با آنکه دنیای گردشگری سخت تحت تاثیر جریانهای سیاسی است، اما اینبار صاحبان منصب و صاحبنظران بر این باورند که دَرْ روی پاشنهی «ترامپ» نخواهد چرخید.
یک روز پس از اجرای وعدههای انتخاباتی رییسجمهور آمریکا برای محکم کردن مرزهای این کشور با مکزیک و به دنبال آن ممانعت از ورود اتباع ایران و شش کشور دیگر به آمریکا، حسن روحانی ـ رییسجمهور کشورمان ـ گفت: «امروز زمانی نیست که بین ملتها دیوار کشیده شود، یادشان رفته است که سالیان پیش دیوار برلین فرو ریخت، اگر هم دیواری وجود دارد، باید آن را برداشت.»
در تایید این سخنان نیز طالب ریفاعی ـ دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی ـ که برای شرکت در هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری ـ به تهران آمده بود، تاکید کرد: «ما نیروهایی که میخواهند مردم را منزوی کنند و تاریکی بیاورند و از سفرِ مردم جهان ممانعت کنند، شکست خواهیم داد. این جوابِ خوبی به چالشهای دنیا است. »
اکنون "آملیا توماسویچ"، عضو فدراسیون جهانی خبرنگاران سفر ـ با یادآوری و تاکید بر آن سخنان که در عین حال ترجیح داد درباره تاثیر دونالد ترامپ بر جریان گردشگری فقط یک نکته کوتاه را یادآوری کند، به ایسنا گفت: همانطور که رییس جمهور روحانی گفتند، ایجاد مرزها باعث رسیدن مردم و ملتها به یکدیگر نمیشود، بلکه این گردشگری است که مردم را بهم نزدیک میکند. در نتیجه آنچه در برخی کشورها نه در همهی نقاط اتفاق میافتد، در طول سالها، بر گردشگری تاثیرگذار خواهد بود.
او اعتقاد دارد؛ این تصمیم و دستور ترامپ برای محدود کردن سفر اتباع هفت کشور به آمریکا، تغییر خواهد کرد و ادامه دادن آن به شیوه کنونی ممکن نخواهد بود.
توماسویچ که به مدت هشت سال مسؤولیت فدراسیون خبرنگاران سفر در کشور کرواسی را به عهده داشته و نویسنده کتابهایی در زمینه گردشگری، هتلداری و مهماننوازی است، به تاثیر رسانهها بر تغییر احوال گردشگری و پایدار نماندن این سیاستها تحت تاثیر چنین فعالیتهایی بسیار قائل است و درباره نقش رسانهها بر تحولات گردشگری جهان، اظهار کرد: تصمیمگیرندگان اصلی سفر، آژانسهای مسافرتی و رسانهها هستند که مردم را تشویق میکنند به کجا سفر کنند یا چه مقصدی را برگزینند. برای مثال در کرواسی از طریق فدراسیون خبرنگاران سفر به مدت شش هفت سال موفق شدیم شش هزار نفر از این دو قشر را به زاگرب و کراوسی دعوت کنیم که حاصل آن ۳۴ درصد رشد در صنعت گردشگری کشورمان بود.
او اضافه کرد: در مدت هفت سال فدراسیون ما در کرواسی موفق شد ۲۵۰۰ خبرنگار، روزنامهنگار و نویسنده را از ۵۰ کشور به کرواسی و بویژه شهر زاگرب جذب کند که ارزش مطالب و گزارشهای آنها بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار بود. کشور ما این چنین پولی نداشت که برای تبلیغات بدهد، ولی ما رسانهها را دعوت کردیم تا برای کشورمان بنویسند. در ایران هم برای تغییر نگرش جهان میتوان چنین کاری انجام داد.
توماسویچ که تا کنون کارگاههای آموزشی بسیاری در زمینه مهماننوازی و هتلداری برای بسیاری از کشورها برگزار کرده و حتی در اعطای جوایزی مثل «سیب طلایی» به مقاصد برتر گردشگری نقش داشته است، گفت: باور دارم شهرهایی از ایران مثل تبریز، اصفهان، یزد و حتی جزیره کیش قابلیت برگزیده شدن به عنوان مقصد برتر گردشگری را دارند، فقط باید معرفی شوند و رسانهها در این راه یاریرسان باشند.
انتهای پیام