به گزارش ایسنا در حالی که طبق فراخوان سیوپنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر تنها دو بخش رقابتی با عناوین "مسابقه تئاتر بینالملل" (که شامل آثار ایرانی و غیرایرانی میشود) و "مسابقه تئاتر جوانان" درنظر گرفته شده بود، روز گذشته (21 دیماه) دبیر جشنواره فجر اعلام کرد که «برای ایجاد رغبت و شور و نشاط بیشتر در ایام برگزاری، بر حسب شمار متنوع آثار در مرور تئاتر ایران، بخش دیگری با عنوان «مسابقه مرور تئاتر ایران» به رقابت نمایشهای صحنهای دوره سیوپنجم اضافه میشود تا اکثر آثار پذیرفته شده در جشنواره فرصت حضور در بخش رقابتی جشنواره را داشته باشند».
البته این مسئله میتوانست از همان ابتدا به شکلی دیگر در فراخوان مدنظر قرار داده شود. در همین رابطه سعید اسدی در گفتوگویی با ایسنا دربارهی چرایی تغییر فراخوان در آستانهی برگزاری جشنوارهی تئاتر فجر و اینکه به نظر میرسد این تصمیم بیشتر برای به دست آوردن رضایت خاطر جمع بیشتری از تئاتریها است، توضیحاتی را ارائه کرد.
تغییر در فراخوان؛ 10 روز مانده به جشنواره
دبیر جشنوارهی تئاتر فجر ابتدا در پاسخ به این که آیا با اضافه شدن بخش "مسابقه مرور تئاتر ایران" فراخوان جشنواره به طور رسمی تغییر پیدا کرده است؟ بیان کرد: بله این اتفاق افتاد و این تصمیم بنا به شرایطی گرفته شده است. درواقع ورودی ما در بخش صحنهای جشنواره تئاتر فجر از سه طریق نسل نو، مرور تئاتر ایران ( شامل دو بخش استانی و آثار اجرا شدهی سال قبل) و آثار دیگر ملل است و در فراخوان هم قید شده که از بین آثار این سه بخش، تعدادی طبق تقاضای صاحبان آثار و نیز بنا به نظر هیئت انتخاب، برای بخش مسابقه انتخاب میشوند؛ بنابراین الان تقریبا تمام آثار، متقاضی حضور در بخش رقابتی هستند.
اسدی با اشاره به اینکه تمام آثار بخش صحنهای ایرانی جزو "مرور تئاتر ایران" محسوب میشوند و اثر تازهای تولید نشده است، افزود: صاحبان تمام این آثار اشتیاق حضور در بخش رقابتی را داشتند ولی ظرفیت موجود در بخش مسابقه، یعنی مسابقهی بینالملل و مسابقهی جوانان نمیتواند همه را پوشش دهد. براین اساس با ارزیابی کل آثار و توجه به گسترهی ملی و شرایط موجود به این نتیجه رسیدیم که باقی آثار را هم به بخش رقابت وارد کنیم تا این رغبت و اشتیاق برای همه باشد و امیدوارم در آینده شرایطی ایجاد شود که بتوانیم حمایتهای مالی و پرداختهای مالی مناسبتتری برای گروهها در نظر بگیریم تا هم درصد حضور در بخش مسابقه را کنترل کنیم و هم رقابت شکل دیگری پیدا کند.
وی ادامه داد: بیانیهی جدید برای اضافه شدن بخش مسابقه مرور تئاتر ایران تاکید میکند که همچنان دو بخش مسابقهی تئاتر بینالملل و جوانان در جشنواره وجود دارد و یک بخش دیگر هم به عنوان مسابقهی مرور اضافه شده است و در واقع مسابقه، خروجی نهایی جشنواره برای تمام بخشها است.
تغییراتم در جشنواره فجر بنیادین نبوده است
این استاد دانشگاه در پاسخ به این که به نظر میرسد در دوره های گذشته نظم بهتری در تقسیمبندی بخشهای مختلف جشنواره وجود داشت به طوری که دستکم در روزهای نزدیک به جشنواره دچار تغییر نمیشد، اظهار کرد: اینطور نیست، چون باید به این نکته توجه کنیم که جشنواره سه مجرای ورودی برای متقاضیان خود ایجاد کرده است که هر سه مجرا هم شامل آثار اجرا شده در یک سال گذشته هستند که حالا بر اساس شرایطی میتوانند به بخشهای مجزای مسابقه راه پیدا کنند. ضمن اینکه سعی کردیم فرصتی به نسل جوان دهیم تا شرایط ویژهای برای رقابت و عرضهی آثار خود داشته باشند وگرنه تمام آثار میتوانستند در بخش مرور متقاضی باشند.
درخواست گروهها؛ دلیلی برای تغییر فراخوان
اسدی با تاکید بر این که اضافه شدن یک بخش جدید به بخش مسابقه بر اساس درخواست و پیشنهاد خود گروهها و ایجاد اشتیاق و انگیزه بوده است، درباره اینکه آیا این شیوه در دورههای بعد ادامه خواهد داشت یا تغییر میکند؟ گفت: نمیدانم در سال آینده هر کسی در چه موقعیتی خواهد بود، ولی من از وقتی که به جشنو ارهی فجر آمدهام قطعا بخشی از میراث گذشته را نگه داشتهام وتغییراتی که ایجاد شده بنیادین نبوده است، چرا که جشنواره یک تاریخی دارد و از آن زمان تا کنون کار خود را انجام داده ولی به روز کردن آن مانند تمام فستیوالهای دنیا اهمیت خود را دارد؛ به روز کردنی که به طور طبیعی بنیان را تغییر نمیدهد.
دبیر جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: در حال حاضر یک سوال بزرگ این است که اصلا یک جشنوارهی حرفهای بینالمللی مثل جشنواره تئاتر فجر اساسا باید رقابتی باشد یا خیر و از آنجا که ظرفیت روانی و شرایط کاری آنطور که باید در ایران فراهم نیست نمیتوانیم بگوییم که جشنواره رقابتی برگزار نشود، چرا که حتی محدود کردن رقابت در سال گذشته باعث کم شدن اشتیاق شد. ضمن اینکه، این یک حقیقت است که با بودجههای محدود، متقاضیان این رویداد از مزایای جشنواره بهرمند میشوند، اما نه اینقدر که از حضور در جشنواره لذت کافی ببرند.
او در بخش دیگری از این گفتوگو در پاسخ به این که آیا تصور نمیکند تغییر فراخوان جشنواره در فاصلهی کمتر از دو هفته به شروع جشنواره یک امتیاز منفی برای او محسوب شود و این طور به نظر برسد که میخواهد بیشتر صدای نارضایتی و دلخوریها را کم کند؟ گفت: به نظرم این طور نیست، من صراحتا میگویم، دوستانی که چنین نقدی دارند یک ایدهآلی در ذهنشان هست که برای نهادینه کردن آن اول یک حرکت تدریجی لازم است و بعد این که لازم است جنبههای دیگری در کنار آن اصلاح شود.
وی اضافه کرد: بنابراین معتقدم همه چیز، در یک فستیوال خلاصه نمیشود و اینکه فرایند کار ما، فرایند تولید، امکانات گروه و شرایط روانی حاکم بر جامعه در طول سال چطور باشد فاکتورهای تاثیرگذاری هستند، چون ما در یک کنش انسانی قرار داریم و نه یک رابطه مکانیکی پس یک فستیوال ناگریز است با آنها زندگی کند و تصور میکنم این تغییر یک پوئن مثبت برای ما است که اگر اشتباه کرده باشیم باید بدون هیچ گونه نگرانی آن را تصحیح کنیم، کما اینکه اشتباه نکردهایم.
تاوان تصمیماتم را دادهام
اسدی در عین حال گفت: اما این نکته را نباید فراموش کنیم که ظرفیت روانی، اقتصادی و اجتماعی کافی برای اعمال سخت مقرارات به طور کامل وجود ندارد. هر چند خودم شخصا سخت و محکم پای مواردی ایستادهام و تاوان آن را هم به لحاظ روانی دادهام. با این وجود میخواهم فرصتی را ایجاد کنم و فکر میکنم مهترین تغییر ما در جشنواره فجر این بود که این فستیوال از وجه تولیدکنندگی به یک نگاه ارزیابانه به فرایند تولید یک ساله برسد.
او در ادامه اظهار کرد: وقتی این اتفاق میافتد دیگر فقط با تئاترهای حرفهای روبرو نیستم بلکه با گسترهای ملی روبرو میشویم که امکانات کافی ندارند، مثل جوانانی که تازه وارد کارشدهاند و من مسئولیتم را در قبال این گروها در فراخوان لحاظ کردم و سهمی را برایشان در نظر گرفتم. هر چند که معتقدم این روحیه باید در مدیریت کلانی وجود داشته باشد که متناسب با شرایط موجود برنامهریزی کند و در عین حال برای رسیدن به شرایط مطلوبتر تاکتیکها را به صورت مختصر تغییر دهد.
وی همچنین درباره اینکه گفته میشود بسیاری ازجشنوارههای دنیا قوانین مشخصی دارند و این عجیب به نظر میرسد که جشنواره تئاتر فجر درمدت زمان کم باقیمانده تا شروع دچار تغییر میشود گفت: من این جمله را بسیار شنیدهام و این را هم میدانم که بسیاری از کسانی که چنین نظری را درباره جشنوارههای خارجی دارند، اصلا آنها را ندیدهاند. ما یک تصوراتی داریم که خیلی وقتها منطبق بر هویت متنوع جشنوارهها نیست و بهتر است حوزهی دانشگاهی و رسانهای ما پژوهش کنند و دورههای مختلف یک فستیوال را بسنجند، چون هنر دنیا در حال تغییر و تحول است و به همین دلیل موقعیت فعلی را فرصتی برای تبادل تجربه میدانم تا در یک جشن شرکت کنیم.
پیشبینی برای جشنواره تئاتر فجر امسال
اسدی در پایان درباره پیشبینی خود از جشنوارهی امسال و تفاوت آن با سال گذشته هم بیان کرد: بر اساس برنامهریزیهایی که داشتیم تصورم این است که جشنوارهی امسال گامی به جلو خواهد بود، چون مثلا در بخش بینالملل انتخابهای هدفمند و متفاوتی داشتهایم و شیوههای جدیدی از تئاترهای دنیا را ارائه خواهیم، ضمن اینکه حضور نسل جوان و توجه به شهرستانها هم خیلی جدی بوده است.
انتهای پیام