«جواد انوری» در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، مالیات را مهمترین و کارآمدترین منبع تأمین درآمد دولت دانست و اظهار کرد: به جهت لزوم رشد سهم درآمدهای مالیاتی نسبت به درآمدهای نفتی در بودجه کل کشور و سازماندهی نظام نوین مالیاتی، استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده در سال 87 بهعنوان یکی از مکمل های نظام مالیاتی در دستور کار دولت قرار گرفت.
مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان با اشاره به اهداف قانون مالیات بر ارزش افزوده، تصریح کرد: بهعلت وجود برخی خلاءهای قانونی و اجرایی از جمله عدم وضع مالیات و عوارض بر واردات و شائبه اخذ مالیات و عوارض مضاعف و سایر مشکلات مترتب بر قانون مذکور، قانون مالیات بر ارزش افزوده جایگزین قانون موسوم به تجمیع عوارض ناظر بر وضع مالیات شده و اخذ مالیات از کالاها و خدمات در چارچوب قانون موسوم به تجمیع عوارض حذف و وصول مالیات براساس مبانی قانون مالیات بر ارزش افزوده جایگزین آن شد.
وی با بیان اینکه اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده از مهرماه سال 87 با هدف گسترش پایههای مالیاتی و ایجاد شفافیت در مبادلات تجاری آغاز شد، افزود: یکی از کارکردهای اصلی نظام مالیات بر ارزش افزوده افزایش شفافیت در اقتصاد از طریق شناسایی زنجیره تولید و توزیع کالاها میباشد.
این مقام مسئول اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مهمترین راهکارهای نظام مالیاتی کشور در مقابله با فرار مالیاتی دانست و گفت: تاکنون هفت مرحله فراخوان برای پیادهسازی کامل مالیات بر ارزش افزوده صورت پذیرفته است و هماکنون مالیات بر ارزش افزوده یکی از برنامههای سازمان امور مالیاتی کشور در راستای بند 17 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی محسوب میشود.
انوری تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده در یک دوره معین را ارزش افزوده دانست و خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده نیز با در نظر گرفتن مواد 17، 20 و 21 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات های متعلق به فروش پس از کسر مالیاتهای پرداختی قابل کسر در زمان خرید اطلاق میشود.
وی با اشاره به ویژگیها و مزایای نظام مالیات بر ارزش افزوده، خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده پایه مالیاتی گستردهای دارد و موجب شفافسازی مبادلات و در نتیجه شناسایی بخش اقتصاد پنهان میشود. در نظام مالیات بر ارزش افزوده هیچگونه اخذ مالیات مضاعف از کالا و خدمات نمیشود همچنین سرعت وصول بالایی دارد که موجب به حداقل رسیدن اختلافات بین سازمان مالیاتی و مودیان میشود و در نهایت یک منبع درآمدی قابل اتکا برای دولت است.
مدیرکل امور مالیاتی گیلان با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده تولید تنها یک بار دریافت میشود، تصریح کرد: با این مکانیزم هیچ مالیات مضاعفی دریافت نخواهد شد و هر فعال اقتصادی تنها به میزان ارزش افزودهای که توسط تولید یا توزیع توسط آن ایجاد میشود مالیات به حساب دولت واریز میکند.
وی اجرای مالیات بر ارزش افزوده را مانع افزایش قیمت تمام شده کالاها و خدمات و ایجاد تورم انتزاعی در کشور دانست و گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده یک قانون ملی – محلی است.
انوری با بیان اینکه 3 درصد نرخ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده تحتعنوان عوارض ارزش افزوده صرف هزینههای عمران شهرها و روستاهای محل فعالیت فعالان اقتصادی میشود، یادآور شد: یک درصد هم تحت عنوان مالیات سلامت به وزارت بهداشت و درمان تخصیص مییابد که نقش موثری در طرح تحول سلامت ایفا میکند، از اینرو در استان گیلان از اول مهرماه 87 تاکنون بالغ بر 5000 میلیارد ریال عوارض ارزش افزوده به شهرداریها و دهیاریهای استان پرداخت شده است.
انتهای پیام