طبیعتاً یکی از مهمترین عواملی که باعث تغییر فضای جامعه میشود، رسانهها و به ویژه صداوسیماست. به همین منظور خبرنگار ایسنا در گفتوگو با یک کارشناس رسانه در این زمینه به گفتوگو پرداخته و نظر او را جویا شده است.
امیدعلی مسعودی درباره فضای غالب جامعه پس از حادثه «پلاسکو» اظهار کرد: باید حتما تلاش کنیم تا فضای رسانهای کشور به سمت آگاهیبخشی بیشتر و تغییر فضای جامعه پیش برود؛ چرا که فضایی افسرده و نگران در جامعه، باعث میشود تا به نوعی بحران در جامعه ادامه پیدا کند و به همین خاطر باید چرخشی در سیاستهای صداوسیما به ویژه در بخش خبری ایجاد شود.
این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه رسالت هر رسانهای اطلاعرسانی است، یادآور شد: در بحث پوشش رویدادهای مهم در عین اینکه هر خبری نباید منتشر شود، نمیتوانیم از همه اخبار نیز چشمپوشی کنیم. ما در پوشش اخبار بحث گزینش و برجستهسازی را داریم، اما مهم این است که بتوانیم ابعاد مختلف یک رویداد را درست و موثق به اطلاع مخاطبان برسانیم.
عضو هیات علمی دانشگاه سوره با بیان اینکه معمولاً رسانهها با دیدگاهی یک جانبه به رویدادها میپردازند، گفت: معمولا رسانههای ما بر اساس تحلیلی که خودشان از یک رویداد دارند، اطلاعرسانی میکنند؛ این در حالی است که رسانهها باید در کنار ارائه اخبار درست، تحلیلهای خودشان را ارائه دهند.
مسعودی با اشاره به پوشش خبری درگذشت آیتالله هاشمی رفسنجانی توسط صداوسیما، اظهار کرد: شاهد بودیم که تا چند ساعت پس از درگذشت ایشان صداوسیما واکنش مناسبی نداشت و با وجود اینکه پس از آن واکنش خوبی در بخش اطلاعرسانی و حضور در محل داشتند، چند ساعت اول را از دست دادند؛ این در حالی است که همان ثانیهها و دقایق اول است که به جامعه در حال التهاب کمک میکند تا تحلیلهای غلطی از یک رویداد نداشته باشد.
این کارشناس رسانه با اشاره به پوشش خبری حادثه «پلاسکو» در شبکه خبر صداوسیما بیان کرد: متأسفانه در بحث پوشش اخبار این حادثه نیز فقط بخشهای قابل مشاهده رویداد توسط شبکه خبر ارائه میشد، در حالی که این اتفاق حواشی زیادی به همراه داشت. رسانه ملی میتوانست در ساعات اولیه به بخشهای دیگر همچون گفتوگو با سانحهدیدگان، شاهدان عینی و کارشناسان بپردازد؛ البته در روزهای دوم و سوم پس از حادثه به این بخشها پرداخته شد، اما باز هم اطلاعات دقیقی به مخاطبان داده نمیشد.
مسعودی اظهار کرد: مشکلی که صداوسیما با آن مواجه است بحث مدیریت بحران است. مدیریت بحران در رسانه میتوانست کمکهای زیادی به این حادثه کند. ما به طور کلی در این زمینه مشکل داریم و این مشکل هم به سطح کلان مدیریتی برمیگردد که صداوسیما نیز بخشی از آن است.
انتهای پیام