا دوسال قبل معتقد بود که اصلا نباید پرواز چارتری وجود داشته باشد و پرواز برنامهای و چارتری دارای قوانین یکسان است، اما شرکتهای هواپیمایی نظر متفاوتی در این خصوص داشتند، لذا توصیه میشود مسافران زمانی که بلیتی را خریداری میکنند به قوانین آژانسهای مسافرتی مراجعه و با اطلاع کامل از این قوانین بلیت خود را خریداری کنند.
وی در خصوص تاخیر پروازها تاکید کرد: تاخیر یک پروسه است، نمیتوان گفت که مربوط به یک فرودگاه در یک شهر است، یک هواپیما از صبح تا شب ممکن است که حدود 8 مسیر پروازی را طی کند در صورتی که در یکی از این مسیرها تاخیر به وجود بیاید در سایر مسیرها نیز تاخیر ادامه مییابد.
دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان با بیان اینکه سه شرکت از بزرگترین شرکتهای هواپیمایی دنیا در اطراف ما هستند، به فرودگاههای قطر، دبی و ترکیه اشاره کرد و افزود: این فرودگاهها در رنکینگ جهانی جزو اولینها هستند، باید اشاره کرد که در مدت زمانی که ما بهترین بودیم آنها هیچ بودند و ما باتوجه به شرایط و منابعی که در اختیار داریم باید به قبل برگردیم، باید اذعان کرد که فاصله ما با آنها زیاد است اما شایسته است بگوییم اکنون قدمهای خوبی برداشته شده است.
وی درباره سلسله عواملی که سبب توسعه صنعت هوایی کشور میشود گفت: موارد متعددی دست به دست هم میدهند که صنعت فرودگاهی و هواپیمایی توسعه یابد، آنچنان که در نگاه اول ساده به نظر میرسد توسعه این صنعت کار آسانی نیست. موارد متعددی را از مقایسه فرودگاههای کشورمان با فرودگاههای بزرگ دنیا میتوان دریافت که ما باید در این زمینه نقطه به نقطه گام برداریم و این موارد شامل توسعه سالنهای ترانزیتی، کانترهای چک گذرنامه و کانترهای پذیرش مسافر میشود.
انتهای پیام