روزنامهها در جمعهها و روزهای تعطیل، منتشر نمیشوند. آنگاه وقتی صبح شنبه یا پس از تعطیل روی دکه میآیند، گاهی تا 48 ساعت از زمان رویدادی که شبکههای اجتماعی، مفصل به آن پرداختهاند، گذشته است؛ اتفاقی که در روزهای گذشته و در مورد دو خبر «انفجار در حله» و «برخورد دو قطار در سمنان» تکرار شد.
حال اینکه رسانههای مکتوب چگونه میتوانند جاماندگی از این خبرها را در روزهای بعد از حادثه جبران کنند، نکتهای است که ایسنا در گفتوگو با محمد خدادی، مدیر عامل ایرنا به بحث گذاشته است.
خدادی دربارهی نقش شبکههای اجتماعی در کمرنگ شدن بعد خبری مطبوعات گفت: شبکههای اجتماعی یک جریان دوطرفهی خبری هستند که مخاطب هم میتواند خبر را منتقل کند و هم قدرت انتخاب دارد؛ بنابراین روزنامهها در انتقال خبر نقشی ندارند اما در حوزه تحلیل، تفسیر و جمعبندی گزارش خبری نقش فعالی ایفا میکنند.
این مدیر رسانه در ادامه تاکید کرد: اغلب روزنامهها در شبکههای اجتماعی کانال دارند و ظرفیت آنلاین را در اختیار دارند و میتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.
او درباره محتوای مطبوعات بیان کرد: مطبوعات باید به سمت تحلیل، تفسیر و جمعبندی اطلاعات بروند تا بتوانند مقابل شبکههای اجتماعی کار تازهای برای خودشان تعریف کنند و به حیات خود ادامه دهند، زیرا وظیفه انتقال اطلاعات از روزنامه، رادیو و تلویزیون به سمت شبکههای اجتماعی سوق پیدا کرده است.
خدادی دربارهی ویژگی این شبکهها گفت: این شبکهها بعد زمانی و مکانی ندارند چراکه در زمان وقوع حادثه، تلفن و شبکهها در اختیار ما هستند، اما روزنامهها باید چاپ شوند تا در جریان خبر قرار بگیریم.
او در ادامه تصریح کرد: تلویزیون و رادیو خط مستقیم انعکاس خبر از بعد تصویری هستند اما شبکههای اجتماعی از این رسانهها هم امکانات بیشتری دارند و هر جایی قابل استفادهاند؛ چراکه تلویزیون و رادیو از لحاظ فرکانس محدودیت دارند اما تلفن همراه همه جا هست و قابلیت گزینشگری، پردازش و ارسال را به همراه دارد؛ در نتیجه این شبکهها در انتقال اخبار پیشرو هستند.
خدادی درباره ی چالشهای انتشار خبر در فضای مجازی هم گفت: مشکل فضای مجازی و شبکههای اجتماعی منبع خبر است که این امر چالش جدیدی را ایجاد کرده است؛ زیرا شبکههای اجتماعی بدون این که از صحت خبری اطلاع داشته باشند آن را منتشر میکنند.
انتهای پیام