به گزارش ایسنا، این شاعر و بازیگر که حضور در نمایش «غبار» را تجربه میکند اظهار کرد: برای اولینبار است که به عنوان بازیگر تئاتر تجربه حضور بر روی صحنه را به دست میآورم. قبل از این موسیقی تئاتر کار کرده بودم اما برای شعرخوانی و به عنوان شاعر ۱۱ سال است که بر روی صحنه دارم شعر میخوانم.
او در ادامه متذکر شد: ما در حقیقت یک هدف داریم. پدر بنده راهی را در شعر باز کرد که مخاطب بتواند شعر را بشنود؛ مخاطبی که تا پیش از این نمیتوانست درک کند میتواند پای شعرخوانی بنشیند، همانطور که پای فیلم سینمایی مینشیند، همانطور که پای کنسرت موسیقی مینشیند و همانگونه که پای تئاتر مینشیند. اما پدرم شعر را هم کنار فیلم و تئاتر و موسیقی به هنری اجرایی بدل کرد.
او گفت: پدرم این سختی را تحمل کرد و کار را به نقطهای رساند که امروز شعر و شعرخوانی جزو لاینفک بسیاری از برنامهها و مراسم رسمی و غیررسمی شده است.در حقیقت شاعر در هنر اجرا اعتبار پیدا کرد.
غلامرضا آقاسی افزود: میخواهم راهی را که محمدرضا آقاسی باز کرد گستردهتر کنم. تلاش من این است این کار با زبان و قالبی جدید شکل بگیرد و بتوان شعرخوانی را در ساختارهای جدید گنجاند.
او در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال من برای نمایش «غبار» قالب شعر نیمایی را استفاده کردم. نیما یوشیج در مقدمه «افسانه» قالب نیمایی را برای تئاتر پیشنهاد کرده است و در همان جا مینویسد امیدوارم یک روز بتوانم در این قالب تئاتر کامل خود را روی صحنه ببرم.
این شاعر اضافه کرد: نیما در حقیقت این قالب را مقدمهای برای آن جنس از نمایشنامهنویسی میداند. من در صحبتهایی که با جناب مداحیان داشتم علیرغم شناختی که ایشان در حوزه تئاتر داشتند پیشنهاد دادم که من تنها شعرخوانی نکنم و بازی کنم. آقای مداحیان گفت که آیا از پس این کار برمیآیی و من با شهامت گفتم بله و قالب پیشنهادی من همین شعر نیمایی بود که در حین اثر و به عنوان زنجیرهای روایی ارائه شود.
آقاسی گفت: میتوانستم برای این کار غزل، مثنوی و یا قصیده انتخاب کنم اما میخواستم شعری انتخاب کنم که مردم متوجه شعرخوانی نشوند و قالب نیمایی به دلیل ساحت پیشنهادیاش در حوزه روایت به نظرم از جنبههای دیگر قوامیافتهتر آمد و این قالب را انتخاب کردم.
او گفت: قالب نیمایی عین نمایشنامه است و جزئیات صحنه را عین به عین و جزء به جزء به شما میدهد. در قالب این روایت شما پیام و محتوایت را هم میگنجانی. قالب نیمایی فضا و اتمسفر خوبی هم ایجاد میکند که حتی اگر مخاطب متوجه پیام و محتوای شعر نشود فضا او را تحت تاثیر قرار میدهد و این به نظرم اتفاق خوشایندی است.
سری دوم نمایش آیینی «غبار» با نام «مرگ و ابریشم» تا ۱۹ اسفندماه در تالار وحدت به روی صحنه میرود.
انتهای پیام