اعتراضات گسترده ضد رئیس‌جمهور در سئول برای پنجمین هفته متوالی

صدها هزار معترض به رئیس جمهور کره جنوبی طبق اعلام قبلی امروز (شنبه) با به چالش کشیدن هوای سرد و برفی به خیابان‌های شهر سئول آمدند تا استیضاح یا استعفای این رئیس جمهور را به دلیل رسوایی فساد مربوط به دستیارش مطالبه کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این معترضان در ضمن راهپیمایی به سمت کاخ ریاست جمهوری کره‌جنوبی که در محاصره هزاران نیروی پلیس قرار گرفته بود، به کوبیدن طبل و سر دادن شعار "پارک همین الان کنار برو" می‌پرداختند.

طبق گفته سازمان دهندگان این تظاهرات تا بعدازظهر امروز بالغ بر ۳۵۰ هزار معترض در این راهپمایی شرکت کردند و انتظار می‌رود تعداد شرکت کنندگان این تظاهرات به ۱.۵ میلیون نفر برسد. آنها همچنین پیش بینی کردند که صدها هزار تن دیگر نیز در تظاهرات دیگر شهرهای مهم کره‌جنوبی شرکت کنند.

پلیس تظاهرات دانشجویان دانشگاه‌ها، راهبان بودائی و گروهی از والدین و فرزندانشان بوده‌اند. این اعتراضات علیه "پارک گئون های" در پی افشای فساد دستیار نزدیک وی به نام چوی سون سیل از ۵ هفته پیش آغاز شد و رئیس جمهور کره‌جنوبی به دلیل این رسوایی شدیدا برای استعفا تحت فشار قرار گرفته است.

لی سئونگ چول، یک دانشجوی ۲۳ ساله معترض گفت: ما گمان نمی‌کنیم پارک داوطلبانه استعفا دهد و باید تا جایی که می‌توانیم صدایمان را بلند کنیم تا پارلمان را مجاب به استیضاح او کنیم.

رای گیری در پارلمان کره‌جنوبی برای استیضاح رئیس جمهور با افزایش فشارها حتی ممکن است از هفته آینده به جریان بیفتد و تعداد هر چه بیشتری از سیاستمداران حزب حاکم کره‌جنوبی از کمپین مخالفان برای کناره گیری پارک گئون های حمایت می‌کنند.

اخیرا یک نظرسنجی نشان داد که از هر ۱۰ نفر در کره‌جنوبی ۹ نفر می‌خواهند که وی برکنار شود.

شیم کیو ایل، یک معترض ۴۷ ساله گفت: من به این خاطر به اینجا آمدم چون می‌خواستم به فرزندانم نشان دهم که این مردم هستند که صاحب کشورند نه اربابان قدرت.

در تظاهرات امروز بسیاری از شرکت کنندگان بارانی به تن داشته و با چترهای خود از یکدیگر در مقابل هوای سرد حمایت می‌کردند.

گروهی از معترضان نیز به توزیع اعلامیه و پلاکارد و موادغذایی پرداخته و برخی دیگر از معترضان نیز با گذاشتن موسیقی می‌رقصیدند.

تظاهرکنندگان بودائی نیز با پوشیدن رداهای خاکستری به قرائت متون مقدس‌شان پرداختند.

چندین دستگاه کامیون نیز با بلندگو فریاد می‌زدند: "پارک همین الان کنار برو". در صورتی که پارلمان کره‌جنوبی استیضاح وی را تصویب کند، او از ریاست جمهوری معلق شده و نخست وزیر کره‌جنوبی جای او را خواهد گرفت و بعد از آن باید دادگاه قانون اساسی کره‌جنوبی استیضاح را تایید کند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95090603764
  • خبرنگار : 71415