به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرشید مصدقی - سرپرست برنامه بررسی اکتشافی - با اعلام این خبر افزود: با برگزاری جلسات کارشناسی و هماهنگی و نشستهای اداریِ میان پژوهشگاه و مجریان طرحِ راهسازی از مسئولان وزارتی تا نمایندگان پیمانکار و در مکاتبات رسمی، سرانجام اعتبارِ لازم برای آغاز پژوهشهای میدانی تأمین و تخصیص یافت.
به گفتهی مصدقی، پیش از شروع بررسیهای میدانی در دو گزارش مستندِ تفضیلی، وضعیت موجود و در حالِ پیشرفتِ کنارگذرِ جنوب تهران تهیه و تحویل پژوهشکده باستانشناسی شده است.
این باستانشناس افزود: در گزارش نخست با پیوست سوابق بازدیدهای پیشین و ارائه اسناد و خسارتهای تأسف ور به محوطههای باستانی در حاشیه طرحِ راهسازی دیگری در محور ورامین ـ چرمشهر نظر پژوهشکده باستان شناسی به اهمیت اجرای بررسیهای باستانشناختی در محدودهای که آزادراه چرمشهرـ آبیک قرار است در آن ساخته شود و نیز زیانهای ناشی از آغاز و ادامهی طرح عمرانی بدون حضور باستانشناسان جلب شد.
مصدقی که نخستین آشناییهایش با محیط و آثار باستانی ـ تاریخی دشت تهران به سال ۱۳۷۳ برمیگردد، اظهار کرد: از نظر زیستبوم شناختی مسیر ۱۶۰ کیلومتری طرحِ بزرگراهی چرمشهرـ آبیک در بخشی از جنوب و محدودههای رو به جنوب آنچه «شمال مرکز فلات ایران» یا به سخنی «دشت تهران» میخوانیم، در حال اجراست.
این باستان شناس با بیان اینکه هریک از این بخشها به لحاظ تفاوت در رقم و جهتِ عرضِ جغرافیایی و بنا به تغییر نسبی در مقیاسِ طولِ جغرافیایی، وضعیت و تراکم استقراری متفاوت و متأثر از پدیدههای جغرافیایی خاصِ محلی دارند، افزود: اما سیمای کلی و چهرة زیست بومی محدوده مورد بحث با اقلیم خشک و بیابانی خود در واقع دنباله ای است از پدیده طبیعیِ وسیع و شناخته شده موسوم به «دشت کویر» در مرکز نیمه شمالی ایران است
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: نگرش باستانشناسانه به طرح عمرانیِ کنارگذر آزادراهی چرمشهرـ آبیک و عنوان برنامه پژوهشیِ در دستِ اجرا با تمرکز بر محور و محدوده پروژه عمرانی در قالب «بررسی باستان شناختی کرانههای دشت کویر در شمال مرکز فلات ایران» شکل گرفته است.
مصدقی گفت: در اجرای این برنامه پژوهش که از نظر زمانی همزمان با فصلی نامناسب و مواجه با محدودیتهای پیش بینی پذیر و گاه موانع و دشواریهای حل ناشدنی است، ضمن تأمین نیازهای استعلامیِ پروژه عمرانی با دیدگاههای کارشناسی در صدد پاسخ به پرسشهایی مانند وضعیت زیست بومِ محدوده پژوهش، تناسب متقابل زیست بوم و آثار فرهنگی در کنارههای جنوبیِ شمالِ مرکز فلات ایران، برهم کنشهای جغرافیایی، زیستی و فرهنگی میان محدوده پژوهش و نواحی پیوسته و ناپیوسته مجاور با آن، نقش بررسی اکتشافی حاضر در امکانسنجیهای پژوهشی آتیِ شمال مرکز فلاتِ ایران و رویکردهای مکانی زمانی در تغییر نوع و دگرگونی الگوی استقرار در محدوده پژوهش نیز خواهیم بود.
براساس این گزارش، بهمن سال گذشته هیاتی از خبرنگاران و باستان شناسانِ عازم به کاروانسرای مشهورِ دیرگچین به طور اتفاقی متوجه عملیات راه-سازی گستردهای شدند که از کناره غربی آزاد راه قم گرمسار به سوی غرب در جریان بود. پس از این بازدید گروه اعزامی از محلِ اجرای طرحِ عمرانی، اخبار و تحلیلهای علمی و فنی گوناگونی از منظر میراث فرهنگی دربارة موقعیت جغرافیایی، امتداد و قطعات مقرر برای ساختِ کنارگذر جنوب تهران انتشار یافت.
مجوز برنامه بررسی باستان شناختی مسیر آزاده راه چرمشهر ورامین به آبیک قزوین توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
انتهای پیام