استقبال فلسطینی، عربی و جهانی از تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی در شورای امنیت

با تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت علیه شهرک سازی‌های اسرائیل علاوه بر گروه‌های فلسطینی کشورهای عربی و دیگر کشورهای جهان به حمایت از این قطعنامه پرداخته و بر لزوم توقف شهرک‌سازی‌ها تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغال از سوی شورای امنیت گفت: تصویب این قطعنامه "سیلی محکمی" به سیاست‌های اسرائیل و محکومیت بین‌المللی شهرک سازی‌ها و حمایت بزرگی از راه‌حل تشکیل دو کشور است.

ابوردینه در ادامه قطعنامه مذکور را حمایت بین‌المللی و کاملی از سیاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مبتنی بر راه‌حل تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی و به پایتختی قدس شرقی و نیز دستیابی به صلحی پایدار و جامع در منطقه دانست.

در قطعنامه‌ای که روز جمعه در شورای امنیت با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید، شهرک سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی‌ها از جمله قدس شرقی غیرقانونی توصیف شده و تاکید شد که این شهرک سازی‌ها نقض آشکار قوانین بین‌المللی و مانعی بزرگ در مسیر تحقق راه‌حل دو کشوری و برقراری صلحی عادلانه است و باید فورا متوقف شود.

گروه‌های مختلف فلسطینی نیز از تصویب این قطعنامه استقبال کردند.

جنبش فتح تصویب قطعنامه مذکور را پیروزی تاریخی برای مردم فلسطین و تمامی آزادگان جهان توصیف کرد و آن را آغازگر مرحله جدیدی از درگیری‌ها دانست.

اسامه القواسمی، سخنگوی جنبش فتح در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: این قطعنامه به منزله تغییری اساسی در موضعگیری شورای امنیت بوده و نشان می‌دهد که درک عمیقی از میزان خطرات سیاست اشغالگری اسرائیل حاصل شده است.

جنبش مقاومت اسلامی(حماس) نیز از کشورهایی که از این قطعنامه حمایت کردند، تقدیر کرد.

حازم قاسم، سخنگوی حماس بر لزوم تبدیل این قطعنامه به گام‌هایی عملی نه فقط برای توقف شهرک سازی‌ها بلکه برای برچیدن اشغالگری و تمامی ملزومات آن تاکید کرد.

حماس در ادامه تاکید کرد که فلسطینی‌ها به حق خود در مقابله با شهرک سازی‌ها و مقاومت در برابر آن با تمامی اشکال و مبارزه با اقدامات متجاوزانه شهرک نشین‌ها ادامه می‌دهند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس ضمن استقبال از تصویب این قطعنامه در شورای امنیت، آن را تحولی بزرگ در موضع جامعه بین المللی در مسیر حمایت از مساله فلسطین دانست و خواستار حمایت هرچه بیشتر از مساله عادلانه فلسطین و تلاش برای پایان اشغال فلسطین شد.

عزت رشق از رهبران حماس تصویب قطعنامه مذکور را دستاوردی بزرگ برای ملت و مساله عادلانه فلسطین خواند و از تمامی کشورهایی که به آن رای مثبت دادند، تقدیر و تشکر کرد.

جهاد اسلامی هم تاکید کرد که تصویب این قطعنامه یعنی محکومیت شدید سیاست‌های تجاوزکارانه و توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی و پیروزی معنوی ملت فلسطین.

جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‌ای قطعنامه مذکور را پیروزی برای مساله فلسطین دانست و اعلام کرد: قطعنامه شورای امنیت به منزله محکومیت آشکار سیاست‌های اشغالگری است در حال حاضر رویکری عمومی و بین‌المللی علیه اسرائیل و سیاست‌هایش ایجاد شده است و تحریم و پیگیری جرائم اسرائیل در تمامی محافل بین‌المللی ممکن شده است.

صائب عریقات،‌ دبیرکل کمیته اجرائی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) نیز قطعنامه شورای امنیت را مهمترین اسناد صادر شده از سوی این شورا توصیف کرد و در گفت‌وگویی با تلویزیون فلسطین اظهار داشت: این قطعنامه به منزله اتفاق نظری بین‌المللی در این مورد است که امنیت و صلح هرگز با شهرک سازی‌ها، کشتار، محاصره، تروریسم و مسدود کردن مسیرها محقق نخواهد شد بلکه تنها با پایان یافتن اشغالگری، تشکیل کشور فلسطین و برطرف کردن تمامی مشکلات موجود محقق خواهد شد.

جمال الشوبکی، سفیر فلسطین در اتحادیه عرب نیز این قطعنامه را تاریخی خواند و گفت: اسرائیل براساس این اتفاق نظر بین‌المللی ملزم به اجرای قطعنامه است.

همچنین به دنبال تصویب این قطعنامه در نقاط مختلف فلسطین و نیز در نزدیکی کرانه باختری جشن‌هایی برگزار شد و فلسطینی‌ها روز تصویب این قطعنامه را "روز پیروزی" خواندند.

در سطح کشورهای عربی نیز محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر ضمن استقبال از تصویب این قطعنامه ابراز امیدواری کرد که قطعنامه مذکور گامی جدی در مسیر تحقق صلحی عادلانه و همه جانبه برای مردم فلسطین بوده و به تقویت امنیت و صلح در منطقه کمک کند.

وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور گفت: شهرک سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی‌ها با قوانین بین‌المللی به ویژه کنوانسیون چهارم ژنو تناقض دارد.

محمد المومنی، سخنگوی دولت اردن نیز تصویب این قطعنامه را تاریخی خواند و گفت: تصویب این قطعنامه با اتفاق آراء اعضای شورای امنیت و رای ممتنع یک عضو (آمریکا) نشان می‌دهد که جامعه جهانی از یک سو معتقد به قانونی نبودن شهرک سازی‌هاست و از سوی دیگر حقوق مردم فلسطین را تایید می‌کند.

مرزوق الغانم، رئیس پارلمان کویت نیز اقدام اخیر شورای امنیت را گامی در مسیر درست توصیف کرد.

سعد حریری، نخست وزیر لبنان نیز از تصویب قطعنامه مذکور استقبال کرد.

مشعل بن فهم السلمی، رئیس پارلمان عربی در بیانیه‌ای با استقبال از تصویب این قطعنامه تاکید کرد که شهرک‌سازی‌های اسرائیل نقض آشکار قوانین بین‌المللی و مانعی در مسیر اجرای راه حل تشکیل دو کشور است.

السلمی افزود: این قطعنامه گامی مهم در مسیر بازگرداندن حقوق مردم مظلوم فلسطین بوده و در واقع مبارزات آنها اکنون در حال نتیجه دادن است.

رئیس پارلمان عربی در ادامه شورای امنیت را به اعمال فشار بر اسرائیل جهت عمل به این قطعنامه و سایر قطعنامه‌های بین‌المللی دعوت کرد تا به این ترتیب حقوق سلب شده فلسطینی‌ها به آنها بازگردانده شود و آنها بتوانند کشور مستقل خود را به پایتختی قدس شریف تشکیل دهند.

‌احمد ابو الغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز با استقبال از اقدام شورای امنیت در تصویب قطعنامه‌ای ضد اسرائیلی تاکید کرد:‌ این قطعنامه نشان‌دهنده میزان حمایت جامعه جهانی از مبارزات تاریخی مردم فلسطین جهت دستیابی به حقوق مشروع‌شان از جمله تشکیل کشور مستقل فلسطین است.

ابوالغیط ابراز امیدواری کرد که این قطعنامه موجب شود در مراحل آتی شاهد افزایش رایزنی‌ها برای اجبار طرف اسرائیلی به پایبندی به این قطعنامه و نیز سایر قطعنامه‌های بین المللی مربوط به پایان یافتن اشغالگری و دستیابی به راه‌حلی جامع و عادلانه برای مساله فلسطین باشیم.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه درباره کنفرانس بین‌المللی که پاریس اعلام کرده قصد دارد در ماه دسامبر با هدف احیای روند سازش مسالمت‌آمیز برگزار کند، گفت:‌ این کنفرانس می‌تواند گامی مهم در این مسیر باشد.

سفیر مالزی هم عنوان کرد که شورای امنیت از ۳۶ سال قبل هیچ واکنش و قطعنامه ای در محکومیت شهرک سازی غیرقانونی اسرائیل نداشته است و اکنون وقت آن رسیده که کلیه فعالیت‌های شهرک سازی محکوم شود.

همچنین سفیر مصر تاکید کرد که چهار کشور ارائه کننده پیش نویس قطعنامه محکومیت شهرک سازی، با این اقدام خود مانع مشارکت طرف‌های مختلف برای حل مساله فلسطین می‌شوند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل هم از تصویب قطعنامه‌ای علیه شهرک سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی‌ها استقبال کرد.

جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا نیز این قطعنامه را در راستای محکومیت فعالیت‌های شهرک سازی‌ و اقدامات فتنه انگیز اسرائیل دانست.

وی از اسرائیلی و فلسطینی‌ها خواست تلاش کنند و فرصتی برای تشکیل دو کشور ایجاد کنند.

نشست روز جمعه شورای امنیت از این جهت که آمریکا از حق وتوی خود استفاده نکرده و رای ممتنع داد، جلسه‌ای تاریخی محسوب می‌شود.

کاخ سفید امروز (شنبه) با انتشار بیانیه‌ای سعی کرد رای ممتنع خود در نشست شورای امنیت را توجیه کند.

در این بیانیه کاخ سفید با دفاع از تصمیم خود برای دادن رای ممتنع اعلام کرد: گسترش فوری فعالیت‌های شهرک سازی ‌راه‌حل تشکیل دو کشور را به خطر می‌اندازد.

رای ممتنع آمریکا در این نشست موجب شد که شورای امنیت قطعنامه‌ای را به تصویب برساند که در آن توقف فوری شهرک سازی‌ها در اراضی فلسطینی‌ها خواسته شده است.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید نیز با رد انتقادات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در مورد رای ممتنع این کشور در نشست روز جمعه شورای امنیت گفت: باراک اوباما تا بیستم ژانویه به گزارش ایسنا، به نقل از آمریکا است.

ترامپ در واکنش به رای ممتنع آمریکا در این نشست و در نهایت تصویب قطعنامه مذکور با انتشار توئیتی گفت: پس از ورودم به کاخ سفید شرایط در سازمان ملل متفاوت خواهد بود.

پل راین، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و سناتور جان مک‌کین، جمهوری خواه آمریکایی تصمیم دولت اوباما در دادن رای ممتنع را محکوم کردند.

راین در بیانیه‌ای این اقدام دولت اوباما را "اقدامی قطعا شرم‌آور" و "ضربه به صلح" توصیف کرد.

مک‌کین نیز گفت: این اقدام، آمریکا را همدست این حمله وحشتناک علیه اسرائیل می‌کند.

خورخه والرو، نماینده ونزوئلا در شورای امنیت نیز با اشاره به اینکه شهرک سازی‌ها روند تحقق صلح در منطقه را تهدید می‌کند، گفت: شهرک سازی‌ها بزرگترین تهدید برای راه‌حل تشکیل دو کشور است.

وی افزود:‌ کشورهایی که از این قطعنامه حمایت می‌کنند از مناطق مختلف جهان هستند و همه این کشورها در اینکه شهرک سازی‌های غیرقانونی روند صلح را مختل ساخته اتفاق نظر دارند.

در مقابل طرف اسرائیلی با صدور بیانیه‌های شدید اللحنی علیه آمریکا اعتراض خود را اعلام کرد.

یکی از نزدیکان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت: آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۴ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 95100401640
  • خبرنگار : 71496