به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدصادق افراسیابی، دبیر همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی سخنرانی کردند.
زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در سخنانی مطرح کرد: این حرکت ملی مبنی بر سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی همراه با تغییری در برنامههای درسی دوره دوم متوسطه با یک عنوان درسی جدید به نام درس سواد رسانهای بود. پس از تولید برنامه درس ملی در وزارت آموزش و پرورش و تعریف شایستگیهای مورد نیاز دانشآموزان به برخی پیشزمینههای مورد نیاز سواد رسانهای بود که میتوان به تفکر اشاره کرد؛ یعنی یکی از پایههای سواد رسانهای تفکر نقاد است که در آموزش و پرورش تفکر و پژوهش در پایه ششم ابتدایی گامهای اولیهای برای ایجاد شایستگیهای لازم دانشآموزان ایجاد کرد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در بحث سواد رسانهای آن چیزی که مورد توجه بوده است این بوده که ابزار باید شایستگیهایی مثل شایستگی تفکر نقاد، شایستگی یادگیری مبتنی بر تفکر و یادگیری با رویکرد حل مسئله را بیاموزد تا در مواجهه با رسانهها نقش فعالی را ایفا کنند و در برابر رسانهها منفعل نباشند.
وی در توصیحاتی درباره کتاب تفکر و سواد رسانهای بیان کرد: کار آموزش و پرورش آغازی در مدارس با عنوان کتاب درسی بود که برخی از مدارس این درس را تدریس کرده و برخی دیگر در پایه یازدهم آن را انتخاب کرده تا هر دانشآموز که وارد دوره متوسطه شود این درس را سپری کند. همچنین همراه با این کتاب فیلم و پیوستهای رسانهای در قالب بسته آموزشی خواهد بود تا دانشآموزان در تعامل مثبت ارتقای سواد رسانهای را داشته باشند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: رویکرد این کتاب حل مسئله بوده است؛ یعنی همراه با این کتاب دانشآموزان در موقعیت مسئله قرار میگیرند تا خودشان پاسخی برای آن پیدا کنند. در سند تحول آموزش و پرورش خانواده مورد توجه است و سعی داریم سطح سواد رسانهای خانواده را هم ارتقاء دهیم.
***
در ادامه محمدصادق افراسیابی دبیر همایش اظهار کرد: بومیسازی سواد رسانهای رسالتی است که محقق نمیشود مگر آنکه همراه با یک حرکت جهادی شکل بگیرد. در این همایش ۸۰۰ نفر از معلمان شهر تهران در حوزه سواد رسانهای شرکت کردهاند که نشان از یک عطش است.
وی بیان کرد: در این همایش ۳۲۲ چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد ۲۵۶ چکیده مقاله مورد تائید قرار گرفته و در نهایت از این تعداد ۱۷۰ چکیده مقاله چاپ شد. امروز ۷ پنل تخصصی برگزار شد و ۶۰ مقاله در ۷ پنل تخصصی را شاهد بودیم که از ۶۰ مقاله، ۳۰ مقاله کاندیدای اثر برتر شناخته شدند.
دبیر همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی یاد آور شد: بسیاری از خبرنگاران از من جویا شدن که مهمان ویژه مراسم اختتامیه کدام مسئول ارشد کشور هستند، پاسخ دادم معلمان مهمترین مقام ویژه به شمار میروند و چه کسی بزرگتر از معلمان که در آئین پایانی حضور دارند.
***
در ادامه سیدمرتضی موسویان رئیس این همایش اظهار کرد: مهمترین دستاورد این همایش مشارکت دستگاههای مختلف همچون سازمان فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، اصحاب رسانه و دیگر سازمانها و نهادهاست که توانستند سواد رسانهای را تبدیل به گفتمانسازی کنند.
وی درباره نحوه برگزاری این مراسم گفت: ما حرفهای عمل نکردیم اما خودمان عمل کردیم؛ البته شاید کار اجرا را به شکلی انجام دادیم که درخور شأن شما نباشد. همچنین از همین تریبون تولد انجمن سواد رسانهای ایران را اعلام میکنم که شما حاضران با پر کردن فرمها عضو این انجمن شدید و اسامی در سامانه ثبت و در وزارت کشور تصویب شد.
رئیس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ما سواد رسانهای را همراه با نهضتی رقم خواهیم زد و در سطح ملی کشور سعی خواهیم داشت کشور را از سطح فعلی به سطح بالاتری برسانیم. در هزاره سوم این اتفاق رخ خواهد داد که هر فرد یک رسانه خواهد بود و این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه شما قدرت سواد رسانهای را داشته باشید؛ یعنی این واقعیت را در خودمان تقویت کنیم تا بتوانیم برترین مخاطبان باشیم. آنچه که نیاز دارد در دنیای پر از اطلاعات بدون آنکه در این دریای مواج غرق شویم به اطلاعات دست یابیم.
در این مراسم اعلام شد که مراسم تقدیر از رسانهها و حامیان حوزه سواد رسانهای نیز برگزار خواهد شد.
انتهای پیام