یک تحلیل‌گر سیاسی:

تعداد همراهان قاطع دولت یازدهم در مجلس حداقل 157 نفر است

یک تحلیلگر سیاسی در تحلیل نتایج رای اعتماد مجلس به هر سه گزینه پیشنهادی رییس جمهور، اظهار کرد: عملکرد نمایندگان در جلسه رای اعتماد، وزن واقعی هر یک از جریان های سیاسی حاضر در مجلس دهم را به نحو مطلوبی روشن کرد.

فریدون رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تفاوت آرای موافق و مخالف گزینه‌های پیشنهادی رییس جمهور، خاطر نشان کرد: همانگونه که شاهد بودیم آقای آشتیانی کمترین رای موافق و بیشترین رای مخالف را نسبت به دو گزینه دیگر داشت. با توجه به مطالب مطرح شده در قبل و حین رای گیری در مورد گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش، می توان رای دهندگان به آقای آشتیانی را موافقان قطعی دولت دکتر روحانی دانست؛ چرا که این گروه از نمایندگان نشان داده‌اند به رای و نظر رییس جمهور اطمینان کامل دارند. بر این اساس می توان با ضریب خطای اندکی، تعداد همراهان قاطع دولت یازدهم در مجلس را حداقل 157 نفر دانست.

مدیرمسئول هفته نامه دیدبان توسعه همچنین با اشاره به اینکه مسعود سلطانی فر گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان، پایین‌ترین میزان رای مخالف و بالاترین رای موافق را کسب کرده است، گفت: با توجه به اینکه آقای سلطانی فر کمترین حاشیه را در روز رای گیری داشت، می توان آرای منفی به ایشان را در سبد مخالفان قطعی و متشکلِ دولت روحانی گذاشت. به این ترتیب دولت یازدهم در بدبینانه ترین حالت، با بیش از 72 کرسی مخالف در مجلس دهم روبرو نیست.

وی افزود: چنانچه این دو پیش فرض را ملاک قرار دهیم، در مجلس دهم حداکثر 60 رای خاکستری حضور دارند. این افراد ممکن است جزو مستقلین مجلس یا افرادی با آستانه چسپندگی حداقلی به دو طیف موافق یا مخالف دولت باشند، اما به هر صورت کسانی هستند که فارغ از تصمیمات فراکسیونی، صرفا به تشخیص فردی عمل می کنند.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، نتایج رای گیری اخیر نشان داد قاطبه نمایندگانی که تحت نام فهرست امید به مجلس راه یافته اند، بر تعهد خود در همراهی با دولت یازدهم پایبند هستند.

رضوی در عین حال عملکرد جریان های معتدل در طیف های سیاسی کشور از جمله حزب اعتدال و توسعه در کسب رای اعتماد  وزاری پیشنهادی روحانی را بسیار موثر دانست و اظهار کرد: یازده آبان را باید روز ثمربخشی تلاش های چندین ساله حزب اعتدال و توسعه دانست. این حزب، که دیدگاه هایش همپوشانی کاملی با گفتمان رییس جمهور دارد با نگاهی واقعگرایانه به عرصه سیاسی کشور توانست طیف های معتدل دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا را در قالب لیست امید متشکل کند و زمینه ای را فراهم کند که امروز قاطبه اعضای این فهرست با حفظ خاستگاه سیاسی خود، به تصمیم فراکسیونی پایبند بوده و همراهی قاطعشان با دولت یازدهم را نشان دهند.

رضوی افزود: چنانچه رویکرد تعاملی میان جریان های همسو با دولت در انتخابات بهار آینده نیز تداوم یابد، علاوه بر افزایش چشمگیر آرای حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، توفیق جریانات همسو در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز تضمین خواهد شد.

مدیرمسئول هفته نامه دیدبان توسعه همچنین، خاطرنشان کرد: حسن روحانی با نتیجه ای که روز سه شنبه از مجلس گرفت، با اطمینان خاطر و دلگرمی جدی تری، پیشبرد برنامه های خود را دنبال خواهد کرد.

رضوی ابراز امیدواری کرد وزرای جدید با رویکردی تعاملی و توجه به نقش نظارتی و تقنینی نمایندگان مجلس، در فرصت کوتاه باقی مانده از دولت یازدهم بتوانند نقشی موثر در پیشبرد بیش از پیش منویات مقام معظم رهبری و برنامه های دولت ایفا کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۲ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 95081208543
  • خبرنگار : 71489