مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان:

شستشوی تجهیزات برق خوزستان زمانبر است/به تجهیزات مقره‌شوی بیشتری نیاز داریم

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با اشاره به این نکته که استان به تجهیزات مقره شوی بیشتری نیاز دارد، گفت: در این زمینه و با موافقتی که وزیر نیرو انجام داده است، قرار شد تا 15 دستگاه مقره‌شوی به ظرفیت استان اضافه شود و تعداد مقره شوی‌های برق منطقه‌ای خوزستان از 4 دستگاه به 19 دستگاه افزایش پیدا کند.

محمود دشت ‌بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص مشکلات به وجود آمده در برق استان با بروز پدیده گرد و غبار، اظهار کرد: در این روزها کسی به خاک "عامل بروز حوادث برقی در استان" هیچ اشاره‌ای نکرده است زیرا یک عامل بیرونی وارد تأسیسات برق شده و تأسیسات و تجهیزات را دچار مشکل کرده است.

 وی افزود: همه تجهیزات و تأسیسات در یک زمان احداث و اجرا نشدند و در طول زمان 40 تا 50 ساله صنعت برق خوزستان به تدریج پست‌ها متناسب با تکنولوژی زمان خود و شرایط آن زمان ساخته و اجرا شده‌اند و با افزایش میزان گرد و خاک در سال‌های اخیر تجهیزات دچار مشکل می‌شوند.

دشت ‌بزرگ تصریح کرد: پدیده ریزگرد در خوزستان در چند سال اخیر شدت پیدا کرده است و میزان آلایندگی این گردوخاک‌ها و نوع آلایندگی آن‌ها بر روی تجهیزات در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر بوده است و گردوخاک با این شدت، اثر منفی بر روی تجهیزات و تأسیسات می‌گذارد.

آسیب‌پذیری تجهیزات برق خوزستان از شرایط جوی به دلیل بیرونی بودن

 وی ادامه داد: تجهیزات ما به صورت بیرونی اجرا می‌شوند و پدیده‌های جوی اثر مستقیمی بر روی این تجهیزات می‌گذارند.

دشت ‌بزرگ گفت: در چند سال گذشته از دو ناحیه شاهد ورود پدیده ریزگردها به منطقه بوده‌ایم. این ریزگردها از منطقه غرب و شرق وارد استان می‌شوند. پدیده گردوخاکی که در هشتم تا نهم بهمن‌ماه در استان شاهد بودیم، کانون آن از ناحیه شرق و جنوب شرق استان بود و ترکیبات خاک‌هایی که از سمت شرق می‌آیند، دارای رس هستند و چسبندگی بالاتری نسبت به خاک‌هایی دارند که از سمت غرب وارد استان و اهواز می‌شوند و این مساله تجهیزات را با مشکل مواجه می‌کند.

وی عنوان کرد: با توجه به آنکه در هشتم و نهم بهمن‌ماه پدیده گردوخاک از سمت شرق وارد اهواز شد و به دلیل آنکه این گردوخاک‌ها دارای چسبندگی بالاتری بودند، بر روی تجهیزات ما نشستند و تجهیزات را دچار مشکلات کردند. وجود این پدیده و همزمان شدت یافتن آن با توجه به افزایش رطوبت هوا، باعث می‌شود تا لایه‌ای از جرم روی تجهیزات عایقی قرار بگیرد و سطح عایقی تجهیزات را کاهش می‌دهد.

دشت بزرگ اظهار کرد: کوتاه شدن فاصله عایقی باعث بروز جرقه و عملکرد ناصحیح سیستم‌های حفاظتی می‌شود و به دلیل این مشکلات شاهد این خاموشی‌های اخیر بودیم. هر چقدر دامنه و اثر این تحولات جوی افزایش پیدا کند، موجب تأثیرگذاری بر روی سیستم‌ها می‌شود و سپس خاموشی را بوجود می‌آید.

وی با اشاره به حل مشکلات به وجود آمده عنوان کرد: در مرحله اول تصمیم گرفته‌ایم تا تاسیساتی که در اولویت هستند و تاثیر زیادی بر روی خاموشی‌ها دارند را با کمک تجهیزات مقره‌شویی که در اختیار داریم یا از مناطق مجاور دریافت خواهیم کرد، کار شست‌وشوی تجهیزات را آغاز کنیم.

4 مقره‌شوی در حال ورود به استان است

دشت ‌بزرگ تصریح کرد: در این رابطه شرکت برق منطقه‌ای استان 4 مقره‌شوی در اختیار دارد و 4 دستگاه مقره شوی دیگر نیز از شرکت‌های برق منطقه‌ای مجاور در حال ورود به استان هستند تا بتوانیم به کمک این مقره‌شوی‌ها عملیات شست‌وشوی مقره‌ها را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

وی افزود: با 4 دستگاه مقره‌شویی که در استان وجود دارد، شست‌وشو را در مناطق مرکزی اهواز، ماهشهر و امیدیه آغاز کرده‌ایم و 4 دستگاه مقره‌شوی دیگر نیز در حال ورود به استان هستند. این روند در طول سال ادامه خواهد داشت اما به محض اینکه پدیده گرد و خاک مجددا رخ دهد، بازهم خاک بر روی تاسیسات خواهد نشست.

گرد و خاک در کمتر از 2 ساعت 8500 کیلومتر از خطوط را آلوده می‌کند

شستشوی تجهیزات به دلیل وسیع بودن، زمانبر است

 دشت ‌بزرگ عنوان کرد: هر بار که پدیده گرد و خاک رخ می‌دهد، ظرف کمتر از 2 ساعت حدود 8500 کیلومتر از خطوط آلوده می‌شوند و شست‌وشوی این خطوط با این وسعت کار ساده‌ای نیست و بسیار زمان‌بر است.

 وی گفت: از روز گذشته شرایط خرید این مقره‌شوی‌ها به جریان انداخته شده و امیدواریم تا خارج از روال عادی بتوانیم این مقره‌شوی ها را برای استان تهیه کنیم.

دشت بزرگ اظهار کرد: تجهیزات عایقی که در مقره‌ها استفاده می‌شود، از جنس سرامیک هستند و رطوبت و خاک بر روی آن‌ها اثر مستقیم می‌گذارد و باید در این زمینه پوشش مناسب بر روی مقره‌ها قرار داده شود تا این عوامل بر روی آن‌ها اثرگذار نباشند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان خاطرنشان کرد: در حال عقد قرارداد در این زمینه هستیم تا با استفاده از پوشش‌های سلیکونی بتوانیم بخش زیادی از مقره‌ها را که از جنس سرامیک هستند، بپوشانیم.

انتهای یپام

  • دوشنبه/ ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95112517699
  • خبرنگار :