استقبال متحدان راست افراطی نتانیاهو از تغییر موضع آمریکا درقبال راه حل دو کشوری

متحدان سیاسی راست افراطی بنیامنین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تغییر حمایت آمریکا از راه حل دو کشوری در مساله فلسطین استقبال کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، حزب راستی "خانه یهود" اعلام کرد که از این تغییر موضع آمریکا استقبال می‌کند.

ایلیت شاکید، وزیر دادگستری اسرائیل اعلام کرد: آنچه که ما اکنون می‌گوییم به طور حتم به تغییر تصویر پیش رو کمک خواهد کرد.

همچنین نفتالی بنت، رهبر حزب خانه یهود نیز از اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا حمایت کرد. این رهبر حزب راست و افراطی آشکارا به نتانیاهو توصیه کرده است که مانع از طرح موضوع تاسیس کشور مستقل فلسطینی در جریان مذاکرات خود در واشنگتن شود. بنت هشدار داده که طرح این موضوع می‌تواند به منافع و سیاست بین‌المللی اسرائیل آسیبی جدی وارد سازد.

وی پیش از سفر نتانیاهو به واشنگتن در پیامی در فیس بوک نوشت: اگر نخست وزیر اسرائیل از کلماتی مانند دو کشور یا فلسطین در واشنگتن استفاده کند، زمین خواهد لرزید اما او چنین کاری نکرد و توانست آنچه را که می‌خواست به دست آورد.

در گذشته نیز طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس از سوی دونالد ترامپ در عمل باعث تقویت نیروهای راست در اسرائیل گشت. نیروهای راست اسرائیل رویکرد ترامپ را نشانه چراغ سبز دولت جدید آمریکا برای پیشبرد سیاست خود ارزیابی کرده‌اند. این نیروها نه تنها خواستار قانونی کردن امر شهرک سازی شده‌اند، بلکه از الحاق رسمی این سرزمین‌ها به "اسرائیل" سخن گفتند.

همچنین سیما کدمور، یکی از روزنامه نگاران روزنامه یدیعوت آهارونت اعلام کرد: احزاب راست افراطی دلایل بسیاری برای خشنودی دارند. نتانیاهو توانست هرآنچه که لازم دارد را از رئیس‌جمهور آمریکا بگیرد. این اظهارنظر ترامپ مبنی بر اینکه یک کشور یا دو کشور فرقی نمی‌کند همان چیزی است که نتانیاهو می‌خواهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی اخیرش با بنیامین نتانیاهو گفت: من به راه حل دو کشور و همین طور به کشور واحد فکر می‌کنم. من می‌توانم با هر دوی اینها کنار بیایم.

وی درباره راه حل تشکیل دو کشور گفت که باید راه‌حلی انتخاب شود که اسرائیل و فلسطینی‌ها راضی باشند.

با این حال یک روز پس از اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه وی از هرگونه راه جدید برای دستیابی به صلح در خاورمیانه حمایت می‌کند، سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد:‌ واشنگتن حامی راه حل دو کشوری در مساله فلسطین است.

وی ادامه داد: ما قاطعانه از راه حل دو کشوری حمایت می‌کنیم اما درباره پیشنهادات و راه حل‌های دیگر خارج از این بسته نیز فکر می‌کنیم؛ پیشنهاداتی که می‌توان با حضور دو طرف روی میز مذاکره مطرح کرد. آنچه که ما لازم داریم این است که آنها درباره مسائل توافق کنند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 95112920242
  • خبرنگار : 71089