به گزارش ایسنا، علی محرابی در نشستی که صبح امروز برگزار شد، از اتمام عملیات احداث ۲۲ جایگاه سوخت CNG خبر داد و گفت: این جایگاهها یا قبلا به بهرهبرداری رسیدهاند یا امروز بهرهبرداری میشوند یا در آینده به بهرهبرداری خواهند رسید.
وی افزود: ظرفیت کل این ۲۲ جایگاه یا ۷ هزار مکعب است که این ظرفیت به ظرفیتهای قبلی اضافه میشود. این ۲۲ جایگاه دارای ۱۴۶ ناظر سوختگیری است که این تعداد ناظر نیز به تعداد ناظرهای قبلی اضافه میشود.
مدیر طرح احداث جایگاههای گاز طبیعی فشرده (CNG) گفت: این ۲۲ جایگاه در استانهای خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، قزوین، البرز، کرمانشاه، هرمزگان، مازندران، سمنان، فارس، گیلان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد احداث شده و تعداد جایگاههای CNG کشور را به ۲۳۸۲ جایگاه رسانده است.
محرابی با بیان اینکه چند جایگاه از ۲۲ جایگاه مذکور صد در صد توسط بخش خصوصی ساخته شده اظهار کرد: هفت جایگاه کاملا دولتی (به غیر زمین) و اندیه و انشعابات ۱۰ جایگاه متعلق به بخش خصوصی و تجهیزات آن دولتی است.
استقبال از فعالیت بخش خصوصی در ساخت جایگاههای CNG
وی در ادامه با تاکید بر اینکه از فعالیت بخش خصوصی برای احداث جایگاههای CNG استقبال میشود، گفت: افرادی که زمین مناسب و توانایی ساخت جایگاه دارند، میتوانند تقاضای خود را اعلام کنند و دولت به آنها تا ۷ سال کارمزد ویژه میدهد و هزینههای آنها را پوشش خواهد داد.
مدیر طرح احداث جایگاههای گاز طبیعی فشرده (CNG) ادامه داد: کارمزد ویژه به ازای هر متر مکعب در تهران ۱۴۰ تومان و در شهرهای کوچک ۱۲۰ تومان است که ممکن است این قیمت با تغییر قیمت کارمزد عوض شود.
افزایش کارمزد جایگاهداران در حال پیگیری
محرابی در ادامه از پیگیری کارمزد جایگاهداران خبر داد و تصریح کرد: افزایش کارمزد جایگاهداران در حال پیگیری است و مذاکراتی با شورای اقتصاد و وزیر نفت انجام شده و امیدواریم تا پایان سال به سرانجام برسد و کارمزد آنها به اندازه نرخ تورم افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه شرکتهای برند هم در بخش مایع و هم در بخش CNG فعالیت میکنند، در مورد حضور شرکتهای خارجی برای احداث جایگاههای CNG در ایران توضیح داد: فعلا تمام جایگاهها توسط شرکتهای داخلی ساخته شده. البته بعضی از برندها نماینده شرکت خارجی هستند و تجهیزات را تولید میکنند اما حضور آنها در جایگاهسازی به صورت مستقیم نیست.
مدیر طرح احداث جایگاههای گاز طبیعی فشرده CNGمحرابی با اشاره به تقاضای شرکت فولکس واگن برای ساخت خودروی پایه گازسوز اظهار کرد: این شرکت از ما تقاضای گاز کرده است و ممکن است بر اساس این گاز اقدام به ساخت خودروی پایه گازسوز کند اما چشم امید ما به خودروسازان داخلی است. به طور کلی مطلوب وزارت نفت این است که خودروی پایه گازسوز با مسافت حداقل ۳۰۰ کیلومتر طراحی شود زیرا این موضوع نیاز کشور است. وزیر نفت در این راستا نامهای به وزیر صنعت ارسال کرد که این نامه در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه کمپرسورهای کل کشور در ۲۴ ساعت ۷.۹ ساعت کار میکنند، گفت: این کارکرد تا ۱۴ ساعت هم قابل افزایش است. به طور کلی در حال حاضر ۲۱ میلیون مترمکعب در روز CNG مصرف میشود که اگر این تقاضا همین امروز به ۳۰ میلیون مترمکعب هم برسد، جایگاههای ما توان پاسخگویی به این نیاز را دارند.
محرابی با اشاره به معاینه فنی خودروها اظهار کرد: روز گذشته یک سیستم برای معاینه فنی خودروها به نام سیمفا راهاندازی شد که این سیستم باعث میشود اگر مخزن خودرو دچار مشکل باشد، به خودرو گاز نمیدهند. این سیستم تایید و تصویب شده و شامل خودروهای گازسوز هم میشود.
مدیر طرح احداث جایگاههای گاز طبیعی فشرده (CNG) با بیان اینکه این پتانسیل وجود دارد که ۵۰ درصد سوخت حمل ونقل توسط CNG پوشش داده شود، اگر خودروساز خودروی پایه گازسوز با مسافت مناسب و کیفیت بالا تولید کند، همه اقشار جامعه به CNG روی میآورند.
استفاده از LPG غیرقانونی است
وی با تاکید بر اینکه استفاده از LPG فعلا در دستور کار نیست، توضیح داد: اقداماتی که در این زمینه انجام میشود، غیرقانونی است. برخی از افراد از کپسول استفاده میکنند که این کار خطرناکی است. سیاستگزاری در سوخت جایگزین فقط استفاده از CNG بوده که استاندارد بالایی دارد و خطرناک نیست.
محرابی افزود: البته برخی از مصرفکنندگان مخازن را دستکاری میکنند که این کار درست نیست و برای نفت مخزن باید به مراکز مجاز مراجعه کنند.
انتهای پیام