وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در جریان توسعه مسکن مهر شهر جدید پردیس ۳۱۹ بلوک ساختمانی ۱۰ و ۱۵ طبقه احداث و یا درحال تکمیل داریم که وضعیتی مشابه ساختمان پلاسکو دارند. در پرند نیز ۵۶۵ بلوک ساختمانی بیش از ۱۲ طبقه در حال احداث است. در مرکز شهر تهران وقتی پلاسکو آتش گرفت اینگونه دچار معضلات شدیم، حال شما امکانات شهرداری پرند و پردیس را در نظر بگیرید، اگر حادثه ای مشابه پلاسکو رخ بدهد چه باید کرد. به همین دلیل میگویم نیاز به بازخوانی اندیشه زندگی مدرن در ایران داریم. نمیشود تنها به این دلیل که ما فکر میکنیم میتوانیم ساختمان بلندمرتبه بسازیم، پس باید به هر نحوی شد بسازیم. این نشان میدهد ما در موقعیت خطیری قرار داریم.
حادثه پلاسکو نشان داد مفهوم زندگی مدرن در ایران باید بازنگری شود
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساختمان پلاسکو نماد زندگی مدرن در ایران بود، یادآور شد: پلاسکو به عنوان اولین ساختمان بلندمرتبه در تهران و ایران شناخته میشد. به همین لحاظ معتقدم با توجه به فروپاشی پلاسکو زمان بازنگری در مفهوم زندگی مدرن در ایران فرا رسیده است. این یک بحث کلی است که شاید جایگاه آن در محیطهای آکادمیک و دانشگاهها باشد اما ابعاد کارکردی در زندگی روزمره دارد و چیز سادهای نیست که بتوان به سادگی از آن عبور کرد.
آخوندی تصریح کرد: خیلی مهم است که ببینیم نحوهی سیاستگذاری در استفاده از فناوریهای جدید و مدرن در ایران چگونه بوده و آیا این نحوه فناوری کمکی به ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان کرده است.
سرعت حرکت وسایط نقلیه در ساعات پیک ترافیک کمتر از ۷ کیلومتر در ساعت است
وی به سرعت حمل و نقل درون شهری تهران اشاره و بیان کرد: حجم سرمایهگذاریهایی که در حوزه حمل و نقل در تهران صورت گرفته بسیار زیاد است و این در حالی است که سرعت حرکت وسایط نقلیه در تهران در ساعات غیر پیک کمتر از ۲۵ کیلومتر در ساعت و در ساعتهای اوج به کمتر از ۷ کیلومتر در ساعت میرسد. این نشان میدهد ما نمیتوانیم ادعا کنیم نتیجهی ۱۰۰ سال بهکارگیری فناوری مدرن، منجر به بهبود وضعیت حمل و نقل در ایران شده است.
بلندمرتبهها جریان حرکت هوا در تهران را مختل کردهاند
وزیر راه و شهرسازی درخصوص وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: به قدری نحوهی ورود ساختمانهای بلندمرتبه در ایران و مشخصا در تهران بدون اندیشه است که جریان حرکت هوا در تهران کلا مختل شده است. وقتی سیستم گلبادهای سال ۱۳۹۵ تهران را با سال ۱۳۵۰ مقایسه میکنیم میبینیم جریان چرخش هوا در تهران دچار اختلال کلی شده است. بعد دنبال این میگردیم که چگونه مساله آلودگی هوا را در تهران حل کنیم.
دو اقدام دولت پس از حادثه پلاسکو
وی به دو اقدام دولت پس از حادثه پلاسکو اشاره و تاکید کرد: دو اقدام بعد از حادثه پلاسکو انجام دادیم؛ اول اینکه به شورای عالی تدوین مقررات ساختمان دستور دادم حادثه پلاسکو را کاملا از نظر علمی در زمینهی دلایل شروع آتش، نحوه انتشار آتش، فرآیندهای آتشنشانی، رفتار ساختمان در برابر آتش و اگر لازم است بحثهای مقررات ملی ساختمان و سایر موضوعات بررسی کنند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در دولت هم آقای رییسجمهور یک گروه مستقل را منصوب کردند که موضوع را بررسی و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.
انتهای پیام