تیلرسون رای کمیته روابط خارجه سنا برای پست وزیر خارجه آمریکا را به دست آورد

رکس تیلرسون، رئیس سابق کمپیانی نفتی "اکسون موبیل" با 11 رای موافق و 10 رای مخالف حمایت کمیته روابط خارجه سنا را برای تصرف پست وزیر امور خارجه آمریکا به دست آورد و نامزدی‌اش برای تایید به سنا رفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، انتظار می‌رفت مارکو ربیو، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا پس از ابراز نگرانی نسبت به دیدگاه‌های رکس تیلرسون در رابطه با روسیه و حقوق بشر به نامزدی تیلرسون رای منفی دهد اما این سناتور جمهوری‌خواه اوایل روز دوشنبه اعلام کرد که از نامزدی رکس تیلرسون حمایت می‌کند. اگر روبیو رای منفی داده بود نامزدی تیلرسون متوقف می‌شد اگرچه رهبران جمهوری‌خواه قصد داشتند علی‌رغم تمامی مخالفت‌ها باز هم از نامزدی وی حمایت کنند.

رهبران دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اعلام کردند که تائیدیه نهایی سنا در چند روز آتی صورت می‌گیرد. رای روز دوشنبه کمیته روابط خارجه سنا بین دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تقسیم شد چراکه جمهوری‌خواهان از این نامزد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای پست وزارت امور خارجه حمایت کرده در حالی که دموکرات‌ها مخالف خود را ابراز کردند.

در جریان جلسه رای گیری مارکو روبیو گفت: من همچنان جایگزین‌هایی برای تیلرسون دارم اما حمایت تیلرسون از ناتو و ابراز اینکه ادعاهای روسیه نسبت به شبه جزیره کریمه نامشروع است، نظر مرا جلب کرد.

وی افزود: من از نامزدی تیلرسون حمایت کردم چراکه با توجه به تردیدها و بلاتکلیفی‌های موجود در داخل و خارج از کشور نسبت به سیاست خارجه ما به نفع منافع ملی‌مان نیست که تایید این نامزدی به تعویق بیفتد یا درگیر مناقشه شود.

سناتور روبرت کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجه سنا از ایالت تنسی گفت: دیپلماسی یکی از عناصر حیاتی اقدامات تیلرسون در کمپیانی اکسون موبیل بود و من وی را به عنوان یک مذاکره کننده ماهر با روابط خوب در سراسر جهان تحسین می‌کنم.

اما دموکرات‌ها نسبت به موضع تیلرسون در رابطه با روسیه و حقوق بشر ابراز نگرانی کردند. در همین حال گروه‌های حامی محیط زیست و مدافع صلح نیز نسبت به نامزدی تیلرسون ابراز نگرانی کرده‌اند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95110503092
  • خبرنگار : 71477