ادامه درگیری‌ها میان فتح الشام و دیگر گروه‌های شورشی در حومه ادلب

جبهه النصره به پیشروی‌های خود در ادلب ادامه داده و در کوه الزاویه وارد درگیری‌هایی با گروه‌های مخالف شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، به گفته منابع محلی اخیرا شدت درگیری‌ها میان جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق) و گروه "صقور الشام" در کوه الزاویه افزایش یافته و درگیری‌ها در محور مثلث شهرهای دیر سنبل، المغارة و احسم متمرکز شده است.

به گفته این منابع، درگیری‌ها میان جبهه فتح الشام و گروه صقور الشام در کوه الزاویه به دنبال حمله النصره برای پیشروی به سمت پایگاه‌های صقور الشام آغاز شد و در این درگیری‌ها از مسلسل‌های سنگین و خمپاره‌اندازها استفاده شد که ترس و وحشت در میان غیرنظامیان ایجاد کرد.

النصره در برخی روستاهای واقع در کوه الزاویه پیشروی کرده و تلاش کرده گذرگاه‌های مرزی با ترکیه واقع در شمال سوریه را به کنترل خود درآورد.

این درگیری‌های شدید در طول شب نیز در منطقه بابسقا در نزدیکی یکی از پایگاه‌های وابسته به جیش الاسلام ادامه یافت و النصره تلاش کرد منطقه را به محاصره خود درآورده و کنترل پایگاه‌های جیش الاسلام و انبارهای اسلحه و مهمات آنها را به دست بگیرد.

النصره به سمت حلفایا پیشروی کرده و از گروه‌های ارتش آزاد سوریه خواست یا به این گروه ملحق شوند و یا شهر را ترک کنند.

همچنین النصره به پایگاه‌های جیش الشمال در شهر اعزاز یورش برده و تعدادی از نیروهای این پایگاه‌ها را بازداشت کرد.

عبدالله مخزوم،‌ فرمانده نظامی ارتش "المجاهدین"‌ در درگیری با النصره در کوه زاویه در حومه ادلب کشته شد.

یکی از مسئولان جبهه النصره ملقب به ابوسعید خواستار دیدار با نماینده‌ای از جیش الاسلام جهت مذاکره شد اما احرار الشام در پاسخ به این درخواست اعلام کرد که جیش الاسلام بخشی از احرار الشام شده است.

ابو سعید به فرماندهی احرار الشام ابلاغ کرد که النصره پیوستن گروه‌های شمال سوریه به احرار الشام را به رسمیت نمی‌شناسد.

برخی از فعالان گروه‌های مسلح اقدام به انتشار یک فایل صوتی متعلق به یکی از مسئولان النصره ملقب به ابو عکرمه الاردنی کردند که در آن الاردنی حمله النصره به شهر بابسقا در حومه شمالی ادلب را تایید کرده و علت آن را مخالفت جیش الاسلام با احرار الشام در تحویل ۴۰ نفری دانست که به تازگی به پایگاه‌های النصره در روستای راس الحصن حمله کرده بودند.

جنبش احرار الشام اعلام کرد که بر اساس اعلام آمادگی النصره برای پایان دادن به درگیری‌ها، با پیوستن گروه‌های نظامی به خود موافق است.

همچنین این جنبش در بیانیه‌ای که در صفحه رسمی خود در فیسبوک منتشر کرد،‌ طرحی را برای نجات آنچه از سوی گروه‌های تروریستی در سوریه "انقلاب"‌ خوانده می‌شود، ارائه کرد. این طرح مبتنی بر توقف فوری درگیری‌ها و کنترل اعضای گروه‌های وابسته به این جنبش و الحاق آنها به صفوف خود است.

احرار الشام در این بیانیه به استمرار حملات النصره علیه گروه‌های نظامی پیوسته به جنبش اشاره و تهدید کرد در صورتی که النصره به مخالفت با طرح پیشنهادی و فعالیت‌های نظامی خود ادامه دهد، به این گروه پاسخ خواهد داد.

مجلس شورای "مجاهدین"‌ در شمال حلب نیز در بیانیه‌ای جدایی خود را از جنبش نور الدین الزنکی اعلام و تاکید کرد که نسبت به درگیری‌های موجود میان گروه‌های مخالف و النصره موضع‌گیری بی‌طرفی دارد و از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد که اجازه دهند نیروهای این مجلس از مراکز ایست‌ بازرسی آنها عبور کرده و خود را به محورهای درگیری با ارتش سوریه برسانند.

همچنین در این بیانیه از النصره و گروه‌های نظامی درگیر در ادلب خواسته شده فورا به درگیری‌ها پایان دهند.

در ادامه نیز به آنها ۱۲ ساعت برای پایبندی به طرح نجات شمال حلب مهلت داده شده است.

مجلس مذکور در ادامه با تاکید بر اینکه فتح الشام پیش از این نیز میانجیگری‌ها را نپذیرفت و به حملات خود علیه گروه‌ها ادامه داد، ‌طرف مخالف با این طرح را گروه متجاوزی دانست که باید با آن مقابله شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۹ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95110905581
  • خبرنگار : 71496