به گزارش ایسنا، محسن پورسید آقایی مدیرعامل سابق شرکت راهآهن در جریان مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل جدید راهآهن در رابطه با ماجرای استعفای خود توضیحاتی ارائه کرد.
آنطور که پورسید آقایی عنوان کرد: با توجه به جریان پیش آمده در حادثه تصادف قطار ایستگاه هفتخوان سمنان که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان شد، وزیر راه و شهرسازی متن استعفای خود را آماده کرده بود که به رئیس جمهوری تقدیم کند، اما با توجه به اینکه مسئولیت اصلی و مستقیم این حادثه به پورسید آقایی مربوط میشده در نتیجه از وزیر خواسته تا وی از اعلام استعفا خودداری کرده و مدیرعامل راهآهن در این باره اقدام کند.
وی با بیان اینکه وقتی صحبت از آغاز انقلاب ریلی مطرح شد، تمام بخشهای این صنعت کار خود را با شدت بسیار زیادی ادامه دادند، تصریح کرد: در طول این سالها بحث استفاده از ظرفیت حداکثری در بخش باری و مسافری، بهبود شرایط زیرساختها و تلاش برای افزایش سرعت قطار اصلیترین برنامههایی بوده که اجرای آنها کلید خورده و به سرانجام رسیده است.
مدیرعامل سابق شرکت راهآهن دربارهی وضعیت خط ریلی تهران – مشهد نیز گفت: با توجه به اهمیتی که این مسیر داشت در طول سالهای گذشته چند طرح بزرگ توسعهای در این محور اجرایی شده است. از تبدیل سوزن به سوزنهای بتنی گرفته تا افزایش سرعت قطارها، کاهش زمان حرکت قطار از مبدا و تراکبندی دقیق بخش اصلی این برنامهریزی به حساب میآید.
پورسید آقایی ادامه داد: در چنین چارچوبی قطعا باید ریسک بهکارگیری سیاستهای جدید را پذیرفت. ما اگر میخواستیم طبق روال سالهای گذشته عمل کنیم و همچنان حرکت قطارها براساس نگاه سنتی انجام شود، قطعا شدت حادثه اخیر کاهش مییافت، اما توسعه راهآهن نیز بار دیگر با تعویق روبهرو میشد.
وی با بیان اینکه اشتباه انسانی در تمام سیستمهای راهآهن حتی در کشورهای توسعه یافته جهان نیز به چشم میخورد، اظهار کرد: متاسفانه این اشتباه انسانی باعث شد بسیاری از تحولات مثبتی که در طول این دوره اتفاق افتاده نادیده گرفته شود. من از تصمیمهایی که درباره افزایش سرعت حرکت قطارها گرفته شده دفاع میکنم و هرچند این حادثه تلخ ضربه محکمی به ما وارد کرد، اما قطعا مسیری که حرکت در آن را آغاز کردهایم ادامه خواهد یافت.
مدیر عامل سابق شرکت راهآهن با انتقاد از نادیده گرفته شدن اخلاق در انتقادهایی که نسبت به عملکرد راهآهن صورت گرفته، عنوان کرد: قطعا مدیران مسوول عملکرد کارکنان خود هستند و وقتی یک سیستم با اشتباه مواجه میشود حداقل پاسخگویی یک مدیر پذیرش این اتفاق و کنار رفتن از سمت خود خواهد بود، اما سوال من اینجاست که چرا جامعه ما تا این حد سیاستزده شده و از اخلاق اسلامی فاصله گرفته است. اینکه عدهای سعی کردهاند با زیرسوال بردن سیستم کل عملکرد راهآهن را با اما و اگر مواجه کند، قطعا درست نیست.
پورسید آقایی با اشاره به استعفای خود توضیح داد: ادامه حضور من در راهآهن میتوانست هجمهها نسبت به این مجموعه را افزایش دهد و در شرایطی که حملونقل ریلی خود را آماده کرده تا مسیر توسعه را با سرعت و قدرت بیشتری دنبال کند، قطعا فشارهایی که علیه من به وجود میآمد مانع از برخی از کارها میشد. از اینرو من کنار رفتم تا راهآهن به وظایف و مسوولیتهای خود بدون هجمه عمل کند.
انتهای پیام