به گزارش ایسنا، رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: این کشتی 900 تن وزن ، 50 متر طول، 10متر عرض و 12 متر ارتفاع دارد و قادر است با آب و سوخت کامل به مدت ۴۵ روز در خلیجفارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تحقیقات میدانی انجام دهد.
دریادار امیر رستگاری افزود: این کشتی پیشرفته تحقیقاتی توانایی دریانوردی حدود 3 هزار مایل دریایی را دارد و میتواند به مدت 45 روز در دریا گشت زنی کند.
وی گفت: این شناور 15 گره دریایی سرعت دارد و نمونهبرداری تا عمق 3 هزار متری از رسوبات کف دریاها و اقیانوسها از قابلیتهای این شناور تحقیقاتی است.
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود:کشتی تحقیقاتی کاوشگر خلیجفارس مجهز به 5 آزمایشگاه و انواع تجهیزات، امکانات و دستگاههای پیشرفته مطالعات دریایی و اقیانوسی است.
امیر دریادار رستگاری گفت: برای ساخت این کشتی بزرگ تحقیقاتی 27میلیارد تومان از منابع ملی هزینه شده است که ساخت آن در داخل کشور 40 درصد صرفهجویی ارزی داشته است.
وی افزود: با شروع بکار کاوشگر خلیجفارس، تواناییهای تحقیقاتی دریایی ایران در آبهای کشور، منطقه و جهان به نحو قابلملاحظهای افزایش خواهد یافت.
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت : نخستین کشتی تحقیقاتی اقیانوسپیمای کشورمان با بهرهگیری از 16 محقق کشورمان و صرف 10 هزار نفر ساعت نیرو در صنایع کشتیسازی شهید درویشی ساختهشده است.
امیر دریادار رستگاری افزود: ساخت این کشتی برای 100 نفر بهطور مستقیم و هزار و 200 نفر بهطور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.
وی گفت:برای ساخت این کشتی بیش از 150 مرکز صنعتی، دانشگاهی، تحقیقاتی و شرکت دانشبنیان با سازمان صنایع دریایی همکاری داشتهاند.
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: پس از پایان ساخت، این کشتی 8 بار برای انجام آزمایشهای دریایی در سال 95 به دریا رفته است.
این شناور پس از آب اندازی تحویل پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی کشور شد.
به گزارش ایسنا، ساخت نخستین کشتی تحقیقاتی اقیانوسپیمای کشورمان با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای انجام دادن تحقیقات دریایی از سال 91 آغازشده و تا اسفند 94 به پایان رسید.
*عکس تزیینی است*
انتهای پیام