پیش از این، فواد توحیدی درباره وضعیت موزه سازهای سنتی کرمان به ایسنا گفته بود: زیرنویس سازها در موزه اشتباه است، زیرِ سازهایی که من، برادرم و افرادی که سازهایشان را اهدا کردهاند یا بهصورت امانی در اختیار موزه قرار دادهایم، عنوان خریداریشده درج شده، با آنکه ما بارها اعلام کردهایم، با شرایط موجود راضی نیستیم سازهایمان در اختیار موزه باشد. بسیاری از سازها در انبار شکسته و پوست برخی از آنها پاره شده است. من این موضوع را از نزدیک دیدم، ولی اجازه عکسبرداری از انبار را به من ندادند.
او با اعتقاد به اینکه موزه سازهای سنتی کرمان وضعیت وحشتناکی دارد، اظهار کرد: هر سازی را که به نظرشان ظاهر خوبی داشته است، داخل ویترین گذاشتهاند و هر سازی را که قدمت بیشتری دارد، یا بدوی است، داخل انبار گذاشتهاند! من با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صحبت کردم و جلسهای گذاشتیم. او نیز کار را به اطرافیان واگذار کرد، اما اطرافیان اصلا جوابگو نیستند.
در اینباره، حمید روحی - معاون میراث فرهنگی استان کرمان - به ایسنا گفت: آقای توحیدی یکسری ساز را بهصورت امانی به موزه تحویل داده است. او در مقطعی این اشیا را چندبار پس گرفته و به تهران برده و در چند نمایشگاه ارائه داده و پس از مدتی این اشیا را دوباره بازگردانده است. موزه سازهای سنتی کرمان یک موزه تخصصی است که مشاوره و طراحی آن زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرا شده است.
او ادامه داد: چون موزه سازهای سنتی فعال است، یک کارشناس متخصص در این حوزه میتواند از آن دیدن و شرایط نگهداری آثار را بررسی کند. حتی اگر لازم باشد میتوانم ترتیبی دهم تا خبرنگارها از سازهایی که آقای توحیدی به موزه تحویل داده، عکس بگیرند. هرگاه صحبت از تار میشود شاید تصور کنید که پای یک تار یا سهتار آنچنانی در میان است، در حالی که این سازها بهجز سازهای معمولی، چیز دیگری نیستند.
معاون میراث فرهنگی کرمان اظهار کرد: طی تغییر و تحولاتی که در معاونت میراث فرهنگی کرمان اتفاق افتاد، آقای توحیدی یکماه قبل به اداره میراث فرهنگی آمد و گِلههای خود را درباره این موضوع مطرح کرد و گفت، توضیحاتی که در کنار سازها نوشته شده، اشتباه است. ما نیز دستور پیگیری این موضوع را دادیم، البته اشتباهی در کار نبود. او مدعی بود چون سازها از مجموعه خصوصی گرفته شدهاند، باید اسم مجموعهدار به زیرنویسها اضافه شود. بعد از اینکه ما این موضوع را از سازمان استعلام کردیم، اعلام کردند که زیرنویس هر سازی که فروخته شده، مشکلی ندارد، اما باید اسم مجموعهدار در سازهایی که بهصورت امانی در اختیار موزه قرار گرفتهاند، ذکر شود.
روحی بیان کرد: بعد از اینکه آقای توحیدی با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان ملاقات کرد، آقای وفایی دستور پیگیری این موضوع را داد. من نیز درخواست کردم که این موضوع بهصورت مکتوب ابلاغ شود که ساختار شکلی واگذاری به درستی اجرا شود. متاسفانه صورتجلسههای برگشت اشیا، ساختار، بخشنامهها و قانون را نداشتیم. بنابراین از همکارانم خواستم که از طریق اداره کل موزههای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور این موضوع پیگیری شود تا ساختار شکلگیری و برگشت قانونی اشیا درست باشد.
او با بیان اینکه آقای توحیدی چند روز پیش، تلفنی با من صحبت کرد، گفت: قطعا در این مدت کوتاه، اتفاق خاصی نمیتواند بیفتد. با این وجود، دستور پیگیری عودت چند قلم شیای را که او بهصورت امانی در اختیار سازمان گذاشته است، دادهام. با وجود ارسال نشدن نامه مکتوب در این زمینه، من از مسوول امور موزهها خواستم صورتجلسه تغییر و تحول اشیای امانی و عودت آنها به بخش خصوصی را دنبال کند. حساسیتی در این زمینه وجود ندارد و اشیایی را که امانت باشد برمیگردانیم.
معاون میراث فرهنگی استان کرمان درباره ادعای توحیدی مبنی بر اینکه برخی سازها در انبار موزه شکسته یا پوست آنها پاره شده است، اظهار کرد: من این موضوع را تکذیب میکنم. آقای توحیدی در مقطعی اشیا را به موزه تحویل داده است. دو سال قبل این اشیا برای نمایش در نمایشگاهی به او برگشت داده و پس از مدتی دوباره به موزه برگردانده شد. این در حالی است که باید در هر کدام از این مراحل، از اشیا عکاسی و صورتجلسهای از آن تهیه میشد.
روحی با بیان اینکه چون این اشیا امانی بودند، این پروسه اتفاق نیفتاد، ادامه داد: در سازمان میراث فرهنگی هنگامی که اشیایی برای نمایش در موزههای دیگر انتخاب شوند، به انجام یک پروسه قانونی نیاز دارند؛ اما برای اشیایی که آقای توحیدی چندبار آنها را تحویل گرفته، این مراحل طی نشده است. من که پنجماه است بهعنوان معاون میراث فرهنگی فعالیت میکنم، پس از بررسی این موضوع، متوجه نحوهی تحویل و باز پس گرفتن این اشیا نشدم. مشخص نیست این اشیا به چه صورتی حمل شدهاند و آیا در این جابهجاییها اتفاقی برای اشیا افتاده است یا خیر.
معاون میراث فرهنگی استان کرمان با بیان اینکه باغ - موزه هرندی یک ساختمان دو طبقه است که فقط بخش همکف آن به موزه سازهای سنتی اختصاص داده شده است، گفت: فضای طبقهی دوم عمارت باغ - موزه هرندی متعلق به موزه باستانشناسی است و ارزش اشیای طبقه دوم به مراتب بیشتر است. بنابراین میطلبید که یک متخصص باستانشناسی مسوول کل موزه باشد. موزهای که دو بخش دارد، نمیتواند دو مسوول داشته باشد. همچنین تمام اقدامات صورتگرفته در موزه از ساخت ویترین، تعمیر و نگهداری سازها، توسط افراد کاملا متخصص انجام شده است.
روحی همچنین درباره کنترل دمای موزه سازهای سنتی کرمان، اظهار کرد: تمام موزههای کرمان مشکلاتی دارند، بویژه موزههایی که در بناهای تاریخی وجود دارند. بزرگترین معضل موزههایی که در این بناها هستند، سیستم سرمایشی و گرمایشی آنهاست. متاسفانه باغ - موزه هرندی، موزه مردمشناسی، حمام گنجعلی خان و موزه سکه که در بناهای تاریخی هستند، این مشکل را دارند.
معاون میراث فرهنگی استان کرمان توضیح داد: یکی از مشکلات ما، الحاق سیستم گرمایش و سرمایشی به مجموعه است، این الحاقات به هر دلیلی میتواند تاثیراتی در هویت معماری یک اثر بگذارد. خوشبختانه طرح جامعی در اینباره تهیه کردهایم. برای باغ هرندی هم سیستمی طراحی شده، اما بهدلیل تولید سر و صدا برای همسایهها و اعتراض آنها، مجبور شدیم آن را قطع کنیم. از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کردیم اعتباری را به این کار اختصاص دهد تا بتوانیم مشاوره بگیریم که در کنار تاسیسات گرمایشی و سرمایشی بحث حفاظت موزهها را نیز بهروز کنیم. این یکی از نیازهایی است که در حال پیگیری آن هستیم.
انتهای پیام