تب تنش و تهدید بین گروه‌های تروریستی در حومه ادلب بالاست؛

نشست آستانه و اعلان جنگ فتح الشام و ارتش آزاد سوریه علیه یکدیگر

در ادامه درگیری‌های گروه‌های تروریستی در حومه ادلب (در شمال غرب سوریه) جبهه النصره مقر "جیش المجاهدین – ارتش آزاد سوریه" را در منطقه معر شورین در شرق شهر معرة النعمان در حومه جنوب شرقی ادلب محاصره کرد و از افراد مسلح ارتش آزاد خواست تا خودشان را تسلیم کنند. این در حالی است که گروه‌های منسوب به ارتش آزاد سوریه خواستار جنگ علیه فتح الشام بعد از حمله به مقر جیش المجاهدین شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، پس لرزه‌های تصمیم برخی از گروه‌های نظامی شرکت کننده در مذاکرات آستانه به نظر می‌رسد که به تحولات میدانی نیز رسیده است و جبهه فتح‌الشام (جبهه النصره سابق) کم‌ کم خطر علیه خود به دلیل تصمیم ترکیه جهت کشاندن گروه‌های نظامی به گزینه مذاکره و جدا کردن خودشان از النصره و داعش را درک کرده است.

اعضای فتح‌الشام مقر جیش المجاهدین وابسته به ارتش آزاد سوریه را در روستای معر شورین در حومه ادلب محاصره کرده و از آنها خواستند تا خودشان را تسلیم کنند و سلاح‌هایشان را تحویل دهند.

در همین حال پس از اخباری مبنی بر تجمع نیروهای جبهه فتح‌الشام برای حمله‌ای گسترده به نیروهای جیش المجاهدین در منطقه الاتارب در غرب حلب، مناطق حومه غربی حلب در وضعیتی از تنش به سر می‌برد.

oخبرنگار النشره نیز گزارش داد، جبهه النصره عملیاتی را در شهر کفرنبل و اریحا علیه احرار الشام و هم‌پیمانانش در حومه جنوبی ادلب و همزمان در تلاش برای پیشروی به سمت گذرگاه مرزی باب الهوی در مرزهای ترکیه آغاز کرده است.

پیشتر اخباری منتشر شده بود مبنی بر اینکه جبهه النصر نیروهای خود را برای انجام عملیات علیه خود مجهز به سلاح کرده است.

بخش هماهنگی افراد مسلح اعلام کرده است، جبهه النصره یا فتح الشام توانست امروز (سه شنبه) به طور کال شهرک سرمدا در حومه شمالی ادلب را تحت کنترل خود بگیرد. این تحول بعد از تسلط این گروه بر مقر "گردان جند الله" وابسته به جیش المجاهدین در ارتش آزاد در داخل شهرک بود.

پایگاه‌های وابسته به احرارالشام نیز گزارش دادند که این گروه تصمیم دارد در صورتی که حمله‌ای از سوی فتح‌الشام به جیش المجاهدین انجام شود، جیش المجاهدین را به خود ملحق کنند.

گروه‌های منسوب به ارتش آزاد سوریه در بیانیه‌ای در واکنش به حمله فتح الشام به مقر جیش المجاهدین علیه این گروه اعلان جنگ کردند.

یک منبع محلی گفت که این تنش‌ها در پی مشارکت جیش المجاهدین در مذاکرات آستانه و موافقتش با پیش‌نویس مقابله با داعش و فتح‌الشام است.

از سوی دیگر جبهه فتح‌الشام در بیانیه‌ای جندالاقصی و احرارالشام را به تعلل در اجرای بندهای توافق با این جبهه متهم کرد.

جبهه فتح‌الشام در بیانیه‌ای اعلام کرد: از آنجا که جندالاقصی بندهای بیعت را رعایت نکرده و درگیری‌ها میان آن با گروه‌ها از سر گرفته شده است جندالاقصی دیگر وابسته به فتح‌الشام نیست.

فتح‌الشام اعلام کرد: پس از آنکه جندالاقصی از بیعت خود با این جبهه خبر داد مشخص شد که امیر جندالاقصی فقط از جانب خود و کسانی که خواهان پیوستن بودند و نه از سوی تمامی این گروه بیعت کرده بود و این مساله آشکارا با عدم تعامل جندالاقصی با جبهه فتح‌الشام مشخص شده است.

با بالا گرفتن تنش‌ها گروه‌های وابسته به جندالاقصی تصمیم گرفتند تا از کوه الزاویه در حومه استان ادلب به سمت حومه استان حماة عقب نشینی کنند.

محمد رشید، سخنگوی جیش‌ النصر نیز گفت که عقب نشینی جندالاقصی از کوه الزاویه به دلیل اختلافات با جبهه فتح‌الشام بوده است.

این در حالی است که هماهنگی‌های گروه‌های مسلح اعلام کرد، گروه‌های صقور الشام در پی درگیری با جبهه فتح الشام بر شهرک "بینین" در کوه الزاویه در حومه جنوبی ادلب تسلط یافتند.

گروه‌های "صقور الشام" که از احرار الشام جدا شده علیه النصره اعلام بسیج عمومی کرد و آن را خائن خواند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95110503517
  • خبرنگار : 71457