رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد:

کاهش مراجعه‌کنندگان تنفسی هنگام اولین بارندگی در خوزستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ‌در سال‌های اخیر تعداد مراجعه‌کنندگان با مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها در روز نخست بارندگی در سطح استان خوزستان حدود 5 هزار نفر بوده که امسال این تعداد در سراسر استان در روز نخست بارندگی به 990 نفر رسید.

به گزارش خبرنگار ایسنا،‌ دکتر اسماعیل ایدنی در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان که امروز(14 آذرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به فعالیت شورای سلامت استان در سال جاری اظهار کرد: تاکنون حدود 51 درصد از مصوبات این کارگروه در سال جاری محقق شده است.

وی با اشاره مشکلات کارگروه‌ها گفت:‌ عدم تحقق مصوبات از جمله مشکلات این کارگروه‌ها است؛ البته کارگروه سلامت در بخش تحقق مصوبات، وضعیت خوبی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به روز جهانی ایدز عنوان کرد:‌ ایدز یک معضل بهداشتی است و در دو دهه گذشته نیز به دلایل مختلفی، در خصوص شیوع این بیماری یک ارزیابی کمتر از واقع انجام شد.

وی همچنین با اشاره به تدوین برنامه جامع کنترل بیماری ایدز در کشور، گفت: در استان خوزستان نیز 2 هزار و 300 مورد ابتلا به ایدز شناسایی شده است.

ایدنی با بیان این‌که شیوع بیماری ایدز در زنان در حال افزایش است، عنوان کرد:‌ سن ابتلا به این بیماری نیز کاهش پیدا کرده و حتی به نوجوانی رسیده است.

وی ادامه داد: ‌سلامت یک مقوله فرابخشی است و تنها حدود 20 درصد از مولفه‌های آن در مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی خلاصه می‌شود و بقیه مولفه‌ها مربوط به سیاست‌گذاری‌ها و شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی  و فرهنگی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بحران تنفسی پس از بارندگی در خوزستان نیز اظهار کرد:‌ در سه سال اخیر شاهد بودیم که به دنبال اولین تا سومین بارندگی در فصل پاییز، حجم بسیاری از بیماران تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند به گونه‌ای که میزان مراجعه بیماران بالاتر از حد توان خدمات‌رسانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بود.

وی گفت:‌ در سال‌های اخیر تعداد مراجعه‌کنندگان با مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها در روز نخست بارندگی، حدود 5 هزار نفر در سطح استان خوزستان بوده است که از این تعداد، 3 هزار نفر مربوط به اهواز بود؛ ولی امسال در سراسر استان خوزستان تعداد مراجعه‌کنندگان در روز نخست بارندگی 990 نفر بوده و در اهواز 500 مراجعه‌کننده داشتیم؛ البته این رقم بدون در نظر گرفتن مراجعات در شهرستان ‌آبادان است. این ارقام در حالی است که سال گذشته در 24 تا 48 ساعت اول بارندگی، تعداد مراجعه‌کنندگان تنفسی به بیمارستان‌ها بین 10 تا 13 هزار نفر بود.

ایدنی افزود: ‌با بررسی‌های مختلف مشخص شد که گروه‌های گیاهی در این مشکل نقش دارند که در شورای سلامت هرس کنوکارپوس‌ها مصوب شد تا زمانی که گل‌دهی این گونه گیاهی که در بروز آسم نقش دارد، متوقف شود.

وی بیان کرد: ‌با این اقدام تعداد مراجعه‌کنندگان کاهش قابل توجهی داشت و امسال 70 تا 80 درصد کاهش تعداد مراجعه‌کنندگان تنفسی را هنگام اولین بارندگی‌ها شاهد بودیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این‌که هرس کنوکارپوس باید در برنامه اجرایی شهرداری‌ها گنجانده شود، ادامه داد: بارندگی دوم را نیز پیش رو داریم و به همین دلیل، باید هرس این گونه گیاهی ادامه یابد. اگر این امر به صورت مستمر انجام شود، در کاهش مشکلات تنفسی پس از بارندگی تاثیرگذار خواهد بود و بار مالی تحمیلی به دستگاه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

ایدنی گفت: کاهش آمار مراجعه بیماران تنفسی نتیجه یک همکاری بین‌بخشی بوده است و در این زمینه باید از همه دستگاه‌ها و مردم تشکر کرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۴ آذر ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95091407678
  • خبرنگار :