سوار بر موتور مرگ در خیابان‌های قم

براساس اعلام مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم اکثر جانباختگان حوادث در این استان موتورسیکلت سوارانی هستند که ضربه به سر مهمترین علت مرگ آنان است، این در حالی است که کارشناسان استفاده از کلاه ایمنی را مهمترین راهکار کاهش مرگ موتورسیکلت سواران دانسته و تاکید می کنند فرهنگ سازی برای استفاده از کلاه ایمنی توسط آنها همانند استفاده از کمربند ایمنی در خودروها موفق نبوده است.

به گزارش ایسنا، در گذشته افرادی که توان مالی برای خرید خودرو را نداشته از موتورسیکلت برای تردد و فعالیت روزمره استفاده می کردند ولی در دهه اخیر به دلیل افزایش جمعیت، ترافیک و کم هزینه بودن این وسیله نقلیه، گرایش مردم نسبت به آن افزایش یافته است. در استان قم نیز برخی از خانواده ها در کنار خودروی شخصی خود، از موتورسیکلت برای ترددهای روزانه استفاده می کنند.

به طورمیانگین روزانه 35 تصادف مربوط به موتورسیکلت سواران در قم رخ می دهد که بین 35 تا 40 مجروح برجای می گذارد که 173 تن از این مصدومان در محل حادثه درمان و 244 تن نیز به بیمارستان منتقل شده اند. بر اساس آخرین آمار، حدود 350 هزار دستگاه موتورسیکلت در استان قم آمد و شد دارد.

سهم 68 درصدی موتورسیکلت‌ها در تعداد تصادفات ترافیکی قم

محمدرضا حسنی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: موتورسیکلت‌ها در حوادث ترافیکی یک هفته گذشته این استان سهم 68 درصدی در تعداد تصادفات و مجروحان داشتند. از یکم تا هشتم آبان ماه، 7562 تماس با این مرکز، برقرار و منجر به انجام 1561 ماموریت شده است.

وی اضافه کرد: در این مدت 533 تصادف رخ داده که 488 مورد شهری و 45 مورد جاده ای بوده و 609 مصدوم برجای گذاشته است و این تصادفها فوتی نداشته است. 233 تن از مصدومان به صورت سرپایی و 376 تن نیز برای درمان به بیمارستان منتقل شده اند.
حسنی بیان کرد: در یک هفته گذشته 366 تصادف موتورسیکلت معادل 68 درصد کل تصادفات رخ داده که 417 مصدوم معادل 68 درصد کل مصدومان برجای گذاشته است.

ضرورت استفاده کارمندان دولت از کلاه ایمنی حین استفاده از موتورسیکلت

معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم نیز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه روزانه تعداد زیادی از کارمندان ادارات قم با استفاده از موتورسیکلت به محل کار خود می روند، گفت: طی مصوبه ای باید همه کارکنان دستگاه های اجرایی ملزم به گذاشتن کلاه ایمنی شوند.

سرهنگ احمد صادقی با تاکید براینکه بحث تصادف موتور سیکلت به یکی از حادترین مشکلات اجتماعی قم تبدیل شده، افزود: این موضوع تا زمانی که به صورت قانون ابلاغ نشود، کسی آن را رعایت نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه هر دستگاهی باید مسئولیت یک آسیب و معضل اجتماعی را برعهده بگیرد، افزود: درحال حاضر ناجا به عنوان متولی اصلی بحث راهنمایی رانندگی 50 نقطه حادثه خیز را در سطح شهر شناسایی کرده، که حوزه مهندسی شهری باید رفع این نقاط حادثه خیز را در دستور کار خود قرار دهد.

اشغال 40 درصد از ظرفیت آی سی یو بیمارستان ها توسط راکبان موتورسیکلت

احد جمالی، معاون سیاسی امنیتی استانداری قم نیز در  گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: 40 درصد از ظرفیت آی سی یو بیمارستان ها و مراکز درمانی قم بوسیله راکب های موتور سیکلت اشغال شده است. با توجه به مخارج و هزینه سنگینی که این معضل بر دوش دولت می گذارد، رعایت مسائل ایمنی از سوی موتور سواران باید به فرهنگ تبدیل شود.

وی همچنین با اشاره به تلفات ناشی از تصادفات موتور سیکلت ها در قم، افزود:  امروزه بخش اعظمی از موارد اخذ دیه مربوط به راکبان موتور سیکلت می‌شود.

سیدحسن هاشمی، یکی شهروند 35 ساله قمی در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: حدود 15 سال است که هنگام استفاده از موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده می کنم و تاکنون چند بار تصادف کرده ام اما به صورت جزئی بوده و آسیب جدی ندیده ایم. استفاده از کلاه ایمنی با دشواری و سختیهای خاص خود همراه است اما جان موتورسیکلت سوار را در برابر ضربات احتمالی حفظ می‌کند.

یکی دیگر از موتورسیکلت سواران قمی گفت: در هنگام استفاده از کلاه ایمنی کنترل موتور سخت است و صداهای اطراف به خوبی شنیده نمی شود و حتی بعضا دید موتورسوار کاهش می یابد.

حسین طاهری افزود: با این وجود چندی پیش تصادف سختی داشتم که کلاه ایمنی در آن سانحه موجب نجات جانم شد و به همین دلیل استفاده از آن را به همه راکبان موتورسوار توصیه می کنم.

خطر مرگ بیخ گوش موتورسیکلت سواران بی کلاه

رضا پارسانسب، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی قم، استفاده نکردن از کلاه ایمنی را علت فوت 72 درصد از راکبان و سرنشینان موتورسیکلت در حوادث رانندگی دانست و به خبرنگار ایسنا گفت: اگر راکب موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده کند، به طور قطع به جای حادثه فوتی، حادثه جرحی رخ می دهد و شاهد افزایش آمار مرگ و میر موتورسیکلت سواران نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه صدمه به سر و گردن عامل عمده فوت و جراحت شدید موتورسواران است، اضافه کرد: با توجه به اینکه موتورسیکلت حفاظ و سپری برای جلوگیری از وارد شدن ضربه به سر و صورت راکب ندارد، صدمه‌های زیادی در حوادث به راکب وارد می شود. احتمال ضربه مغزی و یا سایر ضربه‌های شدید به سر برای رانندگانی که از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند بیشتر است. کلاه ایمنی یک لایه محافظ دارد که سر را در برابر انواع آسیب ها و ضربه ها حفظ می کند.

پارسانسب با اشاره به فرارسیدن فصل سرما، گفت: در برخی موارد مشاهده می شود، راکبان موتورسیکلت برای گرم کردن خود به جای استفاده از کلاه ایمنی، از شیوه های قدیمی مانند پیچیدن پارچه به سر و یا پلاستیک استفاده می‌کنند که این کار باعث کاهش میدان دید و تمرکز رانندگان و افزایش آسیب پذیری سر می شود.

وی با بیان اینکه مخاطرات استفاده از موتورسیکلت در فصل سرما بیشتر از سایر فصل هاست، افزود: بارش برف، باران و لغزندگی جاده ها باعث به هم خوردن تعادل موتورسیکلت و کاهش دید راکب موتور می شود که تا حد ممکن در این فصل به خصوص در روزهای برفی و بارانی نباید از این وسیله نقلیه استفاده کرد.

استفاده از کلاه ایمنی از سال 1384 طبق آیین نامه جدید مورد تاکید قرار گرفته و هم اکنون مهمترین خط قرمز تخلفات موتورسواران به شمار می رود. تخلفات رانندگی موتورسواران در ماده 20 قانون اخذ جرایم شامل نداشتن کلاه ایمنی، تک چرخ زدن، حرکات آکروباتیک، حرکت در خلاف جهت عبور، عبور از چراغ قرمز، عبور از خط ویژه و حرکت در پیاده رو است. جوان بودن موتورسواران و آگاهی نداشتن نسبت به تبعات و آسیبهای جدی حوادث، از جمله دلایل نهادینه نشدن استفاده از کلاه ایمنی در بین راکبان موتورسیکلت است.

حفظ سلامتی موتورسواران از اهداف اجرای قانون برخورد با موتورسواران متخلف است که امیدواریم با رعایت قانون و استفاده از کلاه ایمنی شاهد حوادث تلخ از سوی موتورسواران نباشیم.

گزارش از زینب اسماعیلی، خبرنگار ایسنا
انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 95081812625
  • خبرنگار :