ادعای ارتش آزاد سوریه درباره تطابق نداشتن نسخه‌های توافق آتش‌بس بین مخالفان و دولت سوریه

ارتش آزاد سوریه ادعا کرد، توافق آتش بسی که امضا کرده هیچ منطقه یا گروهی را در سوریه مستثنی نکرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، ارتش آزاد سوریه با ادعای اینکه توافق آتش بسی که امضا کرده است، هیچ منطقه یا گروه "انقلابی" را در سوریه مستثنی نکرده است، اعلام کرد، تفاوت‌های ریشه‌ای و زیادی میان نسخه توافق آتش بس امضا شده توسط مخالفان مسلح با نسخه امضا شده توسط نظام سوریه وجود دارد.

ارتش آزاد سوریه ادعا کرد، برخی از نکات اصلی و غیرقابل مذاکره از متن توافق آتش بس که با دولت روسیه امضا کرده، حذف شده است.

ارتش آزاد با ادعای اینکه نظام سوریه به ویژه در حومه دمشق به صورت مکرر آتش بس را نقض کرده است، مدعی شد که ارتش آزاد به آتش بس پایبند است.

در همین حال، خبرنگار شبکه الجزیره در ترکیه اعلام کرد که نسخه‌ای که مخالفان مسلح آن را امضا کرده‌اند، شامل هیچ منطقه‌ای در سوریه یا گروهی از مخالفان نمی‌شود که از توافق آتش بس مستثنی شده باشد و این امر بدین معناست که جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق) شامل این توافق می‌شود این در حالی است که ویتالی چورکین، نماینده روسیه در شورای امنیت اعلام کرده است که این جبهه شامل توافق نمی‌شود.

از سوی دیگر، جبهه النصره اعلام کرد: توافق آتش بس در سوریه به سرنوشت اسد نپرداخته و راه حل سیاسی ارکان نظام را ثابت می‌کند.

در همین حال، جبهه فتح الشام اعلام کرد که به هیچ کس اختیاری در توافق آتش بس نداده است.

حسام الشافعی، سخنگوی جببه فتح الشام اعلام کرد: ما در جلسات حاضر نشدیم و چیزی را امضا نکردیم و به کسی اختیاری را در مورد توافق آتش بس ندادیم. بر کسی پوشیده نیست که چه کسی در امضای این توافق حضور داشت و سرنوشت اسد در این توافق ذکر نشده است و راه حل سیاسی در این توافق درچارچوب بازسازی نظام است.

این در حالی است که گروه اخوان المسلمین از توافق آتش بس استقبال و آن را گامی مهم و مثبت ارزیابی کرده است.

همزمان، الکسی بوشکف، سناتور روسیه مخالفت احرار الشام با طرح آتش‌بس را تحت تاثیر قدرت‌های مخالف با روند صلح در سوریه دانست.

وی اعلام کرد: تحت تاثیر قدرت‌های مخالف با روند صلح در سوریه، گروه احرار الشام با آتش بس مخالفت کرد که نشان می‌دهد بازی کثیف در سوریه هنوز تمام نشده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۱ دی ۱۳۹۵ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95101106725
  • خبرنگار : 71457