با امضای قراردادی در محل وزارت راه‌وشهرسازی انجام شد

تخصیص ۲۰۷ میلیارد تومان برای خرید بنای شاخص دوران صنعتی ایران

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اعلام جزئیات قرارداد خرید کارخانه «ریسباف» اصفهان، گفت: کارخانه «ریسباف» با مساحت ۶۹ هزار مترمربع که اثری شاخص از معماری دوران صنعتی ایران و متعلق به سال ۱۳۱۲ هجری شمسی است، به مبلغ ۲۰۷ میلیارد تومان خریداری شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله غلامی در نشست امضاء قرارداد خرید کارخانه «ریسباف» اصفهان که در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، خرید این مجموعه تاریخی را از اقدامات اساسی در اصفهان نام برد و گفت: با خرید این اثر تاریخی از تخریب آن جلوگیری کرده و به دنبال حفظ آن هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره‌ی جزئیات انتقال آن به وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: مبلغ قرارداد طی پنج مرحله به بانک ملی ایران پرداخت و سند این ملک اول اسفند ماه ۱۳۹۵ به  وزارت راه و شهرسازی تحویل داده  می‌شود. مبلغ این قرارداد از محل مستقلات، دارایی‌ها و نقدینگی موجود پرداخت می‌شود.

بر طبق این گزارش، قرارداد خرید کارخانه «ریسباف» در محل وزارت راه و شهرسازی ما  بین دکتر محمد سعید ایزدی - معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران - و دکترمحمدرضا حسین‌زاده - مدیرعامل بانک ملی ایران - به امضاء رسید.

همچنین وزیر راه و شهرسازی در جلسه امضاء قرارداد خرید مجموعه کارخانه ریسباف اصفهان، با نقد نگاه پروژه‌محور و تجاری در بارگذاری بی‌رویه شهرها و فرآیند توسعه شهری، این روند را مانع دستیابی به ارتقای کیفیت زندگی مردم دانست و اظهار داشت: نتیجه خرید مجموعه تاریخی «ریسباف» اصفهان و حفظ هویت تاریخی این کارخانه، مفهوم «ایجاد زندگی بهتر برای مردم» را تداعی می‌کند.

عباس آخوندی در آغاز سخنانش با تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، عزتمندانه و سرافرازانه و با مظلومیت ما را ترک کردند. کاش همه ما مانند ایشان به اندازه سهم خودمان برای ایران تلاش کنیم، چرا که آنچه که در توان داشت برای ایران انجام داد.

وزیر راه و شهر سازی  در ادامه خرید مجموعه تاریخی کارخانه " ریسباف" را بیشتر از حد یک پروژه و در سطح یک انتخاب تاریخی دانست و  گفت: در صورت غلبه نگاه اقتصادی و پروژه‌محور بر انگیزه‌هایی که منجر به اتفاقی نظیر کارخانه ریسباف اصفهان می‌شود، آنگاه باید برای این اتفاق، سود و ضرر متصور باشیم، ولی در صورتی که نگاه ملی و تاریخی داشته باشیم، موضوع فراتراز یک پروژه خواهد بود.

وی تصریح کرد: با خرید مجموعه ریسباف، به دنبال ساخت یک موزه هنری نیستیم بلکه به اصفهان به عنوان کانون تمدن ایران‌شهری و فرهنگ ایران شهر نگاه می‌کنیم. نتیجه خرید مجموعه «ریسباف» اصفهان و حفظ هویت تاریخی این کارخانه نیز مفهوم «ایجاد زندگی بهتر برای مردم» را تداعی می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با نقد نگاه پروژه‌محور در عرصه توسعه شهری، خاطرنشان کرد: اگر در سرزمینی بارگذاری نامحدود داشته باشیم یعنی به‌دنبال منافع کوتاه‌مدت و سود و تجارت هستیم. با بارگذاری این تعداد جمعیت در شهرها، در واقع به فروش ظرفیت‌های زیستی شهر مانند آب و هوا در مقابل ساخت چند خیابان و پل روی آورده‌ایم. این در حالی است که نیاز است شهرهای ایران را با یک انتخاب تاریخی همزمان با افزایش کیفیت زندگی مردم، ارتقا دهیم. که در این نگاه، پروژه در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد.

آخوندی با تاکید بر بازگشت آگاهانه به ظرفیت‌های طبیعی شهرها، اظهارداشت: همگان برای اقداماتی که انجام می‌دهند، در قبال جامعه، مسئولیت اجتماعی دارند. اعتقاد داریم بافت‌های تاریخی نباید تخریب شود. سیاست وزارت راه و شهرسازی نیز جلوگیری از ادامه تخریب بافت‌های تاریخی و حفاظت از ظرفیت‌های زیست محیطی است. مگر توان طبیعی کلانشهرهای تهران، مشهد، اهواز و اصفهان چقدر است که چند میلیون شهروند از ظرفیت آب و هوای آن بتوانند استفاده کنند و مشکلات زیستی محیطی، کمبود آب و آلودگی هوا نیز به وجود نیاید.

وی در تبیین آنچه که طی سال‌های اخیر تحت عنوان «مسئولیت اجتماعی» از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح می‌شود، ادامه داد: سیستم کار باید قانونی، عقلایی و اقتصادی به همراه مسئوولیت اجتماعی باشد و نباید به طرح‌ها به عنوان یک پروژه صرف نگاه کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته بعدی که در احداث پروژه‌ها و سازه‌ها اهمیت دارد این است که ضمن داشتن حال و هوای ایرانی، متعلق به دوران معاصر باشند؛ همچنین گویای زمان ساخت خود بوده و معرف تفاوت توسعه در زمان‌های مختلف نیز باشد و تفاوت قدید، معاصر و جدید در اثر دیده شود.

 آخوندی در این باره تاکید کرد: وقتی از معماری شهرهای ایرانی صحبت می‌شود، لازم است معاصر بودن آن آشکار باشد.   شایسته است  اکثر سازه‌هایی که در کشور ساخته می‌شود، نه  بصورت فعلی، بلکه  طرحی جدید داشته باشند.

در ادامه این مراسم استاندار اصفهان از راه‌اندازی نخستین موزه اصفهان با نماد ایران معاصر خبر داد و گفت: مجموعه تاریخی  کارخانه «ریسباف» برای احداث نخستین موزه شهر اصفهان با حمایت وزارت راه و شهرسازی و همکاری بانک ملی ایران خریداری شد.

رسول زرگرپور - استاندار اصفهان  - در نشست امضای قرارداد خرید  کارخانه «ریسباف» اصفهان، اظهار کرد: ساخت یک موزه بزرگ در اصفهان یکی از آرزوهای ۲۰ ساله  مردم این شهر بود و مناسبترین مکان برای احداث این موزه، کارخانه ریسباف اصفهان است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن هنر ایرانی اسلامی است، گفت: اصفهان شهر جهانی صنایع‌دستی و خاستگاه ذوق و هنر است و بیش از یک سوم صنایع دستی ایران در اصفهان تولید می‌شود. اصفهان دارای مکتب موسیقی و ادبی خاص خود بوده و هنرمندان زیاد و نام‌آوری را به کشور معرفی کرده است.

زرگر با اشاره به برنامه استانداری برای افزایش گردشگری و کسب رتبه اول  گردشگری در کشور، گفت: اصفهان دارای آثار تاریخی فراوان و اصلوب خاص خود است، ولی متاسفانه شهری که به نصف جهان شهره است، موزه‌ای در شأن این شهر ندارد؛ که این یکی از مطالبات به حق مردم و هنرمندان اصفهانی است.

همچنین در این مراسم امضای قرارداد انتقال مالکیت کارخانه «ریسباف» اصفهان به مساحت ۶۹ هزار و ۳۴ مترمربع مابین وزارت راه و شهرسازی و بانک ملی ایران در محل دفتر وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

قرارداد انتقال مالکیت کارخانه «ریسباف» اصفهان، در حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به امضای محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل  شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و حسین‌زاده مدیرعامل بانک ملی ایران رسید.

با امضای این مبایعه‌نامه، بانک ملی ایران موظف به انتقال سند مالکیت کارخانه ریسباف اصفهان به ارزش دو هزار ۷۳ میلیارد ریال به وزارت راه و شهرسازی شد.

در بند ۵ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، به حفظ کارخانه ریسباف به عنوان یک اثر شاخص از معماری دوران صنعتی ایران تاکید شده است. این کارخانه در سال ۱۳۱۲۰ه. ش توسط «ماکس اتو شونمان» آلمانی در اصفهان طراحی شده و از سال ۱۳۱۴ هجری – شمسی شروع به کار کرده است.

محمدرضا حسین زاده - مدیرعامل بانک ملی ایران - در این نشست گفت: برای خریدکارخانه ریسباف، شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی داوطلب شده بودند و خیلی اصرار به خرید آن داشتند ولی از آنجایی که شهر اصفهان برای ما اهمیت زیادی به عنوان شهر فرهنگ و هنر ایران دارد و ایده‌های وزارت راه و شهرسازی را به تفکرمان در بانک ملی ایران که همان احترام گذاشتن به مردم منطقه است، نزدیک دیدیم و توافقاتی  نیز طی دو سال گذشته حاصل شده بود، مالکیت کارخانه به وزارت راه و شهر سازی منتقل شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۵ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95102515418
  • خبرنگار : 80001