کری امروز رویکرد جامع خود را برای از سرگیری روند صلح رو می‌کند

وزارت خارجه آمریکا امروز آنچه "رویکرد جامع" برای از سرگیری مذاکرات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی خوانده را ارائه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، قرار است امروز (چهارشنبه) جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مقر وزارت خارجه این کشور در واشنگتن در جمع مهمانانی از جمله برخی چهره‌های دیپلمات سخنرانی ایراد کرده و در آن آنچه رویکرد جامع برای از سرگیری مذاکرات میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی خوانده می‌شود را با شرح و تفصیل ارائه دهد.

این در حالی است که به تازگی شورای امنیت با ۱۴ رای موافق و یک رای ممتنع آمریکا قطعنامه‌ای مبنی بر توقف شهرک سازی‌ها در اراضی فلسطینی‌ صادر کرد.

در حالی که آمریکا رای ممتنع داد کشورهایی از جمله مالزی، نیوزیلند، سنگال و ونزوئلا به پیش‌نویس این قطعنامه رای مثبت دادند.

این اولین بار از سال ۱۹۷۹ میلادی تاکنون بود که واشنگتن از حق وتوی خود علیه قطعنامه‌ای در محکومیت شهرک سازی‌های اسرائیل استفاده نکرد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت: کری باید به عنوان وزیر امور خارجه رویکرد خود در مورد آنچه مسیر به سوی راه‌حل تشکیل دو کشور است را ارائه کند.

تونر تاکید کرد: آمریکا از روند تحقق صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی شانه خالی نکرده و دو طرف فلسطینی و اسرائیلی نباید از این مساله منصرف شوند.

با وجود آنکه تنها سه هفته از عمر دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا باقی مانده،‌ اما این دولت تاکید کرد که در راستای احیای مذاکرات میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی که در آوریل ۲۰۱۴ متوقف شد، تلاش خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اوباما و کری را به کمک به تنظیم و صدور قطعنامه شماره ۲۳۳۴ که اخیرا تصویب شد، متهم کرد.

اما کری روز سه‌شنبه با رد این اتهامات گفت: هیچ چیزی از قبل تهیه و تنظیم نشده بود و این طرح از سوی آمریکا ارائه نشد.

دولت نتانیاهو روز سه‌شنبه مدعی شد که از برخی منابع عربی به اطلاعاتی دست یافته که ثابت می‌کند دولت اوباما به شکلی موثر در صدور این قطعنامه ضد شهرک سازی‌ها نقش ایفا کرده است.

پیشتر تل‌آویو سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی را احضار کرد و دستور داد اقداماتی دیپلماتیک علیه کشورهایی که از این قطعنامه حمایت کردند، اتخاذ شود.

همچنین دولت نتانیاهو اعلام کرد که هرگز به این قطعنامه عمل نکرده و به شهرک سازی‌های خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۸ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 95100804765
  • خبرنگار : 71496