ائتلاف ضد داعش اعلام کرد؛

۴۰،۰۰۰ نیرو آماده محاصره شهر رقه‌ هستند/آمریکا مسئول آموزش نیروهاست

سخنگوی ائتلاف ضد داعش از آمادگی حدود ۴۰ هزار نیرو برای محاصره شهر رقه و شروع عملیات پاکسازی آن خبر داد. فرمانده نیروهای آمریکایی‌ در خاورمیانه نیز تاکید کرد نیروهای شرکت کننده در عملیات رقه توسط آمریکا آموزش داده می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری سیریا نیوز، جان دوریان، سخنگوی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: در رقه نیروهای لازم برای عملیات حضور دارند و نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار نیرو که از حمایت آمریکا برخوردارند آماده به محاصره درآوردن شهر رقه، واقع در شمال سوریه هستند.

گفتنی است وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای محاصره رقه با کمک نیروهای سوریه دموکرات و ائتلاف سوری ـ عربی برنامه ریزی می‌کند.

دوریان گفت: آمریکا با شرکای خود در ائتلاف مذاکرات مستمری برای تعیین این مساله که چه نیروهایی وارد شهر شوند، دارد.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا پیشتر گفته بود، عملیات محاصره شهر رقه، پایگاه اصلی داعش به زودی آغاز می‌شود و دیدارها با مسئولان ترکیه‌ای در مورد نقش آنکارا در این عملیات ادامه دارد.

ترکیه و آمریکا در مورد مشارکت کردها در عملیات آزادسازی رقه با یکدیگر اختلاف نظر دارند. ترکیه با این مساله مخالف بوده و مشارکت کردها در این عملیات را تهدیدی برای امنیت مرزهایش می‌داند.

سخنگوی ائتلاف ضد داعش در پاسخ به این سوال که چه گروهی مسیر امدادی داعش در جنوب رقه را مسدود خواهد کرد و در شرایطی که نیروهای سوریه دموکرات از شمال شهر به داعش فشار می‌آورند، گفت: تعداد زیادی از نیروهای محلی عرب در این منطقه حضور خواهند داشت و ائتلاف قصد دارد بخش زیادی از آنها را آموزش دهد.

وزارت‌های دفاع دو کشور آمریکا و انگلیس اخیرا اعلام کردند که عملیات برای آزادسازی رقه ظرف چند هفته آتی آغاز خواهد شد اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه فاش کرد، آمریکا حملات ائتلاف برای آزادسازی رقه را تا اطلاع ثانوی به زمانی نامعلوم موکول کرده است.

جوزف ووتل، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه در مصاحبه با روزنامه "لس آنجلس تایمز" این کشور گفت: عملیات بازپس گیری شهر رقه از داعش از عملیات آزادسازی موصل سخت تر خواهد بود زیرا داعش حضور خود در این شهر بزرگ و در میان ساکنان آن را تثبیت کرده است.

ووتل افزود: ماموریت اول و مورد نظر در عملیات رقه وجود تعداد کافی نیروها است و آنها باید آموزش داده شوند و برای این عملیات آماده شوند و در کنار یک برنامه ریزی درست برای عملیات این نیروها باید مجهز شوند.

فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه ادامه داد: مرحله کنونی در واقع مرحله آماده سازی و تقویت نیروها است، نیروهای آمریکایی در راستای تقویت این نیروها و امکاناتشان تلاش می‌کنند تا برای ماموریت محول شده به آنها آماده شوند.

ووتل در پایان تاکید کرد: آنچه در مرحله آتی انجام خواهد شد محاصره شهر رقه از تمامی محورها وسپس آغاز حمله در مرحله دوم خواهد بود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۵ آبان ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95081510228
  • خبرنگار : 71496