به گزارش ایسنا، در این جلسه که به بررسی مجموعه «شعر و شکر» که با همت گروهی از شاعران خردسال سروده شده است میپرداخت، گودرزی دهریزی شاعر و نویسنده کودکان گفت: معیارهای انتخاب ادبیات خوب برای نظم امروز کاملا متفاوت شده است. معیار شعر خوب برای کودک امروزی با معیار شعر خوب برای شاعران متفاوت است. بسیاری از اشعاری که ما خوب میدانیم در تحقیقات میدانی مورد پذیرش کودکان و نوجوانان امروز نیستند.
وی افزود: تا یک دهه پیش بحث گنجینه واژگان معیار مهمی در تشخیص خوب بودن یا نبودن آثار قلمداد میشد اما امروز بچهها واژگانی در اختیار دارند که برای بسیاری از ما عجیب است. ارتباط بی واسطه اثر با کودک موضوع مهمی است که نمی توان از آن چشمپوشی کرد.
وی گفت: مشکل دیگر در بحث ارتقای کیفی کتابهای کودک و نوجوان تاکید بیش از اندازه ناشران به چهرههای خاص و اجتناب آنها از توجه به چهرههای جوانتر این حوزه است در حالی که چهرههای جوانی وارد این حوزه شدند که قابلیتهای ویژهای را دارا هستند. شاید بحث اقتصادی در این زمینه حائز اهمیت است ولی به هر حال باید به جوانترها هم میدان داد.
دهریزی تاکید کرد: مدیر هنری در زمره مسائلی است که ناشران حوزه ادبیات کودک و نوجوان باید به آن اهمیت زیادی بدهند چرا که این مدیران میتوانند به فهم بیشتر تصویرگران از اثر مکتوب توسط کودکان کمک کنند.
وی ادامه داد: شاعر شعر کودک بدون هیچ پیش شرطی می تواند شعر بزرگسال بگوید اما شاعر بزرگسال به شرط اینکه مهارتهای سخن گفتن با کودکان را یاد بگیرد میتواند وارد این حیطه شود و اغلب شاعرانی که این تجربه را پشت سر گذاشتهاند در عمل ناکارآمد بودهاند.
دهریزی افزود: شاعر کودک با چالشهایی مواجه است که کودک امروز برای شاعر امروزی به وجود آورده است. کودک امروز کودک دیروز نیست که بتوان با شعرهایی مثل آنچه در دوران مشروطیت سروده میشد همچون شعر عباسقلی خان یا شعرهای دهه 60 که حال و هوای عمدتا روستایی داشت آنها را سرگرم کند. کودک امروز کاملا متفاوت است. او نیمی از روز خود را در فضای مجازی میگذراند و نسبت به کودک 20 سال قبل که میدویدند تا ادبیات و شعر را بگیرند شعر امروز است که باید بدود تا بچههای امروز را جذب کند. کودکی به هیچ وجه نصیحتپذیر نیست.
شکوه قاسمنیا نیز با حضور در این نشست با رد بخشی از سخنان دهریزی گفت: اینکه مخاطب کودک و نوجوان معیاری برای خوب بودن و بد بودن اثر تلقی شود درست نیست بچهها جذب چیزهایی مثل پفک میشوند. آیا ما باید به آنان پفک دهیم؟ بسیاری از آنچه تحت عنوان شعر تلقی میشود شعر نیست بلکه گزارش آهنگین است. ما اتفاقا در مورد مخاطبان کودک و خردسال نباید ملاک را مخاطب قرار دهیم. البته در بحث شعر بزرگسال، 90 درصد این مخاطبان هستند که سرنوشت و محتوای آثار را تعیین میکنند.
این شاعر حیطه کودکان با اشاره به اشعار کیانوش و شاعران پیشکسوت این گروه سنی گفت: افرادی همچون کیانوش در زمان خود قدمهای بزرگی را برداشتهاند اگرچه که با معیارهای امروز ما چندان هماهنگ نیست. اشعار مجموعه شعر و شکر که با همت 10 تن از شاعران خردسال ویژه این گروه سنی سروده شده است و با همت انتشارات پیدایش راهی بازار شده قدمی جدی است که میتواند مقدمه اتفاقات خوب باشد و این نشست که با موضوع بررسی این آثار برگزار شده خود موید این است که اثر مذکور قابل تامل است.
کاظم طلایی مدیر انتشارات طلایی نیز با حضور در این نشست گفت: کار کردن کلا سخت است اما لذت دیدن محصول خستگی را از ما میگیرد. این مجموعه از پشت شیشه مات کاری کودکانه است ولی وقتی آن شیشه مات را برمیداریم احساس میکنیم بزرگسالی خالق آن است که تلاش کرده حس کودکانه را منتقل کند و ادای کودکان را درآورد.
وی در مورد تصویرگری این اثر گفت: توران میرهادی میگفتند که تصویرگر باید کارش را طوری انجام دهد که المانهای ایرانی در آن دیده شود اما در بخشی از این کتاب کلیسا به چشم میخورد و جای پای تصویرگران بزرگ در آن دیده میشود. اگرچه که توجه به پیشکسوتان حائز اهمیت است ولی تصویرگر باید کار خود را انجام دهد.
همچنین در متن این اثر از ابر سخنگو سخن به میان آمده است در حالی که این نماد باید پیشتر به بچهها آموزش داده شود که چنین نشده است یا از سوسک سیاه صحبت شده حالا من سوال میکنم آیا سوسک سیاه میتواند قرمز باشد؟
طائب مدیر انتشارات پیدایش نیز در این نشست بر لزوم استفاده از مدیران هنری در پیشبرد کارهای خردسالان تاکید کرد و گفت: هدف از تولید و انتشار این کار جریانسازی در زمینه تولید کتابهای خردسالان بوده است. مضاف بر اینکه تصویرسازی این اثر به گونهای تعقیب شده که بتواند ظرفیتهای شعری را به مخاطب خردسال منتقل کند. گرافیک آن نیز اگر نگوییم بینظیر ولی کمنظیر است.
به گزارش ایسنا، این نشست عصر امروز به مدت 2 ساعت در محل انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان برگزار شد.
انتهای پیام