پایان جشنواره‌ای که بین دو حادثه برگزار شد

اختتامیه جشنواره موسیقی فجر در حالی در تالار وحدت برگزار شد که کمی پایین‌تر از آن، ساختمان پلاسکو همچنان در حال سوختن است و امدادگران با آواربرداری، به‌دنبال آتش‌نشان‌هایی هستند که در این حادثه جان خود را از دست دادند. این شرایط طبیعتا بر اختتامیه جشنواره نیز تاثیر گذاشت.

به گزارش ایسنا، سی‌ودومین دوره جشنواره موسیقی فجر سوم دی‌ماه در حالی آغاز شد که به‌دلیل درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و اعلام سه روز عزای عمومی، اجراهای دو روز نخست کنسل شد و جدول از پیش طراحی‌شده برهم ریخت. آخرین روز اجراها در این جشنواره (۳۰ دی‌ماه) نیز با حادثه آتش‌سوزی و سپس فروریختن ساختمان پلاسکو هم‌زمان شد که براثر آن، تعدادی از آتش‌نشان‌ها جان خود را از دست دادند.

این اتفاق‌ها، بیشتر اجراهایی را که در این جشنواره به صحنه رفتند، تحت تاثیر قرار داد؛ به‌گونه‌ای که در روزهای نخست، در ابتدای هر اجرا درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تسلیت گفته می‌شد و در پایان نیز هنرمندان روی صحنه به کشته‌شدگان حادثه ساختمان پلاسکو ادای احترام کردند و تمام اجراها به آن‌ها تقدیم شد.

در ابتدا ویدئویی از اظهارات معاون امور هنری وزارت ارشاد و مدیرکل دفتر موسیقی درباره این جشنواره پخش شد.

نوربخش: با وجود برخوردهای سلیقه‌ای نمی‌توان انتظار جشنواره‌ای باشکوه را داشت

سپس حمیدرضا نوربخش - دبیر جشنواره - برای سخنرانی روی سن رفت و اظهار کرد: در آغاز یادی می‌کنم از آتش‌نشانان جان بر کف که حیات و سرمایه اصلی زندگی‌شان را برای هموطنان و همنوعان خویش فدا کردند و چه غریبانه از میان ما رفتند. این شب عزیز را با یاد و خاطره آنها سپری می‌کنیم. البته جشنواره امسال با حوادث تلخی مواجه شد. در آستانه جشنواره با رحلت تاثربار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مواجه شدیم و به احترام ایشان جشنواره با دو روز تاخیر آغاز شد که تبعا لغو و جابه‌جایی برنامه‌ها را در پی داشت. جا دارد در همین مجال از مخاطبان و شهروندان عزیزی که به علت این تغییرات برای شرکت و استفاده از برنامه‌ها دچار زحمت شدند، عذرخواهی کنم.

او ادامه داد: کمتر از یک سال پیش در همین مکان و همین نقطه و در مقابل وزیر محترم وقت جناب دکتر جنتی که به سهم خویش از زحمات او سپاسگزاری می‌کنم، از یک آغاز مبارک سخن گفتم؛ از یک ریل‌گذاری جدید. از جشنواره‌ای با ۳۰ سال سابقه به اجمال سخن گفته و به نکاتی اشاره کردم که اهم آنها ارتقای کیفی و استانداردسازی یک جشنواره در قالب و شکل و شمایلی بین‌المللی بود؛ جشنواره‌ای که نفس حضور در آن افتخار و اعتبار باشد، نه تبری جستن از آن!

نوربخش افزود: خوشبختانه در دوره پیشین موفقیت‌هایی به دست آمد و اتفاقات خجسته‌ای رقم خورد که اعطای جایزه باربد به آلبوم‌های منتشرشده در طول سال یکی از آن موارد بود. موردی که استمرار آن قطعا موجب و موجد شور و شوق و تحرک و پویایی در صنعت نشر موسیقی و مهم‌تر از آن دیده‌شدن فعالان و هنرمندان و انگیزه‌بخشی بالایی به آنان خواهد شد. کار نیکویی که ثمره‌اش به اندازه همین یک دوره قابل رویت و بهره‌برداری است.

دبیر جشنواره موسیقی فجر خاطرنشان کرد: نکته پراهمیت دیگر که با نگاهی گذرا به دوره قبلی محسوس و قابل احصاء و نتیجه‌گیری و کار کارشناسی است، توازن اقبال مخاطبان به انواع موسیقی از جمله توجه بیشتر به موسیقی‌های جدی هنری و به طور کلی موسیقی ملی کشورمان بود. جالب‌تر آنکه به لحاظ مالی نیز فاصله فروش این نوع موسیقی‌ها با انواع موسیقی‌های پاپ کاهش معنا داری پیدا کرد و این باور که تیراژ مخاطبان موسیقی ملی و جدی کشور به‌ویژه در جشنواره رو به افول است را بر هم ریخت. همین جا فرصت مغتنمی است تا به اطلاع برسانم که یکی از موانع عمده در شتاب‌گیری جشنواره به سمت اعتلا و رشد و پیشرفت، عدم بودجه مناسب و مکفی از سوی وزارت ارشاد است و نباید کتمان کرد که هر ساله جشنواره برای جبران بخش مهمی از کسری بودجه خود ناگزیر به فروگذاری از برخی اصول هنری است.

او اظهار کرد: جشنواره پیشین به عنوان اولین منزل در مسیر جدید و نوپا قطعا کاستی‌هایی هم داشت و با نقدهای مختلفی هم مواجه شد. خرسندم که اعلام کنم از برکات توجه به نقدهای سازنده، جشنواره سی و یکم است که این دوره با ارتقای کیفی برتر نسبت به گذشته برگزار شد.

نوربخش گفت: توجه و اهمیت‌بخشیدن فزون‌تر به نسل جدید موسیقی ایرانی که غالبا از بین هنرمندان جوان و میانسال بوده و تحت عنوان نسل دیگر در جشنواره‌های گذشته برگزار می‌شد، موجب شد که با برنامه‌ریزی مناسب به عنوان یک جشنواره مستقل پایه‌گذاری و از دل جشنواره موسیقی فجر بیرون بیاید و تحت عنوان جشنواره موسیقی کلاسیک برگزار شود.

دبیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر افزود: از دیگر نکات مهم دومین دور جدید جشنواره موسیقی فجر، اصلاح آیین‌نامه داوری جایزه باربد با هدف ارزیابی دقیق‌تر آثار و رفع هر گونه شائبه، توجه بیشتر به بخش بانوان، ارتقای کیفی بخش بین‌الملل با دعوت از هنرمندان شناخته‌شده در سطح جهان، نشان دادن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موسیقی نواحی با دعوت از هنرمندان تمامی اقوام و نواحی مختلف ایران با زبان‌ها و گویش‌های فرهنگی متفاوت، توجه به تنوع و تکراری نبودن گروه‌ها و هنرمندان شرکت‌کننده، دعوت از تمامی هنرمندان ارزشمند و برجسته برای حضور در جشنواره، وسعت بخشیدن به دایره همکاری‌ها در بخش‌های مختلف، مدرن‌تر کردن روش‌ها و بهره‌گیری از مدیاهای متنوع در اطلاع‌رسانی و در نهایت ایجاد تسهیلات بیشتر برای مخاطبان جهت انتخاب برنامه‌های مورد نظر، پخش آنلاین برنامه‌ها به منظور پوشش وسیع‌تر و اغنای علاقه‌مندان به موسیقی و جشنواره و مواردی از این دست بود.

نوربخش بیان کرد: لازم می‌دانم یکی دیگر از شاخص‌ترین بخش‌ها که در ذیل تحولات محتوایی این دوره می‌گنجد و همانا سنخیت‌بخشی به عنوان «فجر» در این دوره از جشنواره بود را مورد اشاره قرار دهم. بازخوانی و اجرای آثار ماندگار روزهای اوایل پیروزی انقلاب تحت عنوان برنامه‌های چاووش در این دوره با استقبال خیلی خوب مخاطبان مواجه شد و رنگ و بوی دیگری به جشنواره سی و دوم بخشید که این بخش یکی از بخش‌های موفق این دوره بود.

او با بیان اینکه اساسا برای ایجاد تنوع و تحرک و افزایش جذابیت جشنواره به نوعی که ارزش‌ها و سرمایه‌های ملی و منعوی حفظ و حراست شود و در حوزه فرهنگی هم‌افزایی پیدا کند، تفکر و بینش لازم و سرمایه‌گذاری‌های مقتضی لازم است، ادامه داد: به عبارتی روشن‌تر جشنواره موسیقی فجر برای پویایی و ماندگاری و مبدل‌شدن به جشنواره‌ای معتبر و مطرح در سطح ملی و بین‌المللی، نیازمند تفکر و تدبر و برنامه‌ریزی دقیق با بهره‌مندی از مشاوران و صاحب‌نظران خبیر در این حوزه و البته با حمایت لازم از سوی مدیران فرهنگی است.

دبیر جشنواره موسیقی فجر در پایان اظهار کرد: لازم می‌دانم در کسوت نماینده صنف و نه مدیر جشنواره به چند نکته مهم اشاره کنم. جشنواره موسیقی و اساسا هر نوع جشنواره و رویداد جمعی با موضوعی واحد، تابع رخدادها و اتفاقات هنری آن حوزه در طول سال است و طبیعتا چالش‌ها، موانع، تنگ‌نظری‌ها و مسائل و مشکلات اهالی موسیقی که بیش از سی سال است گریبانگیر آنهاست، در جشنواره موسیقی نیز خودنمایی می‌کند و یک مانع اصلی در رشد و بالندگی مورد انتظار و نیازمند هنرمند امروز حوزه موسیقی است.

نوربخش بیان کرد: تا زمانی که مسئولان و مدیران ارشد برای موسیقی و جریان هنری آن بستر مناسب توام با آرامش و امنیت شغلی ایجاد نکنند و تا زمانی که برخوردهای سلیقه‌ای و مخالفت با اجرای کنسرت‌ها و برنامه‌های کاملا فرهنگی و موسیقیایی برطرف نشود، به طور طبیعی نمی‌توان شاهد یک جشنواره با شکوه و بدون نقص بود. تا زمانی که نیمی از ظرفیت بزرگ هنر موسیقی کشور معطل مانده و با روش‌های غیر فرهنگی و ممانعت‌های بی‌مورد دلسرد و بی‌انگیزه می‌شود، نمی‌توان جشنواره‌ای با ظرفیت بالا و جذابیت فراوان به نمایش گذاشت؛ هر چند که هنرمندان با دلسوزی تمام و با دغدغه کیفی سرشار از جان خویش مایه بگذارند.

اجرای گروه «همنوازان سایه» با قطعاتی از چاوش‌ها بخش بعدی این مراسم بود.

وزیر ارشاد: نباید با تنگ‌نظری، نشاط را از جامعه سلب کنیم

در ادامه، پیام وزیر ارشاد توسط علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانده شد.

متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحمن الرحیم

میهمانان ارجمند آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر

شهادت مظلومانه عده‌ای از آتش‌نشانان قهرمان کشور و جان‌باختن تعدادی از هموطنان عزیزمان در پی حادثه ناگوار فروریختن ساختمان تجاری، همه ما را در غم و اندوه عمیق فرو برده است. با وجود برنامه‌ریزی قبلی برای حاضر شدن در جمع فرهیخته شما گرامیان، به منظور ابراز همدردی با داغدیدگان این حادثه، توفیق حضور از این حقیر سلب شد.

جا دارد در ابتدای سخن از حضور و همراهی هوشمندانه اصحاب فرهنگ و جامعه هنری در مراسم بدرقه یار دیرین انقلاب و همراه همیشگی امام راحل و مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که آغاز این جشنواره را هم با تاخیر مواجه کرد، صمیمانه قدردانی کنم. از هنرمندان عزیزی هم که شب گذشته اجراهای خود را به روح بلند آتش‌نشانان قهرمانمان تقدیم کردند، تشکر می‌کنم.

سخن از موسیقی است؛ هنری فاخر، متعالی و ماندگار که ریشه در هویت تاریخی و تمدنی این مرز و بوم دارد. زبان انتقال ارزش‌ها و فضایل اخلاقی و انسانی. جلوه‌ای ناب از هنر غنی این سرزمین که در ضمیر همه مردمان از زن و مرد، پیر و جوان، روستایی و شهری و با هر ذائقه و سلیقه‌ای وجود دارد.

موسیقی، زبان گفت‌وگوست و گفت‌وگو نیاز امروز جامعه ایرانی است. موسیقی زبان تعالی، نشاط، همگرایی و همدلی است و جامعه امروز نیازمند نشاط است. موسیقی تقویت حس همبستگی، کار گروهی و خرد جمعی است و جامعه امروز بیش از هر زمان به وحدت و انسجام نیاز دارد.

جامعه موسیقایی کشور هم به وحدت و همدلی نیاز دارد. برای برداشتن موانع و عبور از تنگناها نیازمند همدلی و مدارا هستیم. در سایه وفاق و اتحاد می‌توان بر مشکلات فائق آمد و به آینده امیدوار بود. امید فردای ما در گرو اتحاد امروز ماست. از این‌رو انتظار می‌رود جشنواره‌ها از جمله جشنواره موسیقی نماد آشتی و اتحاد و انسجام باشد که اگر چنین شد، آنگاه می‌توان به برداشتن گام‌های جدی برای رفع مشکلات اندیشید. می‌توان سایه تصدی‌گری دولتی را از سر اصحاب فرهنگ دور کرد و کار هنر را به اهل هنر سپرد.

اینجانب مصمم هستم تا در دوره مسئولیتم به تقویت نهادهای صنفی و کاهش تصدی‌گری دولتی در حد مقدور جامه عمل بپوشانم؛ همچنانکه دفاع از کیان و ساحت مقدس فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانم. دفاع از کیان موسیقی، دفاع از هنر و هویت ملی ماست. هنر موسیقی نگاهبان آیین و سنت‌های ارزشمند این جامعه بوده است. این یک واقعیت غیر قابل کتمان است که هنر ایرانی درخشان‌ترین نقش را در ادوار تاریخی ایفا کرده است. بخش عمده‌ای از تاریخ و تمدن ما با هنر گره خورده است. معماری، هنرهای تجسمی همچون خط و نقاشی و هنرهای دیگر جلوه‌هایی از هنر اسلامی و ایرانی است. موسیقی آیینی، زبان حفظ سنت‌های اصیل و انتقال آن به نسل‌های بعدی بوده است. موسیقی نواحی، بازگوکننده آداب و رسوم و عنصر هویت‌بخش مناطق مختلف ایران‌زمین بوده است.

امروز هم موسیقی می‌تواند و باید معرفت عمومی، تفکر، آگاهی و اندیشه را در جامعه ارتقاء ببخشد. موسیقی می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی یاری رساند. موسیقی می‌تواند تنوع و تکثر فرهنگی جامعه را عینیت ببخشد. در جامعه متنوع و متکثر فرهنگی، همه سلایق و ذائقه‌ها باید بتوانند در چارچوب شرع و قانون، به موسیقی مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند. نباید با ایجاد محدودیت و تنگ‌نظری، نشاط را از جامعه سلب کنیم که اگر چنین شود، هزینه زیرزمینی‌شدن هنر و تاوان آن سهمگین خواهد بود. به این خاطر است که دفاع از هنر و حفظ حقوق و کرامت همه هنرمندان را از اولویت‌های خود می‌دانم.

اگر از ضرورت ثبات و آرامش و تعامل سخن می‌گویم، به هیچ وجه به معنای نادیده انگاشتن حقوق هنرمندان نیست. اگر از توسعه فضاهای موسیقی و افزایش بودجه این بخش سخن می‌گویم، نه از سر لطف یا منت، بلکه حق اولیه اصحاب فرهنگ و هنر بوده و همگان باید بپذیرند که ساحت هنر را پاس بدارند.

در پایان مراتب تقدیر و سپاسگزاری خود را از همه هنرمندان عزیزی که در طول برگزاری جشنواره با حضور و اجراهای زیبای خود، بر رونق این رویداد افزودند و نیز از مخاطبان فرهیخته به‌ویژه جوانان و علاقه‌مندانی که پای این اجراها نشستند و شور و شعفی مضاعف بدان بخشیدند، ابراز می‌کنم و به دست‌اندرکاران این جشنواره که با تلاش شبانه‌روزی در برگزاری موفق جشنواره کوشیدند، خدا قوت و خسته نباشید می‌گویم.

به منتخبان این جشنواره هم صمیمانه تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم هنر آنها ماندگار و در خدمت مردم و ارزش‌های والای انسانی قرار گیرد.

امیدوارم پایان این جشنواره نقطه آغازی برای گفت‌وگو، وحدت و همدلی بیشتر و برداشتن گام‌هایی موثر برای ارتقای وضعیت موسیقی کشور و طنین آن در جهان امروز باشد که به گفته حافظ شیرین سخن:

حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت

آری به اتفاق، جهان می‌توان گرفت»

داوران جایزه «باربد»

اختتامیه جشنواره موسیقی فجر شامگاه امروز (جمعه، اول بهمن‌ماه) در ساعت ۱۹:۴۰ با پخش سرود ملی و تلاوت قرآن کریم آغاز شد. در ادامه، تصاویری همراه با نوایی غم‌انگیز با محوریت حادثه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو و کشته شدن آتش‌نشان پخش شد و ستاد جشنواره این رویداد را تسلیت گفت.

در ادامه نیز ویدیویی حاوی سخنان معاون امور هنری وزارت ارشاد و مدیرکل دفتر موسیقی درباره این دوره از جشنواره پخش شد.

چند روز پیش نیز داوران بخش جایزه باربد که به انتخاب برترین آثار تولیدشده در طول یک سال گذشته می‌پردازد، معرفی شدند. براساس اعلام ستاد جشنواره موسیقی فجر، داوران بخش تلفیقی میلاد درخشانی، آرین کشیشی، همایون نصیری، داوران بخش ایرانی دستگاهی بهداد بابایی، داریوش پیرنیاکان، مظفر شفیعی، محمدعلی کیانی‌نژاد، داوران بخش پاپ محمدرضا چراغعلی، بابک ریاحی‌پور، فریدون شهبازیان، پویا نیکپور، افشین یداللهی، داوران بخش کلاسیک وارطان ساهاکیان، تقی ضرابی، سیاوش ظهیرالدینی، جاوید مجلسی و داوران بخش ایرانی معاصر بهداد بابایی، سیامک جهانگیری، حسین رضایی‌نیا، مهیار طریحی، ارسلان کامکار هستند.

نامزدهای جایزه «باربد»

در بخش موسیقی پاپ با کلام نامزدهای بهترین آلبوم بخش پاپ، کاوه یغمایی برای آلبوم منشور، محسن چاووشی برای آلبوم امیر بی‌گزند، امیر داداش‌زاده برای آلبوم سلطان، اشکان ماهری برای آلبوم پرگار، گروه «مون هد» برای آلبوم افق رویداد هستند.

محسن چاووشی برای آلبوم امیر بی‌گزند، امیر داداش‌زاده برای آلبوم سلطان، اشکان ماهری برای آلبوم  پرگار، کاوه یغمایی برای آلبوم منشور، رضا آریایی برای آلبوم خط پا، نامزدهای بخش آهنگسازی پاپ و پویان جوان برای آلبوم یک بعدازظهر پیانویی، احمد میرمعصومی برای آلبوم نجوای شبانه، مهبد شفیع‌نژاد برای آلبوم سکوت آبی، پیروز بشردوست برای آلبوم جانان و آرش بهزادی برای آلبوم با چشمان بسته نامزدهای بخش آهنگسازی پاپ بی‌کلام تشکیل می‌دهند.

در  بخش آهنگسازی کلاسیک نام‌ احمد پژمان برای آلبوم دیورتیمنتو، پیمان سلطانی برای آلبوم گفت و شنید، هوشنگ کامکار برای آلبوم باغ‌های پژمان، پویا باباعلی برای آلبوم سفر به خویشتن، علیرضا مشایخی برای آلبوم گرند کنسرتو به‌عنوان نامزدهای این بخش برای دریافت جایزه باربد به‌چشم می‌خورد.

نامزدهای بخش آهنگسازی تلفیقی شامل امیر دارابی برای آلبوم برای دستان تنها، گروه دال برای آلبوم گذر اردیبهشت، زکریا یوسفی برای آلبوم پیدای ناپیدا، حمزه یگانه برای آلبوم کاهگل، رامین بهنا برای آلبوم بهنا، کاندیداهای آهنگسازی بخش موسیقی دستگاهی بی کلام، فردین کریم خاوری برای آلبوم طره گیسو، بهاره فیاضی برای آلبوم روشنا، عیسی غفاری برای آلبوم ردیف نو، آزاده احمدی برای آلبوم تا برویند شوق‌ها و بهزاد رواقی برای آلبوم درنگ هستند.

در بخش آهنگسازی ایرانی دستگاهی با کلام مهدی حاج قاسمی برای آلبوم اجاق سرد، نوید دهقان برای آلبوم از جان و از دل، احسان ذبیحی‌فر برای آلبوم ابرو کمان، صادق موسوی برای آلبوم لب‌خوانی، مهدی پناهی برای آلبوم گل بایوم نامزد دریافت این جایزه شدند.

نامزدهای بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی با کلام، علی خدایی برای آلبوم رندانه، وحید تاج برای آلبوم اجاق سرد، مهدی شهسوار برای آلبوم بیات ترک، سالار عقیلی برای آلبوم از جان و از دل، محمد معتمدی برای آلبوم ابر و کمان هستند.

نامزدهای بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی بی‌کلام را شهرام غلامی برای آلبوم دایره‌ها، حمید قنبری برای آلبوم در دام ریتم، شروین مهاجر برای آلبوم کهن کمان، فراز کاویانی برای آلبوم هبوط، نیما دلنوازی برای آلبوم از ری تا تیسفون تشکیل می‌دهند.

فردین خلعتبری برای آلبوم من عاشق چشمت شدم، پیمان سلطانی برای آلبوم عاشق می‌شویم، مهیار علیزاده برای دخت پری‌وار، سهراب پورناظری برای آلبوم خداوندان اسرار، مجید درخشانی برای آلبوم خروش برای دریافت جایزه باربد بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی با کلام با یکدیگر رقابت کردند.

نامزدهای بخش خوانندگی معاصر با کلام علیرضا قربانی برای آلبوم من عاشق چشمت شدم، سالار عقیلی برای آلبوم عاشق می‌شویم، همایون شجریان برای آلبوم خداوندان اسرار، علیرضا قربانی برای آلبوم دخت پری‌وار، پوریا اخواص برای آلبوم سایه‌های مست هستند.

نامزدهای بخش بهترین ناشر را نیز آوای خورشید، پرده هنر موسیقی، پردیس معاصر موسیقی، نقطه تعریف و هرمس تشکیل می‌دهند.

معرفی برگزیده‌ها

در بخش اول اهدای جوایز، جشنواره موسیقی فجر که به منتخبان بخش رسانه تعلق داشت، مینا آتشی (هنرآنلاین)، ندا رادمهر (رادیو فرهنگ)، علیرضا سعیدی (خبرگزاری مهر)، حسین سلیمی (خبرگزاری فارس) و  یاسر یگانه (خبرگزاری تسنیم) را به‌عنوان خبرنگاران برتر معرفی کرد. در بخش رسانه برتر نیز با تشکر از روزنامه هنرمند، صفحه موسیقی روزنامه ایران برگزیده شد. برنامه رادیویی نیستان (رادیو فرهنگ)، برنامه برگزیده شنیداری معرفی شد. همچنین با تقدیر از سایت موسیقی فارس، سایت «موسیقی ما» در حوزه فضای مجازی برگزیده شد. از بین خبرگزاری‌های فعال نیز با تشکر از خبرگزاری ایلنا، خبرگزاری مهر برگزیده اعلام شد.

در بخش دوم اهدای جوایز جشنواره موسیقی فجر، منتخبان بخش موسیقی نواحی جایزه خود را از حسین فریدون، حجت‌الاسلام مازنی، علی مرادخانی و حمیدرضا نوربخش دریافت کردند. منتخبان این بخش به ترتیب عبارت بودند از سیدجلال محمدیان و رسول بخش زنگشاهی که یکی از پاهایش را براثر بیماری دیابت از دست داده و هنوز موفق به خریدن پای مصنوعی نشده است. زنگشاهی در حالی روی صحنه آمد که فرزندش برای راه رفتن به او کمک می کرد و یکی از پاهایش چوبی بود!

همچنین گروه «رستاک» جایزه بخش لباس را از سوی کارگروه مد و لباس معاونت هنری را متعلق به خود کرد.

در بخش موسیقی کلاسیک، جایزه باربد به پیمان سلطانی برای آلبوم «گفت و شنید» و علیرضا مشایخی برای آلبوم «گرند کنسرتو» اهدا شد.

علی جعفری نیز شایسته لوح تقدیر برای نوازندگی ویولن در آلبوم «سفر به خویشتن» شناخته شد.

همچنین یاسمن مشهوری برای نوازندگی ریکوردر در آلبوم «٣٨٣١» لوح تقدیر دریافت کرد.

در بخش موسیقی دستگاهی بی‌کلام، بهزاد رواقی برای آلبوم «درنگ» جایزه «باربد» را از آن خود کرد.

همچنین در این بخش برای آلبوم «روشنا» به بهاره فیاضی لوح تقدیر داده شد.

در بخش موسیقی دستگاهی باکلام، این جایزه به نوید دهقان برای آلبوم «از جان و دل» اهدا شد. او پس از دریافت «باربد» از مسئولان درخواست کرد که «قانون انسانی» کپی‌رایت را تصویب کنند.

جایزه باربد بهترین خوانندگی موسیقی دستگاهی باکلام به مهدی شهسوار برای آلبوم «بیات ترک» تعلق گرفت.

همچنین سیدرضا طباطبایی برای آلبوم «اوجی در آواز مکتب اصفهان» لوح تقدیر دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، اجرای قطعاتی توسط آنسامبل زهی «شهرزاد» ادامه‌دهنده این مراسم بود.

پیش از اهدای جایزه بهترین ناشر، بیانیه‌ای از طرف مجمع صنفی ناشران آثار شنیداری توسط محسن رجب‌پور خوانده شد که متن آن به این شرح بود: «معرفی ناشر برتر از بین ناشران موسیقی و آثار شنیداری و خانواده تولیدکنندگان  آثار موسیقایی به درخواست تولیت جشنواره موسیقی فجر و به دست و انتخاب مجمع صنفی ناشرین آثار شنیداری، به مثابه و در حکم رد امانت به اهل آن تلقی می‌شود.
دو ویژگی بارز و تعیین‌کننده مجمع صنفی ناشرین آثار شنیداری، یعنی شناخت جامع و کامل خانواده تولید و نشر موسیقی  کشور و اشراف دقیق و همه جانبه از روند و آغاز و انجام آفرینش ملموس و عینی اثری موسیقایی، مصداق بارز اهلیت برای سنجه و معرفی برترین‌های این صنف خلاق، هنرمند و زحمتکش است.
شناساندن ناشر برتر، ضمن ادای سپاس و احترام به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان صنعت هنری حوزه نشر، ادای دین و پاسداشت جمع پراکنده هنرمندان برتری است که در خلق قابل دسترس اثری هنری، متحد و یک کلام شده‌اند تا با وجود تمامی سختی‌ها و نابسامانی‌ها و ناسازگاری‌های گاه به گاه و موردی، بهترین محتوای شنیداری را در بسته‌ای فرهنگی و سرشار از ظرافت‌های هنری مرتبط تحت عناوین سرایش، آهنگسازی، خوانش، نوازندگی، ضبط و میکس و مسترینگ، طراحی، چاپ، بسته‌بندی، به دست و دید و گوش مردمی برسانند که شایسته و سزاوار بهترین‌ها هستند که جملگی، بودشان به بودگاری و شرافت هنر است و بس.
مجمع صنفی ناشران موسیقی با توجه به مفاهیم باور داشته خویش که بدان اشارتی رفت و با در نظر گرفتن تمامی موارد کمی و کیفی تاثیرگذار در هنر و صنعت تولید و انتشار، با ایده و هدف تلاش برای بالا بردن کیفیت نشرو تاثیرگذاری بر جریان فرهنگی کشوردر حوزه موسیقی و همچنین اعلان و تعیین مبنا و معیاری برای سنجه برترین‌ها "نشر موسیقی هرمس" با مدیریت رامین صدیقی را به‌عنوان ناشر برتر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر معرفی می‌کند.»

اجرای گروه موسیقی «خنیاگران پنج اقلیم» بخش بعدی این مراسم بود.

اجرای خنیاگران پنج اقلیم

باربد بهترین آهنگسازی بخش موسیقی تلفیقی به حمزه یگانه برای آلبوم «کاهگل» و لوح تقدیر این بخش شایان شکرآبی برای آلبوم «گذر اردیبهشت» تعلق گرفت.

در بخش آهنگسازی پاپ بی‌کلام مهبد شفیع‌نژاد برای آلبوم «سکوت آبی» جایزه باربد را دریافت کرد و آزاده مهدوی‌آزاد برای آلبوم «شانزه‌لیزه» لوح تقدیر تعلق گرفت.

در بخش آهنگسازی پاپ باکلام، این جایزه به اشکان ماهری برای آلبوم «پرگار» داده شد.

در همین بخش باربد بهترین آلبوم پاپ باکلام به محسن چاووشی برای آلبوم «امیر بی‌گزند» داده شد.

کاوه یغمایی نیز برای «منشور» لوح تقدیر بهترین آهنگسازی را دریافت کرد.

باربد بهترین آهنگساز موسیقی ایرانی بی‌کلام به شروین مهاجر برای «کهن کمان» داده شد.

در بخش آهنگسازی بخش موسیقی ایرانی باکلام، مهیار علیزاده برای آلبوم «دخت پری‌وار» برنده باربد شد.

در بخش خوانندگی موسیقی ایرانی باکلام، این جایزه به همایون شجریان برای «خداوندان اسرار» و علیرضا قربانی برای «من عاشق چشمت شدم» تعلق گرفت. البته این دو هنرمند در مراسم حضور نداشتند و اعلام شد که شجریان در ساری کنسرت دارد و قربانی به‌دلیل درگذشت مادر همسرش در اختتامیه شرکت نکرده است.

در این مراسم از محمدرضا شجریان به‌عنوان پهلوان آواز ایران و پدر معنوی موسیقی آوازی یاد و برای او آرزوی سلامتی شد. همچنین با اشاره به این‌که فرهاد فخرالدینی پایه‌گذار ارکستر ملی بوده است، از تلاش‌های او برای این ارکستر تشکر شد.

نقطه پایان اختتامیه سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر، اجرای ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان بود. در این بخش، قطعه «آوار» به‌دلیل وقوع حادثه در ساختمان پلاسکو و چند قطعه به خوانندگی علیرضا افتخاری اجرا شد.

در پایان نیز حکم مدیر سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر برای بار سوم توسط علی مرادخانی - معاون هنری وزارت ارشاد - به نام حمیدرضا نوربخش زده شد.

چه کسانی به اختتامیه آمدند؟

از یک ساعت پیش از آغاز مراسم اختتامیه، بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی پشت درهای تالار وحدت جمع شده بودند و به‌دنبال بلیت می‌گشتند.

امسال برخلاف سال گذشته، فرش قرمزی برای هنرمندان و مهمانان ویژه مراسم اختتامیه پهن نشده بود. از جمله حاضران در این مراسم می‌توان به هوشنگ کامکار، حسین فریدون، وحید تاج، محمد سریر، عباس خوشدل، حجت‌الاسلام مازنی، نوید دهقان، رامین بهنا، مظفر شفیعی، حسین علیشاپور، بابک چمن‌آرا، پویا نیکپور، فرهاد هراتی، فروغ بهمن‌پور، بیژن بیژنی، علی‌اکبر صفی‌پور، پوریا اخواص، ناصر ایزدی، علی رستمیان، فاضل جمشیدی، وارطان ساهاکیان، حمیدرضا عاطفی، علی مرادخانی، فرزاد طالبی، علی حسابی، رضا خرم و آریا عظیمی‌نژاد اشاره کرد. اجرای این مراسم برعهده سیدعباس سجادی بود.

در حاشیه

* در حالی‌ که در طول برگزاری سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر، استندهای تبلیغاتی در سالن‌های اجرا وجود داشتند، اما خبری از استندی با لوگوی جشنواره برای گرفتن عکس یا انجام گفت‌وگوی تصویری وجود نداشت. در اختتامیه نیز هنگامی که مخاطبان منتظر آغاز مراسم بودند، برگزارکنندگان اقدام به قرار دادن استندی با لوگوی جشنواره موسیقی فجر در لابی تالار وحدت کردند.

* در ابتدای مراسم به یاد حادثه‌دیدگان و جان‌باختگان حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، حاضران در تالار وحدت ایستادند و یک دقیقه سکوت کردند.

اجرای ارکستر ملی

این خبر به‌روزرسانی شده است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۹:۴۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95110100423
  • خبرنگار : 71544