به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، این سیستم رباتیک "تیم" (TIM) نام دارد که مخفف " قطار بازرسی مونوریل" است و در میان تونلهای برخورددهنده بر روی مونوریل متصل به سقف حرکت میکند. این مسیر در زمانی که این تونل برای برخورددهنده بزرگ الکترون –پوزیترون در سال 1989 ساخته شده بود، در آن ایجاد شد و به انتقال تدارکات و کارکنان میپرداخت. این شتابدهنده تا سال 2000 به کار مشغول بود اما در سال 2001 غیرفعال و برچیده شد. پس از آن، تونل مذکور برای برخورددهنده بزرگ هادرونی مورد استفاده قرار گرفت.
ربات تیم با سرعت شش کیلومتر در ساعت در میان تونلها حرکت کرده و با استفاده از مجموعهای ابزار به نظارت بر ساختار، دما و درصد اکسیژن تونل میپردازد.
تیم همچنین به نقشهبرداری از تابش پرداخته و تصاویر بصری و مادون قرمز از درون تونل را در اختیار اپراتورها قرار میدهد.
در حال حاضر دو ربات تیم در این تونل به کار گرفته شدهاند که هر دو منتظر فرمان اپراتورها در برخورددهنده بزرگ هادرونی هستند.
انتهای پیام