به گزارش ایسنا، حضور مداوم و شبانهروزی خبرنگاران شبکه خبر و خبرگزاریها و عکاسهای خبری و همچنین حضور فعالانه رسانههای اجتماعی در عرصه اطلاعرسانی اخبار حادثه «پلاسکو»، باعث میشود تا مردم لحظه به لحظه در جریان اخبار آواربرداری این ساختمان قدیمی قرار بگیرند و به نوعی نیازهای خبریشان برطرف شود.
در این میان سامانه خبری پیامکی به وجود آمد تا در ازای ارسال اخبار حادثه فرو ریختن ساختمان «پلاسکو» و روند آوربرداری، هزینهای دریافت کند؛ البته این فرآیند فروش خبر پیشتر، زمانی که هنوز شبکههای اجتماعی اینچنین گسترش نیافته بودند هم وجود داشت و اخبار رویدادهای مهمی همچون بازیهای جامجهانی را اطلاعرسانی میکرد؛ اما امروز با توجه به تغییرات فضای رسانهای، به نظر میرسد که فروش خبر چندان با استقبال مواجه نمیشود.
در شرایطی که اغلب مردم متاثر از شهادت آتشنشانها در حادثه «پلاسکو» بودند و در رسانههای شخصی خودشان این تاثر را نشان میدادند، تبلیغ این سامانه پیامکی برای فروش اخبار این حادثه تلخ نه تنها با استقبال چندانی مواجه نشد، بلکه با انتقادهایی هم همراه بود و بعضاً برخی از منتقدان این سامانه از آن با عنوان «کاسبان مرگ» یاد کردند.
به اعتقاد برخی از کارشناسان رسانه، نیاز به آگاهی در همه جوامع وجود دارد و این نیاز باید توسط رسانهها برطرف شود؛ تلاش شبانهروزی خبرگزاریها و رسانههای تصویری و رادیویی در دنیا برای اطلاعرسانیهای لحظه به لجظه از اتفاقات جاری و نیز حاکی از همین هدف است که برای رسانهها تعریف شده است؛ البته در این میان رسانههای دیگری هم همچون روزنامهها و شبکههای خصوصی نیز بنا به ساختارشان برای تحلیلهای خبری که انجام میدهد، هزینهای دریافت میکنند، اما پرداخت هزینه تنها برای آگاهی از اخباری که با منابع موثق در رسانههای رسمی منتشر و در شبکههای اجتماعی بازنشر میشوند، اتفاقی است که امروز چندان با منطق مخاطبان همخوان نیست.
انتهای پیام