به گزارش ایسنا، سید مصطفی ابطحی دربارهی رقابت میان شبکهی نمایش خانگی و تلویزیون در سریالسازی نیز معتقد است «روند اتفاق افتاده موجب رشد و بلوغ نمایش خانگی شده و به هیچوجه این روند قابل توقف نیست» و سیاست مؤسسه نیز تشویق تهیهکنندکان برای حضور در این حوزه است.
راهکاری برای ارتقای کیفیت فیلمهای ویدئویی
سیدمصطفی ابطحی که با خبرنگار ایسنا در حاشیهی جشنوارهی فیلم یاس در رامسر گفتوگو میکرد، دربارهی اثرگذاری این جشنواره بر حوزهی فیلمهای ویدئویی، با اشاره به رشد سالهای اخیر نمایش خانگی گفت: ما با افتخار برای نمایش خانگی و به احترام فعالان این عرصه موظفیم این جشنواره را برپا کنیم و از این راه از کسانی که به این عرصه ورود کردهاند ستایش کنیم.
او ادامه داد: نمایش خانگی حوزهای پرمخاطب، جدی و اثرگذار در حوزهی فرهنگ و اقتصاد است. فیلمهای نمایش خانگی برای خانوادهها ساخته میشود پس این فیلمها باید از چنان ساخت قوی، تنوع مضمونی و جذابیتی برخوردار باشد که ساعات خوبی را برای خانوادهها رقم بزند.
دبیر «چهارمین جشنوارهی بینالمللی فیلمهای ویدئویی یاس» با بیان اینکه در هر جشنوارهای تجربیاتی کسب میشود و در دورههای بعدی بر اساس آن تجربهها تلاش میشود جشنواره از شکوه بیشتری برخوردار باشد، دربارهی اثرگذاری این جشنواره بر تولیدات ویدئویی اظهار کرد: در سال جاری توانستیم با رایزنی با سازمان سینمایی دوستان سازمان را به این جمعبندی برسانیم که علاوه بر ممیزی محتوایی در این حوزه، فیلمها را ممیزی کیفی هم کنند و اجازهی تولید فیلمنامههای ضعیف را ندهند تا تولیدات جذاب و مطلوبی داشته باشیم. داوران این دوره هم به من گفتند که در مقایسه با دورههای قبل این رشد مشهود است و طبیعتاً باید دورهی بعدی بهتر از این باشد.
روند سریالسازی نمایش خانگی قابل توقف نیست
مدیرعامل مؤسسه رسانههای تصویری ورود سریالهای شبکهی نمایش خانگی به جشنواره را کاری «ابتکاری» عنوان کرد و گفت: در این دوره توانستیم تمام سریالهایی را که تاکنون تولید شدهاند، مورد ارزیابی و داوری قرار دهیم و در اختتامیه در بخشهای کارگردانی، تهیهکنندگی، فیلمنامه و بازیگری زن و مرد این سریالها تجلیل کردیم.
او دربارهی وجود رقابت میان شبکهی نمایش خانگی و تلویزیون در عرصهی سریالسازی نیز مطرح کرد: ما روند اتفاق افتاده را روندی میدانیم که موجب رشد و بلوغ نمایش خانگی شده و به هیچوجه این روند قابل توقف نیست و سیاست ما نیز تشویق تهیهکنندگان برای حضور در این حوزه است و تهیهکنندگان این سریالها هم به این جمعبندی رسیدهاند که نمایش خانگی عرصهی مناسبی برای تولید است. اخیراً بسیاری از شرکتهایی که با مؤسسهی رسانههای تصویری کار میکنند، هم تصمیم گرفتهاند که وارد سریالسازی شوند و ما هم استقبال میکنیم و حتماً از آنها حمایت خواهیم کرد. البته رویکرد ما تضعیف رسانههای دیگر نیست و هرقدر بتوانیم به صداوسیما کمک میکنیم و ارتقای صداوسیما آرزوی ماست تا مردم با اعتمادی که به این رسانه دارند پای برنامههای آن بنشینند.
دبیر جشنواره یاس دربارهی چگونگی حمایت مؤسسهی رسانههای تصویری از فیلمسازان عرصهی ویدئو برای تولید آثار مطلوب اظهار کرد: من تفاوت چندانی بین فیلمهای ویدئویی و سینمایی قائل نیستم. اما به هر ترتیب برخی این تفاوت را قائل میشوند درحالی که شاید این تفاوت تنها در پروانهی ساخت موضوعیت داشته باشد. حمایت ما از آثار ویدئویی میتواند از طریق پرداخت وام یا مشارکت در ساخت باشد و یا اینکه دیویدی آنها را بخریم یا رایت VOD آنها را به شرکتهایی که با ما قرارداد دارند بفروشیم؛ موارد مختلفی برای حمایت داریم و کسی را بدون حمایت رها نخواهیم کرد.
ابطحی دربارهی بازگشت سرمایهی فیلمهای ویدئویی و رونق بازار نمایش خانگی نیز گفت: حتما اگر فیلم تولید شده از جذابیت بیشتری برخوردار باشد و در دل مخاطب بنشیند، بازگشت اقتصادی بسیار خوبی خواهد داشت. تجربهی سریال اخیر نمایش خانگی نشان داد که اگر ما اثر مطلوب و با کیفیتی بسازیم، سودآوری بسیار خوبی خواهد داشت.
کارهای «ابتکاری» یاس چهارم
مدیرعامل مؤسسهی رسانههای تصویری با بیان اینکه در این دورهی جشنواره یاس، کارهای ابتکاری کردهایم، به ساخت دستگاههای سینمای سیار در این مؤسسه اشاره کرد و دربارهی استفاده از این تکنولوژی در جشنواره یاس نیز گفت: سینماهای سیار در این دوره در شهرهای مختلف مازندران نصب شد و مردم از این طریق فیلمهای جشنواره را دیدند. این فرصت جدیدی بود که ما ایجاد کردیم و افرادی که تا به حال در شهر سکونتشان به سینما نرفته بودند، از این طریق توانستند روی پردههای با کیفیت سینمای سیار، فیلمهایی با کیفیت ببینند و خوشحالیم که عدالت فرهنگی در این جشنواره تا حدی برقرار شد.
او استفاده از فضای اینترنت را دیگر کار ابتکاری این دوره از جشنواره دانست و افزود: با توجه به استفادهی جوانان از اینترنت، اپلیکیشنی طراحی کردیم که افراد بتوانند روی دستگاههای خودشان نصب کنند و در جریان مسائل جشنواره قرار بگیرند. همچنین سازوکاری فراهم کردیم که بینندگان به محض ورود به سینما از طریق بلوتوث در جریان برنامههای جشنواره قرار بگیرند و یک نظرسنجی اینترنتی هم انجام دادیم که در روز پایانی جشنواره بر این اساس بهترین فیلم از نگاه مردم را هم معرفی کردیم.
دبیر جشنوارهی یاس برگزاری کارگاههای آموزشی در این جشنواره را از دیگر ویژگیهای این دوره دانست و گفت: ما معتقدیم جشنواره فقط برای دیدن فیلم نیست بلکه برای آموزش نیروهای جدید و آیندهدار نیز هست. این کارگاهها در حوزههای مختلفی برگزار شد و فیلمسازان تجربیات خود را با جوانان درمیان گذاشتند که با استقبال خوبی هم مواجه شد.
ابطحی با بیان اینکه با این اقدامات توانستیم جشنواره را چندگام جلوتر ببریم افزود: امیدواریم که در سالهای آینده هم بتوانیم ابتکارات دیگری داشته باشیم تا هنرمندان و کسانی که از تهران به اینجا میآیند، روزهای خوشی را سپری کنند و تجربهی خوبی برای مردم شهر باشد و مردم بدانند جشنواره نام شهرشان را جهانی میکند. مدیران شهر باید بدانند که ما با این جشنواره شهرشان را به نام فرهنگ و هنر زینت میبخشیم و شهرشان با برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم یاس جهانی میشود. برای این کار همه باید آمادگی و همراهی لازم را داشته باشند تا در سالهای بعد در کنار این جشنواره اتفاقات فرهنگی دیگری را هم شاهد باشیم.
توضیحاتی دربارهی مکان، زمان و رویکرد جشنوارهی «یاس»
وی با بیان اینکه رامسر میتواند علاوه بر جاذبههای طبیعی و گردشگری جاذبهی سینمایی هم پیدا کند، اظهار کرد: امیدواریم در آینده سینماها و اماکن فرهنگی جدید در این شهر ایجاد شود؛ سینماگران هم میتوانند لوکیشنهای خود را در این شهر انتخاب کنند و از علاقهمندان بومی هم استفاده کنند و کمکم رونق سینمایی در این شهر پدیدار شود.
ابطحی دربارهی دور شدن جشنواره یاس از حالت محفلی و افزایش استقبال مردم از این جشنواره نیز گفت: برگزاری کارگاههای آموزشی در کاخ جشنواره و دانشگاههای شهر و حضور جوانان نشانگر این بود که مشارکت مردمی بالا بود. همچنین نصب سینماهای سیار در شهرهای مختلف هم پای مردم را برای نخستینبار به سینما و فیلمهای جشنواره باز کرد و سالنهای در بعضی از شهرها پُر میشد و با توجه به اینکه برای اولینبار این اتفاق میافتاد، استقبال خوب بود.
جشنوارهی سال آینده یاس هم در رامسر برگزار میشود؟
او درپاسخ به اینکه باتوجه به هزینههای بالای برگزاری جشنواره در رامسر آیا دورههای بعد هم در این شهر برگزار خواهد شد؟ گفت: توجه ما در مؤسسهی رسانههای تصویری به منافع و مصالح مؤسسه است. اگر مصلحت ایجاب کند که جشنواره پنجم در رامسر برگزار شود، تردید نخواهیم کرد. اما اگر ارزیابی کارشناسان چیز دیگری باشد موضوع قابل گفتوگو خواهد بود. امیدوارم تجربهی ما در برگزاری جشنواره در خارج از تهران تجربهی موفقی باشد که هم عدالت فرهنگی را به وجود بیاورد و هم شهروندان غیر تهرانی بتوانند برگزار کنندهی جشنوارههایی در قامت بینالمللی باشند.
وی دربارهی شعار یا رویکرد اصلی جشنوارهی یاس نیز تأکید کرد: البته نه به عنوان شعار ولی به داوران و هیئت انتخاب گفته بودم که رویکرد ما در این جشنواره تحکیم خانواده و صیانت از نهاد خانواده است و باید فیلمها را بر این اساس انتخاب کنیم. سعی میکنیم در دورههای بعدی هم نشاط اجتماعی و صیانت از کیان خانواده محور اصلی ما باشد و این موضوع آنقدر ارزش دارد که دورههای مختلف جشنواره را با این موضوع زینت بدهیم.
چرا تاریخ برگزاری جشنواره یاس تغییر کرد؟
سید مصطفی ابطحی دربارهی تغییر زمان برگزاری جشنواره نیز گفت: معتقدم جشنواره باید زمان ثابتی داشته باشد ولی مشکلاتی وجود داشت که ما را به این جمعبندی رساند که جشنواره را در این تاریخ برگزار کنیم؛ در تابستان مسافران زیاد هستند و حجم ترافیک بالاست و نمیشد جشنواره را برگزار کنیم. از طرفی مهرماه هم مصادف با محرم و صفر بود و امکان برگزاری جشنواره وجود نداشت و زیرساختها هم آماده نبود. ما هم نخواستیم جشنواره را برگزار نکنیم چون امیدی در دل فیلمسازان حوزهی نمایش خانگی ایجاد شده بود و من به خودم اجازه ندادم که این امید را به ناامیدی تبدیل کنم؛ مجموعهی این قضایا موجب شد که جشنواره در این زمان برگزار شود و اگر فرصتی اجاد شود، میتوانیم زمان جشنواره را ثابت کنیم.
انتهای پیام