یک استاد دانشگاه: ترامپ شمشیر دو لبه است

یک استاد روابط بین‌الملل ترامپ را به یک شمشیر دو لبه تشبیه کرد و گفت: هنوز معلوم نیست که چهره‌ای آرام، اهل مذاکره و معامله از ترامپ خواهیم دید یا از او چهره خودخواه و لیبرالیسمی که در خود و اطرافیانش قابل مشاهده است نمایان خواهد شد.

دکتر مهدی نجف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه تحلیل‌ها در زمینه انتخابات آمریکا زیاد و افکارعمومی جهان منتظر اقدامات ترامپ است، اظهار کرد: یکی از دلایل اعجاب‌انگیز بودن پیروزی ترامپ، عدم پیشینه سیاسی اوست و دلیل دیگر این بود که شعارهای ترامپ در انتخابات بر اساس سنت انتخابی در سیاست ایالات متحده آمریکا نبود و در شعارهایش تناقض دیده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه باید دید ترامپ در آینده تا چه حد به شعارهایش جامه عمل می‌پوشاند، تصریح کرد: ایالات متحده شامل دو قطب است، یکی قطب جامعه مدنی که حرف می‌زند، حضور دارد، فیلم می‌سازد، دیده می‌شود و خبر مخابره می‌کند که این گروه تقریبا با ترامپ نیستند، اما قطب نیرومند دیگر که اکثریت خاموش هستند به ناسیونالیسم آمریکایی بیشتر علاقه‌مند هستند که می‌توان از آنها قشر بالای 45 سال، کارگران، سفید پوستان و کلا آمریکایی‌هایی که مدت زمان بیشتری از اقامت آنها در ایالات متحده گذشته را مثال زد و در مقابل اقلیت‌های مختلف مثل اقلیت‌های یهودی، سیاه‌پوستان و زنان، این شکاف عمده در ایالات متحده وجود دارد که ما این روزها هم شاهد آن هستیم. جامعه مدنی آمریکا هنوز این اتفاق را نپذیرفته و درگیر آن است.

این استاد روابط بین‌الملل با بیان اینکه جامعه مدنی آمریکا نگاه مثبتی به ترامپ ندارد، تصریح کرد: آن طیف از جامعه آمریکا که سکوت کرده نقش مهمی دارد، آنها بودند که ترامپ را به پیروزی رساندند. ما با چهره‌ای ناشناخته از آمریکا روبرو هستیم که اینها همیشه حضور داشتند اما در عصر حاضر به واسطه تکنولوژی صدایشان بیشتر شنیده شده است. ما اطلاعات کاملی از جامعه مدنی آمریکا داریم اما این دسته از مردم آمریکا که ترامپ را به پیروزی رساندند کاملا ناشناخته هستند و باید مورد بررسی قرار بگیرند تا معلوم شود چه می‌خواهند.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد به مقایسه هواداران ترامپ و اوباما پرداخت و گفت: در دوران آقای اوباما، 8 سال با چهره‌ای نرم و منطقی از ایالات متحده آمریکا روبرو بودیم، اوباما با چهره‌ای کاریزماتیک و تحصیل‌کرده آمد و رای‌ها را جمع کرد اما الان دقیقا برعکس است و بخش سنتی جامعه آمریکایی که همان طیف مسن هستند و نگاه آمریکایی‌تری به دنیا دارند فکر می‌کنند کشورشان در این 8 سال خیلی در مقابل کشورهای دیگر کرنش نشان داده و باید برگردند به اصل خود که بیشتر جلب توجه و اعتماد به نفس دارد و افکار دیگری که اوباما سعی کرد در این 8 سال از بین ببرد ولی حالا می‌بینیم نه تنها از بین نرفته بلکه قوی‌تر هم شده است.

نجف‌زاده با اشاره به اینکه ترامپ پیشینه تجاری دارد، او را به یک شمشیر دولبه تشبیه کرد و توضیح داد: ممکن است منفعت‌محوری شیوه کار ترامپ باشد اما احتمال این نیز وجود دارد که همین موضوع اقتصاد باعث رویارویی ایالات متحده با برخی قدرت‌ها شود. هنوز معلوم نیست که چهره‌ای آرام، اهل مذاکره و معامله از ترامپ خواهیم دید یا از او چهره خودخواه و لیبرالیسمی که در خود و اطرافیانش قابل مشاهده است نمایان خواهد شد.

این استاد روابط بین‌الملل شعارهای ترامپ را برای ایران خطرناک خواند و تشریح کرد: تصور ترامپ این است که ایران یکی از کانون‌های اصلی منازعه آینده در منطقه خاورمیانه است و این نوع نگاه می‌تواند برای ایران خطرناک باشد. لفاظی‌های وی نیز علیه ایران بسیار تند است و اگر این شعارها ادامه داشته باشد ممکن است این دو کشور بدون هیچ دلیل منطقی‌ای وارد پروسه‌ای از جنگ شوند.

وی تاکید کرد: از این رو به نظر من سیاست‌مداران، مقامات و جامعه مدنی ایرانی باید برای مدتی صبر کنند، الان زمانی است که برخی حرف‌ها می‌تواند خطرناک باشد اما در دراز مدت دوباره می‌توان سیاست نقد ایالات متحده را در پیش گرفت.

این استاد دانشگاه درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر انتخابات پیش‌رو در ایران، بیان کرد:  پیش‌بینی می‌کنم در 4 سال آینده نیز روحانی رئیس‌جمهور ایران باشد، روانشناسی سیاسی می‌گوید با روی کار آمدن ترامپ، مردم ایران به سمت طیفی می‌روند که اعتدال‌گرا و اهل مذاکره باشد تا از درگیری های احتمالی جلوگیری شود.

نجف‌زاده افزود: بنابراین در کوتاه مدت و در چهارسال پیش‌رو نیز آقای روحانی و گفتمان اعتدال روی کار است اما در آینده و پس از اینکه موضع‌گیری‌های ترامپ تا حدودی مشخص شود منازعه ایران و آمریکا خصوصا با وجود طیف تندرویی که در ایران وجود دارد شدت می‌گیرد و بعد از دوره آقای روحانی این طیف می‌خواهد اعتماد به نفس خود را دوباره به ‌دست آورد و احتمالا این منجر به قدرت‌گیری یک جناح تندرو در ایران خواهد شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۲ آبان ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95082215190
  • خبرنگار :