به گزارش ایسنا، غلامرضا شافعی، معاون فنی و امورزیربنایی سازمان برنامهوبودجه کشور، امیر امینی معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راهوشهرسازی، اکبر رحمانی رییس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامهوبودجه و محمد نیکو فرجام، معاون امور راهوترابری از روند عملیات اجرایی راهآهن چابهار-زاهدان بازدید و از نزدیک در روند عملیات اجرایی پروژه قرار گرفتند.
مدیرکل ساختوتوسعه راهآهن منطقه یک در حاشیه این بازدید ضمن با اهمیت خواندن این پروژه از اعلام آمادگی سازمان برنامهوبودجه برای تامین مالی راه آهن چابهار-زاهدان خبر داد.
عباس خطیبی یادآور شد: راهآهن چابهار-زاهدان به طول 610 کیلومتر به 8 قطعه اجرایی تقسیم شدهاست که عملیات اجرایی آن شامل زیرسازی، روسازی و ساخت ایستگاههاست.
معاون ساخت و توسعه راهآهن منطقه یک در رابطه با پیشرفت عملیات اجرایی پروژه گفت: زیرسازی بخش جنوبی این خط ریلی حدفاصل چابهار- ایرانشهر به طول 310 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 58 درصدی در حال انجام است و 80 کیلومتر آن نیز آماده ریلگذاری شدهاست.
وی ادامه داد: مطالعات تکمیلی بخش شمالی پروژه حدفاصل ایرانشهر- زاهدان در حال انجام و عملیات اجرایی دو قطعه آن به طول 150 کیلومتر از سمت زاهدان تا خاش در اسفند ماه 1394 آغاز شده است.
خطیبی ایجاد راههای مواصلاتی را یکی از اصلی ترین عوامل توسعه بندر چابهار دانست و اظهار داشت: احداث راه آهن چابهار- زاهدان و در ادامه اتصال به محور بافق-مشهد می تواند به مهمترین شریان ارتباطی برای تبادل کالا و مسافر در این منطقه تبدیل شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر ایجاد یک کریدور ریلی در شرق کشور که به نسبت غرب کشور کمتر توسعه یافته است به توسعه منطقه از نظر اقتصادی و امنیتی کمک قابل توجهی خواهد کرد.
معاون ساختوتوسعه راهآهن منطقه یک اتصال کشورهای آسیای میانه و مرکزی و همچنین افغانستان به آبهای آزاد و ارتباط کشور هند به آسیای میانه و مرکزی را از دیگر مزایای احداث این خط ریلی عنوان کرد.
انتهای پیام